اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

14. اسفند 1393 - 4:22   |   کد مطلب: 10180
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان گفت: به منظور مشارکت مردمی تا به امروز 700 نفر از اقشار مختلف جامعه را در بخش همیاران طبیعت ثبت کرده‌ایم و برای آنها کارت همیاری پس از گذراندن کلاس‌های توجیهی صادر شده است.

به گزارش صبح الوند، محمدرضا همتی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان در آستانه هفته منابع طبیعی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری حفظ منابع طبیعی با همکاری و مشارکت مردم را مورد تاکید قرار داده‌اند گفت: در سال جاری و سال‌های گذشته همایش‌ها و سمینارهای متعددی برگزار شده تا از تخریب و تضعیف منابع و مراتع طبیعی جلوگیری شود.

وی از افزایش 32 درصدی غلظت گازهای گلخانه‌ای در 250 سال گذشته خبر داد و طبق آمار موجود اظهار کرد: افزایش گازهای گلخانه‌ای باعث کاهش حجم یخ‌های قطبی و بالا رفتن سطح آب شده که این نیز باعث اتفاقاتی چون سونامی می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان، کاهش پوشش گیاهی، بیابان‌زایی، تغییر الگوی بارش، تغییر فصول، طوفان، کاهش باران و افزایش ریزگردهای معلق در هوا را ناشی از افزایش گازهای گلخانه‌ای خواند و افزود: افزایش این گازها فقط توسط عوامل انسانی انجام می‌گیرد.

وی گفت: شعار امسال منابع طبیعی تغییر نکرده و همچون سال گذشته با شعار «منابع طبیعی با مردم و برای مردم» از 15 اسفند آغاز شده و تا 21 همین ماه ادامه دارد.

همتی یکی از رویکردهای جدید هفته منابع طبیعی را مشارکت مردمی خواند و از ایجاد 9 حوزه در 9 شهرستان در کل همدان به منظور مشارکت مردمی خبر داد.

وی دیگر رویکرد این سازمان را ایجاد صندوق توسعه بخش منابع طبیعی با مشارکت تشکل‌ها عنوان کرد و اظهار داشت: این صندوق با مشارکت 51 درصدی مردمی در حال بررسی برای اجراست.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همدان افزود: تا به امروز یک میلیارد تومان برای این صندوق تأمین اعتبار شده که امیدواریم با پیش‌بینی دو ساله به 5 میلیارد تومان برسد تا مورد استفاده قرار بگیرد.

وی گفت: وام این صندوق به صورت قرض‌الحسنه با کارمزد چهار درصد برای حفاظت از منابع طبیعی و آبخیزداری و صنایع تبدیلی پرداخت می‌شود.

همتی اظهار کرد: به منظور مشارکت مردمی تا به امروز 700 نفر از اقشار مختلف جامعه را در بخش همیاران طبیعت ثبت کرده‌ایم و برای آنها کارت همیاری پس از گذراندن کلاس‌های توجیهی صادر شده است.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان