پایگاه خبری تحلیلی صبح الوند - اصطلاح فرهنگ رانندگی را حتما بارها و بارها در جملات دیگران شنیده و یا در در جملات خودتان به کار برده اید. در سالهای اخیر فرهنگ رانندگی در جامعه ما اندک اندک نمود پیدا کرده است و از سطح روشنفکری و قانونمند بودن اجتماعی فراتر رفته و روز به روز با تغییرات مثبت و منفی روبه روست.
برخلاف تصور برخی از افراد نحوه رانندگی با خودرو بیش از ظاهر آن میتواند فرهنگ و سطح اجتماعی فرد را نمایان سازد زیرا چگونگی رانندگی به خوبی نشان دهنده وجوه مختلف شخصیتی و رفتاری و در واقع نحوه رانندگی نمونه بارزی از اخلاق اجتماعی اشخاص است، چراکه رعایت قانون و مقررات، احترام به حقوق دیگران، افزایش آستانه تحمل فردی در مقابل محرک های ترافیکی درک اجتماعی یک انسان است ومیزان پاکیزگی و سلامت خودرو و ایجاد فضای آرام برای سرنشینان و رانندگان دیگر، همگی نمونه ایی از رفتار اجتماعی زننده است که هنگام رانندگی ناخودآگاه ازشخصیت واقعی وی منعکس میشود.
در دنیای امروز اتومبیل یکی از وسایلی است که نیاز انسان را به خود هر لحظه بیشتر و بیشتر میکند و انگیزه برخورداری از آن میان خانواده ها روز به روز افزایش می یابد و با افزایش توجه افراد به اتومبیل رفتارهایی از رانندگانی که سعی دارند با اتومبیل یا شیوه های رانندگی خود نظر دیگران را جلب کنند، سر میزند که این کار نه تنها جذاب نیست بلکه نشان دهنده ضعف فرهنگی نیز هست.
وضعیت بد رانندگی در همدان
حتما شما هم بارها این جمله را شنیده اید که « رانندگی در همدان بسیار خسته کننده است» این جمله ایست که بیشتر رانندگان که از وضعیت بد رانندگی در همدان گلایه دارند بر زبان میآورند.
در حالی که اینها همان رانندگانی هستند که هر کدام به سهم خودشان در بوجود آمدن فرهنگ غالب رانندگی در همدان نقش دارند.
همان رانندگانی که وقتی چراغ سبز میشود آنقدر کند حرکت میکنند که به اصطلاح حال رانندگان پشت سر را بگیرتد تا زمان بیشتری را پشت چراغ قرمز بگذرانند و وقتی چراغ زرد میشود پایشان را روی پدال گاز میفشارند و با بی توجهی به علامت احتیاط، با سرعت هرچه بیشتر از ترافیک چهارراه عبور میکنند و وقتی هم که چراغ قرمز میشود باز هم بیتوجه همچنان به عبور و مرور ادامه میدهند و به هرج و مرج دامن میزنند.
این افراد همان رانندگانی هستند که از همیشه فرهنگ رانندگی در همدان گلایه دارند اما خودشان بازیگران اصلی این نمایش هستند و به مرحله عمل که میرسند، در بی قانونی از هم سبقت میگیرند.
همان رانندگانی که بی احترامی به حقوق دیگران را نوعی زرنگی میدانند و برای زودتر رسیدن به صورت مداوم لاین دیگر باز میشود به سرعت خودروی خود را در آن ، جا میکنند و موجب افزایش ترافیک میشوند. به دنبال چنین رفتاری صدای بوق سایر خودرها مودبانه ترین شکل اعتراض است اما همیشه به بوق زدن ختم نمیشود و کار به فحاشی و گاها درگیری نیز میانجامد.
همدان- چهار راه خواجه رشید ساعت20
خودروها با صف نامنظمی پشت سر هم قطار شدهاند، در ردیف اول خودروهایی را می بینی که روی خط عابر پیاده توقف کرده اند و قبل از سبز شدن چراغ شروع به حرکت می کنند و برای جلو افتادن از یکدیگر به روشهای مختلفی متوسل می شوند و به دنبال این واکنشها صدای بوق دیگر خودروها بلند می شود. این بی قانونی باعث می شود تعداد خودرو های کمتری از ترافیک چهارراه عبور کنند و در نهایت تعداد خودروها آنقدر زیاد می شود که انتهای صف خودروها که اغلب هم تک سرنشین هستند مشخص نیست.
حضور عابران در خیابان هم در زمان سبز بودن چراغ راهنمایی که به صورت چندتا چندتا و تک تک از لابلای خودروها که فقط چند ثانیه برای گذر از ترافیک خیابان وقت دارند با آرامش میگذرند امری بسیار طبیعی است.
خستگی و کلافگی از قیافه رانندگان می بارد، با احداث پروژه تقاطع غیرهمسطح و کم عرض شدن خیابان ، بار ترافیک چهاراه بیشتر شده و صبر و حوصله بیشتری از سوی رانندگان را میطلبد.
مردم چه می گویند:
با همین بهانه به میان مردم آمدیم و نظرشان را دررابطه با فرهنگ رانندگی در همدان جویا شدیم؛
یکی از رانندگان میگوید:من به مدت دو هفته در همدان نبودم و در این مدت به صورت ایمن و راحت رانندگی کردم، اما از امروز صبح که وارد همدان شدم به محض ورود به شهر همدان دو بار نزدیک بود تصادف کنم و به نظر من این نشاندهنده بد رانندگی کردنتعداد زیادی از رانندگان همدانی است چراکه، تجاوز به حقوق دیگران در رانندگی همدان بسیار رایج است و رانندگان را رعایت نکردن قوانین را نوعی زرنگی میدانند و به همین دلیل هم رانندگی در همدان بسیار خستهکننده و خطرناک است.
دیگری معتقد است: رانندگی در همدان در مقایسه با شهرهای بزرگ وضع بسیار نامناسی دارد که این وضعیت ریشه در بافت شهری همدان دارد، چراکه خیابانهای کم عرض در این شهر جوابگوی این تعداد خودرو نیست و همین دلیل هم رانندگی در همدان با مشکلات زیادی روبه روست. البته ساخت تقاطعهای غیرهمسطح در همدان کمی به بهبود این شرایط کمک کردهاست.
خانم محمدی یکی از رانندگانی است که که از فرهنگ رانندگی و از نگاه رانندگانمرد به خانمها گلایه دارد و میگوید: خیلی کم پیش می آید که در شعر رانندگی کنم و با رفتار توهینآمیز و به دور از احترام رانندگان آقا مواجه نشوم و این در حالی است که خانمها بیشتر از آقایان به قوانین راهنمایی و رانندگی پایبند است و نکته جالب هم اینجاست که بیشتر رانندگان به پایبندی خانمها به قوانین رانندگی معترضاند و انتظار دارند آنها هم مانند اکثر رانندگان مرد، قوانین را زیر پا بگذارند.
راننده دیگری به ادبیات رایج رانندگی در همدان اشاره میکند و می گوید: ادبیاتی که رانندگان در هنگام رانندگی استفاه میکنند بسیار دور از ادب است و گاها هم پیش آمده که رانندگان تاکسی با وجود مسافران زن هم از چنینی ادبیاتی استفاده میکنند و همچنین سیار زیاد دیده میشود که رانندگان به دنبال اشتباه رانندگی دیگری شروع به فحاشی و استفاده از الفاظ رکیک و زننده میکنند و این معضل در شهر همدان بیشتر از سایر شهرها دیده میشود.
یکی دیگر از رانندگان هم به آلودگی صوتی ناشی از رانندگی در همدان اشاره میکند. او معتقد است: رانندگان از بوق خودرو در موارد ضرورت بیشتر از موارد غیر ضروری استفاده میکنند مثلا برای سلام دادن، خداحافظی کردن، در هنگام عصبانیت و... استفاده میشود و آلودگی صوتی به وجود میآورد.
راننده دیگری می گوید: چراغ زرد در چهاراههای همدان هیچ کاربردی ندارد و رانندگان به جای احتیاط برای اینکه مبادا دوباره پشت چراغ قرمز که فقط چند ثانیه از وقتشان را میگیرد، بمانند بی محابا گاز میدهند و به سرعت میگذرند تا جایی که دستور ایست مامور چهارراه هم کفایت نمیکند انگار چراغ های زرد در چهاراه ها هیچ اهمیتی ندارند.
یکی دیگر از رانندگان هم یکی از اصلی ترین علت بروز تصادف و ترافیک را وجود وسایل نقلیه عمومی از جمله اتوبوسهای خط واحد و تاکسی ها دانست و گفت: اتوبوسها هنگام پارک کردن و خروج از پارک موجب بروز ترافیک و تصادف در رینگ مرکزی شهر میشوند و همچنین تاکسی ها یکی از خطرناکترین وسایل نقلیه در خیابانها محسوب میشوند، چراکه انگار خودشان را مالک اصلی خیابان میدانند و بدون توجه به حقوق دیگران به محض اینکه مسافری قصد پیاده شدن داشته باشد در هرجای خیابان توقف میکنند که این میتواند بسیار خطرناک و حادثه آفرین باشد.
یکی دیگر از مصادیق پایین بودن فرهنگ رانندگی در شهر همدان هنگام تصادفات منجر به خسارت نمود پیدا می کند چراکه بارها پیش آمده به خاطر یک تصادف سطحی رانندگان خیابان را میبندند و موجب افزایش ترافیک می شوند.
بسیاری از رانندگان هم در پایین بودن آستانه تحمل رانندگان در هنگام رانندگی توافق نظر دارند و ریشه اصلی ناهنجاریها در رانندگی و در نهایت پایین بودن فرهنگ رانندگی را نداشتن صبر و حوصله در رانندگی میدانند.
حرف آخر
نکته آخر اینکه؛ عدم توجه به فرهنگ رانندگی موجب بروز اشتباهات متعددی از جانب ما میشود که در نهایتا شخصیت رفتاری را خدشه دار میکند و افرادی که به قانون و مقررات رانندگی توجه نمی کنند از ضعف فرهنگی و تربیت غلط برخوردارند و موجب عدم رعایت حقوق دیگر رانندگان و متجاوز به حقوق مردم خواهند بود.
طیبه عباسیصیفی
دیدگاه شما