اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

17. اسفند 1393 - 18:15   |   کد مطلب: 10241
ر آستانه سال نو و شروع دید و بازدیدهای نوروزی بازار داغ سالن‌های آرایشی و تزریق ژل و بوتاکس در اسفند ماه از دید کسی پنهان نیست، در حالی که بسیاری از افراد به دلیل صرفه اقتصادی به مراکزی مراجعه می‌کنند که نتیجه‌ای کاملاً متفاوت را در پی دارد!

 

به گزارش صبح الوند به نقل از سینا،از آنجایی که ژل‌های تزریقی به صورت قاچاق وارد کشور شده و این اقدام توسط افرادی که از این علم برخوردار نیستند انجام می‌شود آمار دقیقی از میزان استفاده از آن در کشور وجود ندارد.

 

افزایش ۴۰ درصدی عمل‌های زیبایی در اسفند ماه
دکتر فرهاد حافظی، یکی از اعضای هیات مدیره انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران به جام‌جم می‌گوید: به طور میانگین در ماه اسفند ۳۰ تا ۴۰ درصد به میزان عمل‌های جراحی زیبایی مثل جراحی بینی و انواع لیف‌های صورت و گردن، تزریق ژل، بوتاکس، فیلر و حتی پروتز سینه اضافه می‌شود.
 

طبق آمار و اطلاعات انجمن جراحان پلاستیک، روزانه در تهران به‌طور متوسط بین دو تا سه هزار زن و مرد برای تزریق بوتاکس به مطب‌ها و کلینیک‌های پوست و زیبایی مراجعه می‌کنند که البته مردان هم تعدادی از این مراجعه‌کنندگان را تشکیل می‌دهند و تزریق آن بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزار تومان هزینه دارد.
 

افراد غیر متخصص علت بیش از ۹۵ درصد از شکایات عرصه تخصصی پوست

دکتر سید حسن اعتماد‌زاده، عضو هیئت مدیره انجمن متخصصین پوست ایران در همایشی گفته بود: بیش از ۹۵درصد از شکایات عرصه تخصصی پوست و مو مربوط به دخالت افراد غیر متخصص یا متخصصان غیر مرتبط با رشته پوست است.

 

افزایش چشم‌گیر تزریق چربی و ژل طی ۱۰ سال اخیر در کشور
دکتر سید جواد امیری‌زاد دبیر انجمن جراحان پلاستیک ایران در گفتگو با خبرآنلاین گفته است: طی ۱۰ سال اخیر تزریق چربی و ژل در ناحیه صورت در تمام کشورهای دنیا ازجمله ایران افزایش چشمگیری پیدا کرده است.
 

وی ژل‌ها را به دو نوع تقسیم کرده و می‌افزاید: نوع اول ژل‌هایی هستند که غیر قابل جذب‌اند و به دلیل عوارض بسیار زیادشان استفاده از آن‌ها ممنوع اعلام شده است، در واقع عفونت‌های شدید و تخریب‌های شدید بافتی از عوارض جدی استفاده از این گونه ژل‌ها اعلام شده چرا که آن‌ها ژل‌هایی بودند که بافتشان از کشور اوکراین وارد ایران می‌شد و کشورهای نروژ و اروپا هم پس از مدتی شروع به ساخت آن‌ها کردند.
 

دبیر انجمن جراحان پلاستیک ایران معتقد است: متأسفانه در ایران از این ژل‌ها به صورت فراوان استفاده و به تبع آن هم عوارض بسیار زیاد به وفور دیده شد، در حقیقت استفاده از این ژل‌ها ممنوع شده مگر اینکه به صورت قاچاقی از آن‌ها استفاده شود.

 

التهاب و آبسه‌های چرکی از عوارض ژل‌های تزریقی

دکتر پروین منصوری، استاد گروه پوست و معاون پژوهشی مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار سینا در زمینه دلایل استفاده از ژل‌ها می‌گوید: یکی از روش‌های ترمیم و اصلاح مشکلات پوستی شامل فرورفتگی، چین‌های عمیق، محل صدمات و یا اسکارهای پوستی که به صورت غیر تهاجمی انجام می‌شود و پاسخ سریع و نتایج درمانی خوبی دارد استفاده از ژل‌های تزریقی است که در تمام دنیا استفاده می‌شود.
 

وی ادامه می‌دهد: ژل‌های مختلفی وجود دارد که بر حسب ساختمانی که دارند می‌توانند به صورت کوتاه مدت یعنی حداقل سه ماه و گاهی در بلند مدت یعنی تا آخر عمر بر پوست باقی بمانند.
 

منصوری در ادامه توضیح می‌دهد: به دلیل اینکه برخی ترکیبات شیمیایی برای بدن غریبه هستند، ممکن است ژل‌هایی که به خصوص به صورت پایدار باقی می‌مانند پس از مدت‌ها در بدن، عکس العمل‌هایی از جمله التهاب و آبسه‌های چرکی ایجاد کنند یعنی بر خلاف نتیجه‌ای که انتظار داشتیم آسیب به بیمار را در پی داشته باشد.
 

این متخصص و استاد گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید: در صورت بروز عوارض خروج این مواد در برخی موارد غیر ممکن بوده و حتی بیمار را تا آخر عمر گریبان‌گیر می‌کند. به همین دلیل است که امروزه توصیه می‌شود که از ژل‌های موقت به ویژه در مرحله اول به منظور مشاهده حساسیت در بیمار تزریق شود و به هیچ عنوان از ژل پایدار استفاده نشود.
 

وی بر انتخاب نوع ژل، انتخاب درست بیمار، تجربه و تخصص پزشک تاکید کرده و ادامه می‌دهد: در صورت استفاده از ژل‌های غیر استاندارد ممکن است برای بیمار مشکلات جدی به وجود بیاید چرا که برای هر مشکلی که در فرد وجود دارد باید ژل‌های خاصی استفاده شود. افراد باید از تزریق ژل در مراکز غیر تخصصی و افراد غیر پزشک به طور جد خودداری کنند چرا که ممکن است عوارضی برای فرد در پی داشته باشد که تا آخر عمر غیر قابل درمان باشد.

 

از بین رفتن بافت پوست به دلیل استفاده از ژل‌های غیر استاندارد

دکتر منصوری به خاطره‌ای تلخ در سال‌های گذشته در کشور اشاره کرد و می‌گوید: چندین سال قبل تعداد زیادی از افراد غیر متخصص از ژل پایدار پاژ که ساخت روسیه بود به دلیل ارزان قیمت بودن به بیماران استفاده کردند، متاسفانه بسیاری از این بیماران‌گاه حتی تا ۱۰ الی ۱۵ سال پس از تزریق، دچار برجستگی پوست، آبسه‌های چرکی و تورم دایمی شدند که حتی در برخی موارد غیر قابل علاج بود.
 

وی با تاکید بر اینکه بی‌توجه به این مسائل حتی سیاه شدن بافت پوست را در پی داشته است ادامه می‌دهد: متاسفانه شاهد بیماری بودیم که به دلیل تزریق غیر استاندارد فرد سینه خود را به طور کامل از دست داد.
 

این متخصص و استاد گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گوید: گاهی اوقات به ویژه به دلیل تزریق ژل‌های غیر استاندارد دانه‌ها و سفتی‌هایی به اندازه فندق و یا کوچک‌تر در محل تزریق ایجاد می‌شود، این موضوع به این دلیل است که بدن ژل را جسم خارجی می‌داند که معالجه آن بسیار سخت بوده و به مدت طولانی در بدن باقی می‌ماند.

 

تحت فشار قرار گرفتن ناگهانی عروق از عوارض تزریق ژل توسط افراد غیرمتخصص

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی تهران توضیح می‌دهد: ژل‌ها بر حسب نوعشان در عمق‌های متفاوتی باید تزریق شوند، تزریق سطحی ممکن است باعث ایجاد دانه‌های برجسته و نامنظم شود که نمای نامناسبی برای فرد به وجود می‌آورد.
 

از جمله عارضه‌های مهم تزریق ژل که اغلب توسط افراد غیرمتخصص ایجاد می‌شود، وارد شدن ژل به داخل رگ و تحت فشار قرار گرفتن ناگهانی عروق است، در ناحیه اخم و یا چین دو ابرو، کنار و گوشه‌های بینی که شریان‌های سطحی عبور می‌کنند در صورتی که حجم زیادی از ژل تزریق و یا وارد رگ شود، رگ مسدود شده و بلافاصله بافت دردناکی ایجاد می‌شود.
 

در این شرایط لازم است بیمار به صورت اورژانسی به مرکز درمانی مطمئن مراجعه کند در غیر این صورت آن منطقه دچار زخم شدید شده و منجر به از بین رفتن بافت می‌شود؛ حتی ممکن است تزریق نامناسب ژل در ناحیه چین دو ابرو به داخل چشم برود و باعث کوری شود.
 

وی با بیان اینکه یک پزشک متخصص باید عوارض و فواید تزریق ژل را به بیمار توضیح دهد تا در صورت ایجاد عارضه اقدامات فوری به منظور رفع آن انجام شود می‌گوید: برخی عوارض قابل پیش بینی نیست، برای مثال ایجاد دانه‌های کوچک عکس العمل نادری است که ممکن است به وجود بیاید که البته چندان شایع نیست. تنها یک یا دو درصد بیماران با ژل‌های استاندارد دچار این عارضه می‌شوند که قابل پیش بینی نیست.
 

دکتر منصوری درباره دلیل استفاده از ژل‌های تزریقی می‌گوید: امروزه در همه دنیا کارهای زیبایی غیر تهاجمی که به صورت سرپایی انجام می‌شود، مورد استقبال قرار گرفته و همه دوست دارند ظاهر بهتری داشته باشند، از طرفی با جدید شدن تکنولوژی‌ها افراد برای اینکه اسکار جراحی‌ها باقی نماند روش‌های غیر تهاجمی را انتخاب می‌کنند که عوارض بسیار کمی دارند.
 

وی ادامه می‌دهد: از طرفی از آنجایی که این اقدامات ارزان‌تر بوده و سرپایی هستند مورد استقبال قرار گرفته است. در کل جنبه‌هایی زیبا سازی در دنیا مورد قبول بوده و تبلیغات وسیعی در این زمینه صورت می‌گیرد.
 

معاون پژوهشی مرکز تحقیقات پوست و سلول‌های بنیادی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه ژل‌ها باید توسط سازمان غذا و دارو اروپا و امریکا مورد تائید باشند، می‌گوید: گا‌هی همکاران متخصص به پزشکان توصیه می‌کنند که از هر ژلی که معرفی می‌شود استفاده نشود. در ایران مثل سایر کشورهای جهان با توجه به شبکه‌های تلویزیونی، فضای مجازی و دسترسی مردم به سایت‌های مختلف روش‌های زیباسازی قابل قبول است.

 

مشکلات اقتصادی دلیل مراجعه به مراکز غیر تخصصی

منصوری ادامه می‌دهد: متاسفانه در برخی کشور‌ها از جمله ایران که مردم از نظر اقتصادی با مشکل مواجه هستند به دلیل ارزان بودن به مراکز غیر تخصصی و سالن‌های زیبایی و افراد غیر پزشک و پزشکان عمومی که علم کافی در این زمینه ندارند مراجعه می‌کنند.
 

استاد گروه پوست دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید می‌کند: مردم باید بدانند که تهیه ژل‌ها به خصوص ژل‌هایی که از خارج تهیه می‌شوند برای پزشک هزینه دارد چرا که در کشور تولید نشده و واردات آن هزینه بر است. در صورتی که پزشکی با قیمت ارزان این اقدام را انجام می‌دهد مطمئنا کیفیت ژل‌ها پایین بوده و استاندارد نیستند که میزان عوارض آن بسیار بالا بوده و رفع آن هزینه‌های بسیار بیشتری برای بیمار در پی دارد که ممکن است جبران ناپذیر باشد.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان