اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

26. اسفند 1393 - 8:10   |   کد مطلب: 10404
امروزه صنعت گردشگري به عنوان يكي از بزرگترين و پوياترين بخش هاي درآمد خارجي كشورها محسوب شده و به سرعت در حال رشد است.

 

به گزارش صبح الوند به نقل از هگمتانه، در واقع مي‌توان گفت كه از گردشگري همواره به عنوان عاملي براي رشد و شكوفايي يك منطقه، كشور و استان ياد شده و امروزه صنعت گردشگري در جهان گسترده و داراي اهميت بسياري است و مي‌توان از اين طريق حركتي به سمت وضعيت مطلوب اقتصادي انجام داد و بر مشكلات اقتصادي غلبه كرد.
استان همدان به عنوان يكي از پنج استان گردشگري كشور ايران محسوب مي‌شود كه از لحاظ داشتن آثار تاريخي، آب و هواي معتدل و كوهستاني، قوميت‌هاي مختلف، صنايع دستي و سوغات و غيره در نوع خود بي نظير است.
چند روزي هم تا آغاز سال نو و تعطيلات نوروزي نمانده است، اين ايام فرصت خوبي براي جذب گردشگران در استان است.
استاندار همدان با بيان اينكه همدان از نظر گردشگري سرآمد استان‌هاي كشور است، گفت: تا امروز استان همدان به عنوان مقصد گردشگري مطرح نشده و فقط در مسير گردشگري قرار دارد، به همين دليل تلاش مديران بر اين است كه گردشگري محور نخست توسعه باشد.
محمد رضا نيكبخت با اشاره به اينكه براي رسيدن به اين هدف، اقدامات زيربنايي انجام شده و راه‌هاي ارتباطي مانند آزادراه، راه آهن و فرودگاه بين‌المللي وجود دارد، اظهار كرد: ظرفيت بسيار خوبي نيز به دليل مسافت زماني 1.5 تا سه ساعته بين همدان و 9 استان كشور وجود دارد.
* رايزني با چند كشور براي رونق گردشگري همدان
وي با تأكيد بر اينكه براي رونق گردشگري خارجي با چند كشور رايزني شده، ادامه داد: همدان داراي يك‌هزار و 800 اثر تاريخي، مناظر و فضاهاي طبيعي است كه باعث تقويت گردشگري و تقويت اقتصاد مقاومتي در استان مي‌شود.
معاون عمراني استاندار همدان هم با بيان اينكه گردشگري فرصتي براي نمايان كردن توانمندي‌هاي استان است، گفت: گردشگري از مصداق‌هاي اقتصاد مقاومتي است و بايد از طريق گردشگري ثروت توليد كرد.
محمودرضا عراقي با بيان اينكه با تمام توان استان همدان براي استقبال از مسافران نوروزي آمادگي دارد، اظهار داشت: مسؤولان با تجربه‌اي در استان همدان وجود دارد كه وظايف خود را مي‌دانند.
وي با بيان اينكه براي مسافران و كساني كه به همدان سفر مي‌كنند اهميت قايل هستيم، عنوان كرد: اگر تجربه‌اي در يكي از شهرستان‌ها وجود دارد بايد تبادل اطلاعات صورت گيرد تا همه شهرستان‌ها در استان همدان خدمات يكنواختي ارائه دهند.
* گردشگري فرصتي براي نمايان كردن توانمندي‌هاي استان است
معاون عمراني استاندار همدان با بيان اينكه گردشگري فرصتي براي نمايان كردن توانمندي‌هاي استان است و گردشگري را صنعت اول استان قرار داده ايم، افزود: بايد از طريق گردشگري ثروت توليد كرد.
معاون عمراني استاندار همدان با بيان اينكه دبيرخانه گردشگري استان آماده دريافت پيشنهادات است و لازم نيست هميشه كارها به صورت روتين انجام شود، عنوان كرد: نوآوري‌ها بايد به دبيرخانه پيشنهاد و ايده‌ها و نظرات جديد جذب شود.
عراقي با بيان اينكه بخش گردشگري استان همدان بيش از هر چيز به آموزش در زمينه‌هاي مختلف نياز دارد، ادامه داد: همدان در حال آماده شدن است تا قله‌هاي گردشگري كشور را فتح كند، چراكه تا چند سال پيش عليرغم همه ظرفيت‌هاي موجود اسمي از همدان نبود.
وي با اشاره به اينكه همدان جزو نخستين استان‌هاي كشور بود كه محور توسعه خود را گردشگري عنوان كرد، گفت: اين موضوع سبب شده تا ميزان مطالبه گري در اين حوزه در سطح كشور افزايش يابد و همدان كانون توجه سازمان ميراث فرهنگي باشد.
معاون عمراني استاندار همدان افزود: بر اين اساس بايد موضوع گردشگري را به عنوان فرصتي براي استان تلقي كرده و براي ارتقاي امر گردشگري و ميراث فرهنگي همدان نيز مطالبه‌گري خود را افزايش دهيم و در راستاي افزايش همكاري ساير نهادها و جذب اعتبارات تلاش بيشتري داشته باشيم.
عراقي با بيان اينكه اقتصاد مقاومتي مورد تأكيد مقام معظم رهبري به طور حتم امر گردشگري را نيز فرا مي‌گيرد، گفت: بايد زيرساخت‌هاي اين مهم را در استان خود ايجاد كنيم تا به طور گسترده به امر كارآفريني، افزايش توليد و اشتغالزايي برسيم.
تعالي فرماندار همدان نيز با بيان اينكه سال گذشته بين ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر در ايام تعطيلات نوروز در همدان مسافر داشتيم، اظهار داشت: آمار حضور گردشگر در همدان متفاوت است، چراكه فرمانداري آمار ۱۵۰ هزار نفر و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري آمار ۲۰۰ هزار نفر را اعلام مي‌كند.
كارشناسان بر اين باورند كه هم اكنون صنعت گردشگري از جايگاه بسيار مطلوبي در سطح جهاني برخوردار بوده و ضمن درآمدزايي بسيار بالا موجب نزديك تر شدن ملل، اقوام و فرهنگ‌ها به يكديگر مي‌شود.
* گردشگري يك مزيت اقتصادي است
واقفي گفت: مقام معظم رهبري بحث گردشگري را يك مزيت اقتصادي عنوان كرده‌اند.
وي با بيان اينكه به رغم مزيت اقتصادي داشتن اين صنعت، هيچ كاري در اين زمينه در كشور صورت نگرفته است، گفت: به عنوان مثال بايد كارگروه‌هاي تخصصي براي اين موضوع تشكيل شود و مباحث ياد شده را پيگيري و دنبال كند كه تا الان اين اتفاق نيفتاده است.
وي به اين سؤال كه آيا بر اساس سند چشم‌انداز 20 ساله كشور كه بايد 20 ميليون گردشگر خارجي را كشورمان جذب كند، مي‌توانيم به اين ميزان گردشگر برسيم، پاسخ منفي داد و گفت: بايد زيرساخت‌ها نيز براي جذب 20 ميليون گردشگري خارجي ايجاد شود كه مهيا نشده است.
واقفي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به نمايشگاه گردشگري در خارج از كشور و آماري كه در اين باره منتشر شده بود حدود 80 يا 85 درصد از گردشگران را گردشگرهاي تفريحي عنوان كرد و گفت: ما الان اين درصد از گردشگران را نداريم، اما همان درصد كم گردشگري فرهنگي جا دارد كه روي آن كار شود، چرا كه تعدادش از 100 ميليون هم تجاوز مي‌كند.
واقفي حجم سرمايه‌گذاري براي تورهاي ورودي را در مقايسه با ساير رشته‌هاي خدمات و توليد بسيار كمتر عنوان كرد و افزود: استان ما به لحاظ ميراث طبيعي و فرهنگي چنان غني است كه نيازي به صرف سرمايه براي توليد جاذبه‌هاي گردشگري نداريم، در حالي كه بسياري از كشورهاي مقصد گردشگر خارجي مثل مالزي، دبي و تركيه ناچار از توليد جاذبه‌هاي گردشگري هستند.
* معافيت صادرات خدمات از ماليات
وي افزود: از آنجا كه دولت صادرات خدمات را معاف از ماليات اعلام كرده زمان زيادي صرف شد تا تلاش ما براي اينكه واردكنندگان گردشگر خارجي كه به عنوان صادركننده شناخته مي‌شوند از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده نيز معاف باشند.
مديركل ميرات فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري همدان هم با اشاره به اينكه استان همدان بايد در مدت دو، سه سال آينده حداقل يكي از آثار تاريخي و يا طبيعي خود را ثبت جهاني كند، افزود: اين موضوع نياز به همكاري گسترده مسؤولان استاني و ادارات ذي ربط دارد.
* ثبت دو اثر جهاني تا افق 1404
سروش مقدم با بيان اينكه استان همدان بايد تا افق سال ۱۴۰۴ دو اثر ثبت جهاني داشته باشد، اظهار داشت: استان همدان در زمينه آثار تاريخي و طبيعي داراي حداقل ۱۰ اثر بوده كه قابليت ثبت جهاني را دارد.
مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان همدان در ادامه عنوان داشت: تپه نوشيجان، تپه هگمتانه، دست كند‌هاي ارزانفود، دست كند‌هاي سامن، قلعه جوق، غار عليصدر، كتيبه‌هاي گنج نامه و حتي كوه الوند قابليت ثبت جهاني را دارند.
* آثار تاريخي و طبيعي استان همدان در دنيا منحصر به فرد است
سروش مقدم با تأكيد بر اينكه آثار تاريخي و طبيعي استان همدان در دنيا منحصر به فرد است، بيان كرد: برخي مشكلات معارض ثبت جهاني اين آثار است به طوري كه به عنوان مثال فعاليت‌هاي دست سازي كه در كتيبه‌هاي گنج نامه انجام شده و يا فعاليت‌هاي انساني كه در غار عليصدر صورت گرفته از جمله موانع ثبت جهاني اين آثار بوده وگرنه اين آثار بدون هيچ رايزني ثبت مي‌شد.
وي با اشاره به اينكه ثبت جهاني آثار استان همدان همكاري استاني را مي‌طلبد، ابراز داشت: با همكاري مسؤولين استاني بايد حريم اين آثار آزاد شود تا بتوان براي ثبت جهاني آن راحت‌تر اقدام كرد.
با توجه به اينكه اقتصاد مقاومتي اصولاً بر پايه قطع وابستگي به نفت اتفاق مي‏افتد، ايران به عنوان كشوري غني در خصوص دارا بودن منابع توسعه گردشگري و به سبب فرهنگ، تمدن، ويژگي‌هاي آب و هوايي و... كه با معضلاتي همچون ميزان بيكاري بالا، محدوديت منابع ارزي و اقتصاد تك محصولي مواجه هست مي‌تواند به كشوري فعال در صنعت گردشگري تبديل شده و با تمركز بر رويكرد گردشگري اسلامي و تنظيم راهبرد‌ها و برنامه‌هاي منظم و منسجم وابستگي خود را به منابع نفتي كاهش داده و به سمت منابع درآمدي جايگزين بالاخص گردشگري حركت كند و به عنوان يك منبع پايدار از آن بهره‌مند شود.
صنعت گردشگري، طبق نظر سازمان جهاني گردشگري وابسته به سازمان ملل، بزرگترين صنعت فعال است و بزرگترين فعاليت اقتصادي (بزرگتر از صنايع دفاع، توليدات صنعتي، نفت و كشاورزي) محسوب مي‌شود.
همچنين اين صنعت سومين صنعت مولد شغل و سرمايه بعد از صنعت نفت و خودروسازي است. به همين دليل صنعت گردشگري در طول زمان مورد توجه كشورهاي توسعه يافته و در حال توسعه قرار گرفته است؛ چراكه توسعه گردشگري، به خصوص افزايش تعداد جهانگردان بين المللي، باعث رونق طيف وسيعي از فعاليت‌هاي اقتصادي يا منطقه‌اي ميزبان مي‌شود. امروزه بسياري از كشورها، اين صنعت پويا را به عنوان منبع اصلي درآمد، اشتغال‌زايي و توسعه ساختارهاي زيربنايي خود محسوب مي‌نمايند.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان