اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

7. ارديبهشت 1394 - 6:20   |   کد مطلب: 11039
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان از مصرف 750 تا 850 گرم سموم کشاورزی در استان به ازای هر هکتار خبر داد.

به گزارش صبح الوند، قاسم اسدیان عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان در همایش ایمنی غذا به مناسبت هفته سلامت، با بیان اینکه روزانه 250 هزار نفر به جمعیت جهان اضافه می‌شوند، گفت: در حال حاضر روزانه 850 نفر به خاطر گرسنگی در جهان رنج می‌برند.

وی با بیان اینکه 5 تا 80 درصد برخی از محصولات کشاورزی از خارج وارد کشور می‌شود، اظهار کرد: این در حالی است که میزان تولید کشور 118 میلیون تن بوده و ظرفیت افزایش به 300 تن را نیز دارد.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان با بیان اینکه بیش از 600 عامل خسارت‌زا وجود دارد که بر روی محصولات کشاورزی تأثیر می‌گذارد، افزود: 42 درصد از محصولات کشاورزی توسط آفات از بین می‌روند.

وی با بیان اینکه برخی تصور می‌کنند حرارت و شستن، باعث از بین رفتن سموم می‌شود در حالی که چنین نیست، گفت: سالانه 3 میلیون تن سم در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اسدیان اظهار کرد: از سال 77 تا 81، با بررسی 10 کارخانه در مناطق مختلف کشور مشخص شد در بعضی از محصولات، سموم بیش از حد مجاز وجود دارد.

وی افزود: بررسی انجام شده در سال 90، نشان داد 97 درصد محصولات توزیع شده در میدان بارها دارای بیش از 40 درصد سموم پایدار هستند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان با اشاره به مصرف سموم کشاورزی در استان به ازای هر هکتار 750 تا 850 گرم، گفت: این در حالی است که مصرف سموم در جهان 1.5 کیلوگرم و در کشور یک کیلوگرم است.

وی با بیان اینکه سالانه 2 میلیون نفر در جهان دچار مسمومیت می‌شوند، اظهار کرد: همچنین سالانه 400 هزار نفر در جهان به دلیل مسمومیت جان خود را از دست می‌دهند.

اسدیان با بیان اینکه بسیاری از آلودگی‌ها از خاک و آب وارد مواد غذایی می‌شود، افزود: بر اساس گزارش‌های سال 90، 50 درصد میوه‌‌ها و 40 درصد سبزیجات؛ دارای باقی مانده سموم بین یک تا سه درصد بوده‌اند.

وی از فعالیت 4 میلیون و 300 هزار بهره‌بردار در کشور و 142 هزار بهره‌بردار در استان خبر داد و گفت: 78 درصد از این بهره‌برداران بی‌سواد و کم‌سواد هستند در حالی که افراد دارای تخصص کشاورزی که به کار تولید مشغولند یک درصد را شامل می‌شوند.

عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان وجود خرده‌مالکی در کشاورزی معیشتی را چالش بزرگی دانست و اظهار کرد: افزایش آگاهی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، نظارت و کنترل محصولات پرمصرف، توجه به محصولات با رعایت حداقل سم و کود، کنترل بیولوژیک و کشاورزی ارگانیک، ارتقای دانش و بکارگیری متخصصان در امر تولید در این سازمان مورد توجه است.

وی با اهمیت به لزوم نصب برچسب بر روی محصولات غذایی افزود: مقابله با قاچاق محصول امر مهمی است که اگر برچسب بر روی مواد تولیدی نصب شود تولیدکننده نیز به سمت تخصص‌گرایی گرایش پیدا خواهد کرد.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان