اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

17. خرداد 1394 - 13:18   |   کد مطلب: 10737
با کاهش نزولات آسمانی و تغییر اقلیمی، مصرف بی‌رویه در سال‌های گذشته و عدم مدیریت کشاورزی و کشت محصولات آب‌بر، همدان در بحث آب به وضعیت هشدار رسیده که باید به شکل جدی از سوی مسئولان و مردم مدیریت شود.

به گزارش صبح الوند، تغییر شکل آب و هوا و کمبود میزان نزولات آسمانی در سال‌های اخیر و البته کشت محصولات آب‌بر همچون سیب زمینی در استان موجب بروز مشکلاتی در حوزه آب شده که اگر مدیریت نشود از مرز هشدار گذشته و به بحران خواهد رسید.

 

خوشبختانه در سال‌های اخیر و به خصوص سال گذشته به دلیل هشدارهای مختلفی که از سوی مسئولان و رسانه‌های مختلف داده شد شهروندان استان در مصرف آب صرفه‌جویی قابل توجهی داشتند و مهم سبب شد در تابستان سال گذشته استان با جیره‌بندی آب نشود.

 

امسال نیز با وجود بارش‌های چند روز ابتدای سال؛ اما وضعیت آب در استان هنوز در مرز هشدار قرار دارد و این مهم امسال نیز باید از سوی مردم و مسئولان مورد توجه قرار گیرد.

 

باید با همکاری روندی دنبال شود که تابستان شاهد قطعی آب و یا جیره‌بندی آن در سطح استان نباشیم.

یکی از مباحثی که در حوزه کمبود آب در استان به شکل جدی از سوی مسئولان دنبال می‌شود طرح مدیریت الگوی کشت است که متاسفانه می‌توان گفت مورد استقبال کشاورزان قرار نگرفته و همچنان بسیاری از کشاورزان به سمت کشت محصولات آب‌بر همچون سیب زمینی، یونجه و هندوانه تمایل دارند و این در حالی است که کشت این محصولات در بلندمدت به ضرر کشاورزان است.

انسداد چاه‌های غیر مجاز در استان از دیگر مواردی است که در شهرستان‌ها به طور جدی دنبال می‌شود؛ متأسفانه با حفر چاه‌های غیر مجاز در نقاط مختلف استان سطح آب‌های زیرزمینی به شدن افت داشته است.

 

*چاه‌های غیر مجاز در دشت‎های همدان، بحران‌زاست

مدیرعامل شرکت آب‌منطقه‌ای همدان در همین راستا در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما اظهار کرد: طبق استانداردها باید میزان برداشت از آب‌های زیرزمینی برای مصارف کشاورزی 40 درصد باشد در حالی که این وضعیت در استان همدان بالای 90 درصد است.

 

مرتضی عزالدین تأکید کرد: میزان افت آب‌های زیرزمینی در استان سالانه به یک متر می‌رسد و همین امر باعث شده دشت‌های استان همدان در حالت ممنوعه قرار گیرد.

 

وی با اشاره به وجود چاه‌های غیر مجاز در دشت‎های همدان، آن را عامل بروز بحران دانست و تأکید کرد: در پی انسداد این چاه‌ها هستیم.

 

مدیرعامل آب‌منطقه‌ای همدان وضعیت تغییر الگوی کشت در استان را نیز لازم دانست و ابراز داشت: برای تولید یک کیلو سیب زمینی 300 لیتر آب استفاده می‌شود که این موضوع ضربه بزرگی به منابع آبی می‌زند.

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب همدان نیز در گفت‌و‌گو با ما از مردم خواست با صرفه‌جویی بیشتر در زمینه آب ما را یاری کنند.

 

هادی حسینی‌بیدار از اینکه امسال تنش آبی را در برخی شهرها داریم، سخن به میان آورد و اظهار کرد: شهرهای فامنین، ملایر، رزن، بهار و تویسرکان در این زمینه با مشکل مواجه هستند که باید صرفه‌جویی مد نظر باشد.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر در سد اکباتان 12 میلیون متر مکعب آب وجود دارد، ابراز داشت: با این اوصاف باید همچنان صرفه‌جویی مد نظر مردم باشد.

 

*همدان جزء استان‌های بحرانی کشور از لحاظ آب

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی همدان نیز در این خصوص با بیان اینکه آبرسانی به روستا سخت‌تر و دشوارتر از آبرسانی شهری است، گفت: در سال گذشته تعداد 24 حلقه چاه برای تأمین آب روستاهای استان حفر شده و 24 حلقه چاه نیز پاکسازی و لایروبی شده است.

حبیب مومیوند خاطرنشان کرد: در بحث تامین آب روستاهای استان بیشترین تعداد چاه به ترتیب در شهرستان‌های رزن و نهاوند حفر شده است.

 

وی با اشاره به اینکه استان همدان جزء استان‌های بحرانی کشور از لحاظ آب اعلام شده است، ابراز کرد: میزان بارش‌های استان نسبت به سال‌های گذشته با کاهش 48 درصدی مواجه شده است.

 

مدیرعامل آب و فاضلاب روستایی همدان با بیان اینکه تابستان سختی را در راستای تامین آب شرب روستاها پیش رو داریم، ابراز داشت: به همین منظور باید علاوه بر برنامه‌ریزی برای عبور از بحران، مردم نیز همکاری لازم را داشته باشند.

 

*الگوی کشت باید در سطح شهرستان تغییر کند

تغییر الگوی کشت، مدیریت مصرف آب شهری از سوی مشترکات و دستگاه‌های دولتی، پیگیری وضعیت نیروگاه شهید مفتح و تغییر وضعیت آن به خشک و انتقال پساب همدان به این نیروگاه همگی از جمله مواردی است که می‌تواند در رفع چالش آب در استان بسیار موثر واقع شود.

از سوی دیگر وضعیت هشدار آب و افت سطح آب‌های زیر زمینی در سال‌های اخیر استان همدان را با پدیده‌ای به نام فرو‌چاله مواجه کرده که در این باره نیز راهکاری مختلفی از سوی کارشناسان تا کنون عنوان شده است.

محمدمهدی خلجی

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان