اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

9. مهر 1394 - 12:20   |   کد مطلب: 14152
حاشیه‌های خواندنی اختتامیه جشنواره بین المللی فیلم نوجوان در همدان
از پخش تصویر قاری شهید ایرانی در منا تا جایزه گرفتن استاندار همدان
پس از پنج روز از آغاز بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های نوجوانان و نخستین المپیاد فیلمسازی نوجوانان در همدان، شامگاه چهارشنبه پرونده این رویداد بزرگ فرهنگی کشور در همدان بسته شد.
حاشیه‌های خواندنی اختتامیه جشنواره بین المللی فیلم نوجوان در همدان

به گزارش صبح الوند،  در حالی که قرار بود روز جمعه سوم مهرماه آیین باشکوه افتتاحیه بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های نوجوانان و نخستین المپیاد فیلمسازی نوجوانان در شهر تاریخی همدان برگزار شود، به دلیل روی دادن فاجعه منا و شهادت بسیاری از هموطنان افتتاحیه این جشنواره لغو شد. 

اما با تلاش خوب همه برگزار کنندگان جشنواره و مسئولان همدان اختتامیه ای بانظم، شکیل و پرباری با حضور برخی مسئولان کشوری و استانی، بازیگران مطرح سینمای کشور، میهمانان خارجی و مردم هنر دوست همدان برگزار شد.

این مراسم با حاشیه هایی همراه بود که در ادامه می خوانید:

* هنگام تلاوت قرآن مجید در آغاز مراسم، نمایشگر سالن مراسم تصاویر قاری برجسته ایران شهید محسن حاجی حسنی را که در فاجعه منا به شهادت رسید پخش می‌کرد که باعث تألم خاطر همگان شد و اشک بسیاری از حاضران جاری شد.

* کرمی یکی از مجریان معروف صدا و سیما که اجرای برنامه اختتامیه را بر عهده داشت گفت: هرچند امشب در همدان جشنی بر پاست اما در ته دل همه ما از شهادت حجاج در منا غمی نهفته است، وی همچنین اعلام کرد بخشی از برنامه را رسمی ادامه خواهیم داد و پس از آن این فضا را تغییر خواهیم داد.

* حضور پر تعداد عکاسان و خبرنگاران رسانه ها در نوع خود جالب توجه بود.

* برخورد بسیار خوب مسئولان و کارکنان حراست و انتظامات جشنواره با میهمانان و خبرنگاران برای همیشه در ذهن ها ماندگار خواهد شد و آوازه میهمان نوازی همدانی ها در همجای جهان پخش خواهد شد.

* حضور بازیگران مطرح سینما بخصوص هنرمندان عرصه کودک و نوجوان در این مراسم شور و شعف خاصی را در بین حضار ایجاد کرده بود.

* حضور مرضیه برومند کارگردان و خالق اثر ماندگار مدرسه موش ها، در سالن مراسم باعث تشویق پی در پی این هنرمند مردمی شد.

* سالن مراسم به طرز بسیار زیبایی تزئین و نورپردازی شده بود و باعث تحسین حضار شده بود.

* حضور حمید جبلی یکی از آفرینندگان «کلاه قرمزی»، کامپوزیا پرتوی «خالق گربه آوازه‌خوان»، ابراهیم فروزش آفریننده «خمره و شیر تو شیر» و خاطره‌سازان دیگری در مراسم اختتامیه باعث شده بود که بچه های دهه 60 و قبل آن به یاد خاطرات گذشته خود بیافتند.

* حضور هنرمندان برجسته همدانی هم در نوع خود جالب توجه بود.

* حضور مصطفی رحماندوست، امیر شهاب رضویان، رابعه مدنی بازیگر سرشناس ایرانی و مادر امیر شهاب رضویان و... که همگی اهل همدان هستند بارها و بارها موجب تشویق این عزیزان توسط حضار شد.

* صحبت کردن امیر شهاب رضویان با لهجه همدانی هم در نوع خود جالب توجه بود.

* در ادامه این برنامه استاندار همدان برای حضار سخان کوتاهی را ایراد کرد.

محمد ناصر نیکبخت هم ضمن تسلیت فاجعه منا با خوشامدگویی به مهمانان گفت: آمدن جشنواره به همدان با حمایت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس سازمان سینمایی کشور و مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی انجام شد که از این بابت از ایشان قدردانی می‎کنم.

استاندار همدان تصریح کرد: در این جشنواره شاهد اولین‌ها بودیم، اولین جشنواره فیلم نوجوان و اولین المپیاد فیلمسازی نوجوان.

* استاندار همدان گفت که چندین نفر به او قبل از آمدن به روی سن تذکر داده اند که بسیار کوتاه صحبت کند.

* حضور داوران کودک و نوجوان ایرانی و خارجی با لباس های متحد الشکل در نوع خود جالب توجه بود.

* دبیر این جشنواره بین اللملی هم برای حاضران در مراسم سخنان کوتاهی را ایراد کرد.

علیرضا شجاع‌نوری در آیین اختتامیه بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های نوجوانان در همدان با قدردانی از دست اندرکاران برگزاری جشنواره اظهار کرد: حدود ۱۰۰ نوجوان همدانی در این جشنواره ما را کمک کردند که بیشتر آن‌ها حداقل به یک زبان خارجی تسلط داشتند.

وی با بیان اینکه این نوجوانان از فعال‌ترین اعضای ستاد جشنواره بودند به برگزاری نخستین المپیاد فیلمسازی نوجوانان در جشنواره امسال اشاره کرد و گفت: در فراخوان این المپیاد، از نوجوانان سراسر ایران از ۱۲ تا ۱۹ سال دعوت کردیم که فیلم‌های ۳ دقیقه‌ای خود را برای جشنواره ارسال کنند.

دبیر بیست و نهمین جشنواره فیلم‌های نوجوانان افزود: این المپیاد با همت بنیاد سینمایی فارابی و انجمن سینمای جوان ایران با اعلام فراخوان از سراسر ایران برگزار شد.

وی اظهار کرد: پس از آن، بیش از ۱۰۰۰ نفر به دفاترانجمن سینمای جوان مراجعه کردند و بیش از ۴۰۰ فیلم سه دقیقه‌ای انتخاب شد که ۸۶ فیلم در مرحله پایانی در جشنواره شرکت کردند.

شجاع نوری با ابراز امیدواری از اینکه روزی که هر ایرانی حداقل تجربه ساخت فیلم ۱ دقیقه‌ای را داشته باشد، افزود: برای سینمای نوجوان ایران آینده خوبی را ترسیم می‌کنیم.

* در ادامه حضار به احترام نوجوانان فیلمساز ایستادند و آنها را تشویق کردند.

* پس پایان سخنرانی های این مراسم نوبت به معرفی نفرات برتر این دوره از جشنواره رسید.

* در آئین پایانی بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم نوجوان فیلم سینمایی «پینوکیو، عاموسردار و رئیسعلی» به عنوان بهترین فیلم بخش ایران و «گمیچی» بهترین فیلم بین‌الملل معرفی شدند.

* پروانه زرین بخش بهترین فیلم هیئت داوران نوجوانان همدان هم به فیلم «دریا و ماهی پرنده» به کارگردانی «امیر پورکیان» تعلق گرفت.

* یکی دیگر از حاشیه های جالب این مراسم زمانی بود که مجری مراسم، اسم دو تن از هنرمندان و فیلمسازان کهگیلویه و بویراحمدی را خواند، اما به دلیل حضور نداشتن این عزیزان، محمد ناصر نیکبخت استاندار همدان که اصالتا اهل استان کهگیلویه و بویراحمد است، جوایز آنان را دریافت کرد.

* استاندار همدان قول داد به هم استانی های خود جوایز دیگری هم بدهد.

* در دکور برنامه اختتامیه، به اشتباه نام جشنواره به عنوان بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های نوجوانان ایران نوشته شده بود که باید نوشته می شد " بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های نوجوانان همدان".

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان