اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

17. اسفند 1393 - 6:50   |   کد مطلب: 10225
هفته منابع طبیعی فرصت مناسبي است تا بار ديگر به موضوع ساخت‌و‌سازها به‌ويژه در شهرهاي بزرگ كه مدت‌هاست به دغدغه‌اي جدي در ميان مردم و مسئولان تبديل شده است، پرداخته شود.

به گزارش صبح الوند، هرچند اين موضوع چندان هم تازگي ندارد، اما اهميت بالاي آن از يكسو و رشد نگران‌كننده ساخت‌و‌سازهايي كه تأثير آن در تخريب منابع طبيعي و آسيب‌زدن به فضاي سبز و باغات مشهود است، ازسوي ديگر ايجاب مي‌كند تا از چنين فرصت‌هايي حداقل براي بازخواني مسائل، مشكلات و همين‌طور يادآوري ضرورت‌هايي كه بايد در اين راستا مدنظر مسئولان باشد، استفاده شود.
در اهميت بحث محيط زيست و منابع طبيعي همين بس كه در اصل 50 قانون اساسي آمده است: «در جمهوری‏ اسلامی، حفاظت‏ محیط زیست‏ كه‏ نسل‏ امروز و نسل‌های‏ بعد باید در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشند، وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ می‏شود. از این‏ رو، فعالیت‌های‏ اقتصادی‏ و غیر آن‏ كه‏ با آلودگی‏ محیط زیست‏ یا تخریب‏ غیرقابل‏ جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا كند، ممنوع‏ است.»
در همدان به عنوان استاني كه در كنار برخورداري از آثار و بناهاي تاريخي، به داشتن آب و هواي مناسب و جاذبه‌هاي طبيعي نيز مشهور است و اتفاقاً يكي ازعوامل جذب گردشگران و مسافران به‌ويژه در فصل‌هاي بهار و تابستان، همين طبيعت زيبا و آب‌و‌هواي بكر و مطبوع است، توجه به بحث ساخت‌و‌سازها و تلاش براي حفظ منابع طبيعي از اهميت بيشتري برخوردار است.
اما واقعيت‌هاي جاري استان حكايت از آن دارد كه در طول چند سال گذشته به بهانه‌هاي گوناگون و دلايل نه‌چندان موجه، روند ساخت‌و‌سازها و تبديل فضاي سبز و طبيعي به برج‌ها و ساختمان‌هايي كه بعضاً با بافت شهري همدان نيز تناسب نداشته‌اند، گسترش غيرمعمول و تأمل برانگيزي داشته است.
اين موضوع علاوه بر برخي واحدهاي مسكوني حتي درخصوص ايجاد سايت‌هاي اداري و تجاري نيز مطرح است و به‌رغم هشدارهاي برخي از مسئولان، كارشناسان و به دنبال آن رسانه‌ها به عنوان نمايندگان افكار عمومي، در خيلي از مواقع شاهد صدور مجوزهايي براي ساخت‌و‌ساز بوده‌ايم كه چندان تناسبي با ضرورت‌هاي محيط زيستي و بحث حفظ منابع طبيعي نداشته است.
پرداختن به بحث محيط زيست در خطبه‌هاي نماز جمعه كه در آن امام جمعه موقت همدان به صراحت عنوان كرد كه «امروزه ساخت‌و‌سازها لطمات زیادی به محیط زیست و منابع طبیعی زده است که پیشگیری از این امر نیازمند توجه بیشتر مسئولان هنگام صدور مجوزهاست» و به دنبال آن از مسئولان خواست كه هنگام صدور مجوزهای ساخت‌و‌ساز به حفظ محیط زیست نیز توجه کنند، نشان از جدي بودن چنين دغدغه‌اي است؛ بنابراين انتظار مي‌رود با اهتمام ويژه و تلاش مسئولان امر، در آينده حركت‌هايي كه به نحوي به محيط زيست و منابع طبيعي آسيب مي‌رساند، تكرار نشود.
فراموش نكنيم كه هر توسعه‌ای بدون حفاظت از محیط زیست توسعه‌ای ناپایدار است و پایانی موفقیت‌آمیز نخواهد داشت. در خصوص توسعه شهري نيز بايد توجه كرد كه شهری موجب آرامش شهروندانش است که بافت سنتي و فضاي سبز و محيط زيست در آن آسيب نبيند. از اين رو صيانت از باغ‌ها و فضاي سبز شهري و ديگر منابع طبيعي، يك مسئوليت همگاني است و همه آحاد جامعه به نوعي در حفظ محيط زيست نقش دارند. بدون شك در اين راستا دستگاه‌ها و نهادهاي مختلفي مسئول هستند و از شوراي اسلامي شهر، شهرداري و ديگر دستگاه‌هاي نظارتي و اجرايي گرفته تا نهادهاي فرهنگي و رسانه‌ها بايد با همكاري يكديگر زمينه‌هاي تقويت فرهنگ حفاظت از محيط زيست را فراهم و در جهت جلوگيري از صدور مجوز براي ساخت‌و‌سازهايي كه موجب آسيب ديدن و حتي از بين رفتن منابع طبيعي مي‌شوند، تلاش كنند.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان