اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

27. خرداد 1398 - 4:07   |   کد مطلب: 10906
مردماني با چنين آگاهي از حقوق اجتماعي و با نشاط، گاهاً يك هفته كيسه‌هاي نيمه انباشته زباله‌هاي خانگي را در گوشه‌اي نگه مي‌دارند تا پر شود و در هر ساعتي از شبانه‌روز كه فرصت پيدا كردند، كيسه‌هاي رنگ به رنگ و قد‌ و نيم‌قد را كنار هر تير چراغ‌برق و جدول پياده‌رو و ديوار همسايه‌ رها مي‌كنند.

به گزارش صبح الوند، مهدی ناصر نژاد در یادداشتی نوشت:

همدان از معدود شهرهاي بزرگ و كلانشهرهاي ايران است كه در برنامه جمع‌آوري و انتقال روزانه زباله‌هاي شهري كارنامه نسبتاً موفقي دارد.

در خيلي از شهرهاي بزرگ كشورمان جمع‌آوري و حمل زباله‌هاي شهري حتي به روز نيست و اين چنين نارسايي در ارائه خدمات شهري در برخي شهرها اعتراض شهروندان را به دنبال داشته است.

در چنين شرايطي طرح جمع‌آوري شبانه زباله‌هاي شهري در سطح شهر بزرگي چون همدان از حدود 6 سال پيش تاكنون را نيز مي‌توان به عنوان قدمي به جلو براي ايجاد شرايطي بهتر در اين حوزه توسط شهرداري‌ها تلقي كرد اما به دلايلي هم مي‌شود نتيجه گرفت طرح جمع‌آوري شبانه زباله در همدان در چند سالي كه از اجراي آن مي‌گذرد نواقص آغازين خود را همچنان يدك مي‌كشد.

در اين خصوص يكي از مشكلات هميشگي و مغفول مانده اين طرح، همان همكاري نكردن برخي از شهروندان براي رساندن به‌موقع كيسه‌هاي زباله خانگي به گروه‌هاي حمل زباله است.

انتظار بحق شهروندان از مديريت خدمات شهري اين است كه زباله‌هاي خانگي و شهري به طور مرتب و به‌موقع به مكان‌هاي مناسب و دور از دسترس در بيرون از شهر منتقل شود. باز هم انتظار بحق و بايسته مردم اين است كه همواره شهري پاكيزه و بانشاط داشته باشند به نحوي كه هيچ‌گاه در بيرون از خانه احساس كسالت و يكنواختي به آنها دست ندهد.

با اين حال مردماني با چنين آگاهي از حقوق اجتماعي و با نشاط، گاهاً يك هفته كيسه‌هاي نيمه انباشته زباله‌هاي خانگي را در گوشه‌اي نگه مي‌دارند تا پر شود و در هر ساعتي از شبانه‌روز كه فرصت پيدا كردند، كيسه‌هاي رنگ به رنگ و قد‌ و نيم‌قد را كنار هر تير چراغ‌برق و جدول پياده‌رو و ديوار همسايه‌ رها مي‌كنند.

البته ريشه‌يابي چنين رفتار ناخوشايند اجتماعي از سوي طبقات مردم چندان كار ساده‌اي نيست و با چند جمله در اين نوشتار روشن نمي‌شود؛ زيرا نظر كارشناسان اجتماعي و فرهنگي در اين خصوص كارساز خواهد بود.

از سويي ديگر چند هفته‌اي است در برنامه و شيوه عمل كارگران زحمتكش شهرداري براي پاكسازي معابر فرعي و كوچه‌ها تغييراتي ايجاد شده است و از برخي كسبه شنيده مي‌شود برخلاف روال قبلي كه هر كوچه و محل يك رفتگر مخصوص داشت، اكنون در مقطعي از روز چند كارگر به صورت گروهي اقدام به رفت‌وروب معابر مي‌كنند و به همين دليل مشاهده مي‌شود كه در بسياري از ساعات روز آت‌وآشغال در سطح معابر و كناره‌ها پراكنده و رهاست.

همچنين وجود مخزن‌هاي ويژه جمع‌آوري زباله در فواصل معين از خيابان و معابر تا همين چند هفته پيش تأثير فراواني در جلوگيري از پراكندگي و نشر زباله داشت كه معلوم نيست به چه دليل مخازن زباله از سطح شهر و يا حداقل نقاطي از شهر جمع‌آوري شده است. به همين دليل در حال حاضر از سوي برخي شهروندان و همسايگان بدون ملاحظه در طول شبانه‌روز كيسه‌هاي بدمنظره زباله در معابر پخش و پلاست و دست‌اندازي زباله‌دزدها و برهم ريختن كيسه‌هاي زباله مزيد بر علت است.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان