اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

7. خرداد 1393 - 4:29   |   کد مطلب: 6413
مدیرکل منابع طبیعی استان همدان گفت: هم اکنون بیش از 900 هزار هکتار عرصه های منابع طبیعی در استان داریم که از این تعداد 42 هزار هکتار اراضی جنگلی است و 822 هزار هکتار هم سطح مراتع است.

به گزارش صبح الوند، محمدرضا همتی افزود: ظرفیت منابع طبیعی همدان برای بهره مندی عشایر یک هزار و 300 خانوار و 45 هزار واحد دام است اما متاسفانه این تعداد در مدت استقرار و تردد عشایر در این استان به 600 هزار واحد دامی افزایش می یابد.

وی تصریح کرد: البته با این وجود در بین استان های غرب و جنوب غرب از جمله کرمانشاه، لرستان، خوزستان و ایلام به لحاظ کنترل ورود عشایر و واحد های دامی آنها بهترین عملکرد را داشته ایم.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان خاطرنشان کرد: همه ساله تا 15 اردیبهشت ماه اجازه وارد شدن به عرصه های منابع طبیعی استان را به عشایر نمی دهیم تا منابع طبیعی استان تخریب نشود به همیبن دلیل نیروهای نظارتی این اداره کل تا زمان یاد شده در سه راهی بروجرد و گردنه های تویسرکان، اسدآباد و نهاوند مستقر هستند.

وی یادآور شد: باوجود این تلاشها ، پس از مجوز ورود آنان از پانزدهم اردیبهشت به مرور دام مازاد وارد استان می شود و شرایط برای کنترل دقیق و همیشگی آنها وجود ندارد.

همتی افزود: عشایر تا آبان ماه هرسال در سطح استان استقرار و تردد دارند و سپس اقدام به کوچ به مناطق گرمسیری می کنند.

وی با اشاره به اینکه دام مازاد منابع طبیعی را در استان همدان تهدید می کند، اظهار داشت: ظرفیت مراتع استان همدان در سال کمتر از 600 هزار واحد دامی است اما سالانه بیش از دو میلیون واحد دامی از مراتع این استان تغذیه می کنند که باعث از دست رفتن سطح مراتع می شود.

مدیرکل منابع طبیعی استان همدان فعالیت های معدنی را یکی دیگر از مشکلات موجود در تخریب منابع طبیعی دانست و گفت: حفاری های بیش از حد باعث آسیب جدی به منابع طبیعی استان همدان می شود و با ایجاد گودال های عمیق باعث هدر رفتن ده ها هکتار منابع و اراضی می شوند.

وی در ادامه گفت: هم اکنون بیش از 900 هزار هکتار عرصه های منابع طبیعی در استان داریم که از این تعداد 42 هزار هکتار اراضی جنگلی است و 822 هزار هکتار هم سطح مراتع است.

همتی اضافه کرد: سرانه جنگل و فضای سبز در استان همدان به ازای هر نفر حدود 200 متر مربع است که در کشور هزار و 700 متر و در جهان هشت هزار متر است و به لحاظ مقایسه ای فاصله بسیار زیادی داریم.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان