به گزارش صبح الوند به نقل از فارس، همه معلمان در هر مقطعی با جان و دل برای تربیت؛ تعلیم و آموزش دانشآموزان خود وقت و انرژی میگذارند و این بین معلمان قرآن عجیب تأثیر ژرفی و عمیقی بر روی روح، روان، اخلاق و کردار دانشآموزان میگذارند و هرگز چشمداشت مادی ندارند و تنها به دنبال اجر اخروی آن هستند.
در این میان به سراغ یکی از معلمان قرآن در جامعة القرآنالکریم واحد خردسالان رفتیم که شاگردان زیادی را در رشتههای مختلف قرآنی به خصوص حفظ تربیت کرده که اکثر آنها جزو افتخارآفرینان شهر همدان به حساب میآیند، نخبگانی که نه در حفظ قرآن بلکه در مقاطع مختلف تحصیلی از قبولی در کنکور گرفته تا المپیادهای مختلف کشوری و جهانی نیز میدرخشند.
در ابتدا طاهره روشنیان که خود حافظ قرآن است در گفتوگو با فارس اظهار داشت: در سال 81 در طرح یک ساله حفظ قرآن، با مربیگری خانم گوهریاطهر شرکت کردم و از بین 100 داوطلب 20 نفر سهمیه بود که به حول و قوه الهی قبول شدم.
وی بعد از حفظ یک ساله قرآن، از سال 83 مربی واحد خردسالان در مجموعههای مختلفی چون بنیاد قرآن، سازمان تبلیغات و کمیته امداد بوده و در سال 86 مسئول واحد خردسالان جامعةالقرآن و مربی این مجموعه بوده است.
مدیر جامعةالقرآنالکریم واحد خردسالان همدان با اشاره به اینکه در تمامی شهرهای همدان جز رزن و قهاوند شعبه جامعةالقرآن وجود دارد، افزود: امور اداری، آموزشی و مالی این شعب زیر نظر قم است و ما فقط مجری هستیم و به تفکیک رشته، کارشناس و ناظر مربوطه وجود دارد.
وی با بیان اینکه شرط جذب نیرو داشتن گواهی روخوانی، تجوید و حفظ سه جزء قرآن است، ادامه داد: 133 نفر در واحد خردسالان مشغول به کار هستند که خود اشتغال قرآنی در استان است، هر چند درآمد پایینی دارد، اما بسیار پربرکت است.
روشنیان به برگزاری دورههای آموزشی، ضمن خدمت و کلاسهای سبک زندگی برای مربیان از طرف جامعةالقرآن قم اشاره کرد و گفت: آزمون حفظ سالی دو بار از مربیان گرفته میشود که مربیان هر سال باید خود را ارتقا دهند.
وی به دورههای آموزشی اشاره کرد و گفت: یک دوره حفظ موضوعی به روش اشاره برای سن چهار سال تا هفت سال، آموزش حروف و روانخوانی، روخوانی برای زیر هفت سال و برای بالای هفت سال از جمله این دورهها است.
این مربی حفظ قرآن با بیان اینکه دوره حفظ ترتیبی برای بچهها از جزء 30 شروع میشود، گفت: بعد از اخذ گواهی جزء 30 وارد حفظ جزء 29 میشوند و سپس از جزء یک شروع شده تا جزء 28 و همچنین یک دوره تجوید، دوره مفاهیم برای خردسالان، دوره قرائت، و مهدویت برای شش سال به بالا، برگزار میشود.
وی به استقبال خوب مادران در کنار فرزندان خود در بعضی از شعب اشاره کرد و ابراز داشت: در این شعب مادران بسیار فعال هستند و خود به همراه فرزندانشان به حفظ قرآن میپردازند و در کنار واحد خردسالان واحد خواهران دایر شده است.
مربی جامعةالقرآن از کسب رتبههای مختلف فرزندان در مقاطع و ردههای سنی مختلف سخن گفت و افزود: در طول یک سال بچهها 100 رتبه عالی در رشتههای و مسابقات مختلف کسب میکنند.
وی به برگزاری آزمون ارشاد که هر سال در سراسر کشور از سوی وزارت ارشاد در استانها برگزار میشود، اشاره و اضافه کرد: این آزمون شش ماه یک بار زیر نظر مرکز توسعه و ترویج قرآنی برای دو رده سنی بالای 12 سال به صورت کتبی و زیر 12 سال به صورت شفاهی برگزار میشود.
روشنیان افزود: در سال 91 واحد خردسالان همدان رتبه اول را کسب کرد و در سال 93 هم به عنوان مؤسسه برتر در میان استان همدان شناخته شد.
وی با بیان اینکه برحسب اعیاد و میلاد ائمه و روزهای خاص در ماه محرم و صفر و ماه رمضان مراسمهایی در شعب برگزار میشود، گفت: هدف، آشنایی بچهها با خاندان عترت است تا بدانند که قرآن از اهل بیت دور نیست.
مدیر جامعةالقرآن واحد خردسالان همدان به مشکلات موجود اشاره کرد و افزود: عموم مکانهای ما استیجاری است و بعضی از مکانها مشترک در حسینیهها و مساجد است که البته مشکلات خاص خود را دارد.
وی با اشاره به عدم حمایت دولت و دستگاههای دولتی از جامعةالقرآن ابراز داشت: متأسفانه به خاطر نداشتن بودجه کافی و عدم حمایت دستگاهها و مسئولان مربوطه از بعضی از کارهای فرهنگی عقب میافتیم مثلاً بچههای ما همیشه جزء ده نفر اول در قرائت هستند اما جزء پنج نفر اول نمیشوند.
روشنیان افزود: در بعضی از استانها، به خاطر حمایت دستگاههای مربوطه و صرف هزینه از قاریهای مطرح و بینالمللی برای شاگردان جامعهالقرآن خود دعوت میکنند و آموزشهای لازم را به آنها میدهند، در نتیجه همیشه رتبهآور هستند اما در همدان چنین اتفاقی نیافته است.
وی با بیان اینکه تمامی هزینههای جامعةالقرآن از شهریهها و کمک چند خیر تأمین میشود، گفت: با وجود این مشکلات مالی بسیار، تخفیفات خوبی برای ثبتنام خصوصاً برای کمیته امداد و بهزیستی تا 50 درصد تخفیف داریم، زیرا به اعتقاد ما نداشتن پول و فقر مالی نباید باعث جدایی کودک و خانواده از قرآن شود.
روشنیان با گلایه از مسئولان استانی که هیچ قدمی برای شعب قرآنی جامعةالقرآن در طول این سالها با وجود پیگیریهای مکرر مدیران و سیدمحمد طباطبایی بر نداشتهاند، خاطرنشان کرد: بنده سالهاست که از طریق استانداری، شورای شهر، شهرداری و سازمان تبلیغات پیگیر گرفتن مکانی برای جامعةالقرآن هستیم اما با وجود همه دوندگیها، به جوابی نرسیدیم.
وی با بیان اینکه پیشنهادهایی هم قبال دادن زمین و محل به ما شده که با بررسیهای انجام شده امکان انتقال نبود، افزود: این مکانها یا مشترک با یک دستگاه دیگر بود یا دور از مرکز شهر، و رفت و آمد برای خانوادهها بسیار سخت و باعث ریزش بچهها از کلاسها میشد.
مدیر جامعةالقرآن با بیان اینکه اکثر بچههایی که در مسابقات قرآنی در ادارات مختلف، اوقاف، سارمان تبلیغات و آموزش و پرروش رتبه میآورند، از تعلیمدیدگان و حافظان جامعه هستند، گفت: اما این رتبهها متأسفانه بازخوردی برای استان و مسئولان ندارد که فکری برای احداث جا و یا یک مدرسه قرآنی مانند دیگر استانها بکنند و همچنان در گیر و دار پاس کاریهای اداری هستیم و صدایمان به جایی نمیرسد.
وی مشکل مکان را برای شعبه باباطاهر و خواجه رشید مهم خواند و ادامه داد: شاهد وضعیت مناسب ثبت نام از سوی خانوادهها هستیم اما متأسفانه به خاطر محدودیت مکان و کلاسها در این شعب خانوادهها باید تا هشت ماه در نوبت باشند و وقتی پس آن پیگیری میکنیم اکثر خانوادهها از شرکت در کلاسها صرف نظر کرده و یا در جای دیگر و کلاس دیگری اسم کودک خود را نوشتهاند.
مدیر جامعةالقرآن واحد خردسالان با بیان اینکه گفتن این حرفهای تلخ و مشکلات در طول این سالها هرگز باعث ایجاد خستگی و ناراحتی من در کلاس درس نشده است، گفت: تنها چیزی که در این سالها به من انرژی داده حضور همین بچههاست و از کار با آنها به خاطر معصوم بودنشان و تأثیرپذیری بسیار بالایی که دارند، بسیار لذت میبرم و با مشاهده رضایت مادران، در کارم قوت میگیرم.
وی با تأکید بر توجه به هنر معلم برای جذب بچهها در آموزش معارف دینی و قرآنی جامعه امروز، اظهار داشت: امروز با سطح هوش بالای بچهها، باید معلم هم خود را با آنها انطباق بدهد تا با استفاده از شیوههای مختلف برای جذب، نور قرآن و معارف در قلب آنها نفوذ کند.
روشنیان نقش معلم و مربی قرآنی را در تغییر شیوه زندگی بچهها مهم دانست و خاطرنشان کرد: اگر خاطرات بعضی از شهدا را مطالعه کنید، میبینید که چگونه یک معلم قرآن در یک مسجد و یا مدرسه در تغییر سرنوشت آنها نقش داشته و آنها را از خاک به عرش رساند.
وی سپس به نقش مادران اشاره و اذعان داشت: مادران بسیاری هستند که از راه دور در گرما و سرما به خاطر فرزندانشان به این مرکز میآیند.
مربی قرآن جامعةالقرآن یادآور شد: این مادران از تأثیر قرآن در زندگی خانوادگی و تأثیری که بر بچههایشان داشته بسیار راضی هستند و همین تأثیرات، باعث تداوم ارتباط با مؤسسه و قوت قلب برای من و بقیه همکاران میشود.
وی از تأثیر قرآن در زندگی خود و دیگرانی که با آنها ارتباط دارد سخن گفت و افزود: خود شاهد بهبود افسردگی و مشکلات روحی بعضی از مادرانی بودم که به همراه فرزندانشان در کلاش حاضر میشدند و این موضوع را خود اذعان میکردند.
روشنیان نخستین تأثیر قرآن را احساس آرامش روحی و روانی برای مادر و به تبع فرزند و بقیه اعضای خانواده عنوان و خاطرنشان کرد: این آرامش در زندگی امروز ما انسانها بسیار حیاتی است، تا راه تعالی را طی کنیم.
وی افزود: همچنین قرآن به گفته مادرانی که به این مرکز میآیند باعث خیر و برکت و افزایش روزی در زندگی آنها شده و همچنین مادران و بچهها دوستان قرآنی پیدا میکنند.
روشنیان با بیان اینکه با خانمهایی ارتباط داشتهام که تحصیلات عالیه دارند ولی متأسفانه نمیتوانند یک آیه قرآن بخوانند، گفت: در جامعه اسلامی باید مادران به عنوان مربی و تربیتکننده فرزندانشان با روانخوانی، روخوانی و تجوید قرآن آشنا باشند و همچنین باید حداقل سه جزء قرآن خصوصاً جزء 30 را حفظ باشند.
وی ادامه داد: اگر مادری با قرآن ارتباط داشته و آن را در محیط خانه تلاوت کند و به دنبال تفسیر و مفاهیم قرآن باشد، شبهات زیادی از فرزندان خود را پاسخ میدهد.
این مربی قرآن از خاطرات و شاگردان نمونه خود سخن گفت و اظهار داشت: حفظ قرآن سطح هوش بچهها و نیز اعتماد به نفس آنها را بالا میبرد و اکثر شاگردان من و این مؤسسه جزو ممتازان درسی و المپیادی هستند.
وی همچنین به اخلاق بسیار نیکوی فرزندان حافظ اشاره و خاطرنشان کرد: اینگونه بچهها با بصیرت و توکل بیشتری راه زندگی خود را انتخاب میکنند و به انجام تکلیف شرعی خود و احترام به والدین مقید هستند.
روشنیان با بیان اینکه شاید مادران در ابتدای کار برای حافظ شدن بچهها سختی بکشند اما در آینده ثمره آن را در تمام ابعاد زندگی بچه میبینند، بیان داشت: تلاوت و حفظ قرآن لطمهای به درس بچه نمیزند و این بچهها تنها نیاز به حمایت خانواده خصوصا مادر، توجه و برنامهریزی دارند و بچههایی که قرآن را حفظ میکنند قطعاً قرآن حافظ آنها در تمام مراحل زندگی خواهد بود.
دیدگاه شما