به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صبح الوند، انتخاب استانداران بعد از وزرا مهمترين گزينش دولت است كه توجه و حساسيت ويژه اي را معطوف به خود ساخته است. انتخاب استانداران در كشور هميشه با حرف و حديثهايي همراه بوده و بعضا چالشهاي جدي پديد آورده است. استاندار بالاترين و عاليترين مقام كشوري در استان است و عملكرد او ميتواند روي رضايت يا عدم رضايت شهروندان از دولت حاكم تاثير مستقيم داشته باشد.استاندار تنها با دولت و وزير كشور طرف نيست بلكه او براي انجام وظايف متعارف بايد قادر باشد تا با انواع نهادهاي قدرت مانند مجلس تعامل و گفت و گو كند.اخبار منتشر شده درباره احتمال انتخاب يونسي به سمت معاون سياسي و امنيتي رئيس جمهور و نيز تشكيل كارگروه انتخاب استانداران اين روزها اهميت چگونگي انتخاب استانداران را دوچندان كرده است. خبر انتخاب اسحاق جهانگيري، علي يونسي و رحمان فضلي به عنوان اعضاي كارگروه انتخابي استانداران بسيار اميد آفرين است.اما اين كارگروه بايد به روشني اعلام كند تا براي چنين امر خطيري چه ضابطه و معياري را ترسيم كرده است.
اقداميكه دكتر روحاني در ايجاد اين كار گروه سه نفره و به ويژه از دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا داشت سبب ميشود تا افراد با ديدگاهها و سليقههاي مختلف بعد از گذشت فيلترهاي گوناگون وارد ميدان شوند و فرمان هدايت استان را براي مدت چهار سال در اختيار بگيرند.کمالالدین پیرموذن، نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی از شکل گیری معاونت سیاسی- امنیتی ریاست جمهوری در راستای کاهش سهمخواهیها و فشارها روی وزارت کشور و وزارت امور خارجه خبر داد و گفت: با عبور مدیران جدید از این فیلتر جلوی مفاسد اقتصادی گرفته می شود. کمالالدین پیرموذن در گفتوگو با مهر، اظهار داشت: اطلاعات موثقی وجود دارد که نهاد ریاست جمهوری قصد دارد معاونتی را به ریاست حجت الاسلام یونسی تحت عنوان معاونت سیاسی و امنیتی بهوجود آورد.وي در اين گفت وگو از انتخاب كار گروهي متشكل از اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور، یونسی معاون سیاسی- امنیتی رئیس جمهور و رحمانی فضلی وزیر کشور براي انتخاب استانداران خبر داد.در واقع دولت دكتر روحاني كه با شعار اعتدال و كابينه فراجناحي وارد ميدان سياست شد با انتخاب اين كارگروه براي انتخاب استانداران نشان داد كه ديدگاه عملي به اعتدال و كابينه فراجناحي دارد و تنها به حرف بسنده نكرده است. از آنجايي كه در كشور قبل از روي كار آمدن دولت يازدهم انتخاب استانداران سليقه اي و از روي شناخت رو در روي افراد بود امكان اينكه افرادي فاقد صلاحيت بر كرسي قدرت بنشينند زياد بود.
محسن غرويان در این خصوص گفت: به نظر من ويژگيها ي استاندار به دو بخش قابل تقسيم است ويژگيهاي كلي و اقتصادي. استانداران كه نماينده دولت هستند بايد از نظر بينش و تفكر نماينده مقام معظم رهبري و رئيس جمهور باشند تا اصطكاكي به وجود نيايد و به ويژه بايد روحيه مردمي، سعه صدر و توان مديريتي قوي داشته باشند و منويات دولت را پياده كنند و حاشيه سازي نكنند و اطلاعات لازم را از آن منطقه داشته باشند./قانون
دیدگاه شما