اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

10. فروردين 1402 - 19:41   |   کد مطلب: 36701
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان از آموزش گروه‌های احیاگر و مطالبه‌گر در حوزه حجاب و عفاف خبر داد و گفت: با فعالیت ایجابی و فرهنگسازی درصدد ترویج حجاب و عفاف هستیم.

به گزارش صبح الوند، میثم صابریون؛ دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان در گفت‌وگو باخبرنگار ما با اشاره به اینکه ستاد امر به معروف بنا بر اصل هشتم قانون اساسی و تصریح ماده ۱۶، ستاد نامیده می‌شود و ۱۲ وظیفه دارد اظهار کرد: در خصوص بند ۱۱ ماده ۱۶ قانون حمایت، در رابطه با نظارت بر مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای راهکار اجرایی شدن قانون عفاف و حجاب موضوعاتی عنوان شده است.

وی با بیان اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی دو مصوبه در خصوص عفاف و حجاب در دو سال‌ مختلف داشته است گفت: مصوبه ۴۲۷ تصویب سال ۱۳۸۴ و و مصوبه ۸۲۰ تصویب سال ۱۳۹۸  در حوزه عفاف و حجاب است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان با تاکید به اینکه طبق مصوبات ستاد، ۱۲ وظیفه و شان نظارتی دارد افزود: وظایف ذاتی ستاد در حوزه تعیین شاخص‌ها و ابلاغ و نظارت بر اجرای شاخص‌ها است.

صابریون با بیان اینکه ستاد امر به معروف در دور جدید با احیاء مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای اجرایی شدن این مصوبات برآمده و تکالیف خود را ناظر بر وظایف سازمان‌ها پیگیری می‌کند گفت: کار در این حوزه از اسفندماه سال ۱۴۰۰ آغاز شده و موضوع تعیین و ابلاغ شاخص‌های عفاف و حجاب به دستگاه‌ها، سازمان‌ها و دوایر دولتی ابلاغ شده است.

وی با اشاره به فعالیت یک تیم متشکل از نخبگان که در مرکز بر روی شاخص‌های عفاف و حجاب کار کرده‌اند عنوان کرد: شاخص‌ها احصاء و به استان‌ها ابلاغ شده که در فاز اول مکاتباتی را در این راستا با تمام دستگاه‌های اداری استان داشتیم.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان با اشاره به اینکه دولت و رئیس جمهور، اهتمام ویژه‌ای در توجه به اجرای موضوعات و مسائل ستاد امر به معروف دارند گفت: در این حوزه کار به استانداران ابلاغ و مقرر شده ستاد وظایف قانونی خود را دنبال کند.

صابریون با بیان اینکه قرارگاه ۲۱ تیرماه تشکیل شد و دلیل نامگذاری آن هم این است که با روز عفاف و حجاب تقارن دارد گفت: این قرارگاه در مرکز استان راه‌اندازی، با دستگاه‌ها مکاتبه و شاخص‌ها به آنها ابلاغ شده است.

وی با اشاره به اینکه مرحله بعد موضوع ثبت‌نام از عموم مردم و دغدغه‌مندان در عرصه عفاف و حجاب، فعالان این عرصه و گروه‌های احیاگر و مطالبه‌گر در عرصه تخصصی عفاف و حجاب بود ادامه داد: تقسیم‌بندی آنها در دو گروه ادارات دولتی و  اصناف انجام شده و کار پیش می‌رود.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان با بیان اینکه بعد از ابلاغ شاخص به ادارات دولتی در دو مقطع به بازرسان محسوس و نامحسوس آموزش داده شده است اضافه کرد: گروه‌های احیاگر و مطالبه‌گر و نیز دغدغه‌مندان عرصه عفاف و حجاب در این آموزش‌ها حضور داشتند و به آنها نکاتی بیان شده است.

صابریون با اشاره به اینکه یک دور کامل تمام سازمان‌ها و مراکز خدمات‌رسان، بیمه‌ها و مراکز درمانی بازرسی نامحسوس شده‌اند ادامه داد: گام بعد لیستی از شیونامه قرارگاه ۲۱ تیر تهیه و از مدیران دستگاه‌ها خواسته شد، خودارزیابی داشته باشند که جمع‌بندی این خودارزیابی‌ها را در دستور کار داریم.

وی با اشاره به اینکه هفته اخیر آموزش بازرسان محسوس نیز انجام شد گفت: در روزهای آتی مقایسه‌ای با گزارش بازرسان نامحسوس از ادارات و دستگاه‌های اداری و دولتی در شهرستان همدان خواهیم داشت.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر همدان با بیان اینکه در جمع‌بندی نهایی دستگاه‌های اجرایی و دولتی را در سه سطح تقسیم‌بندی کرده‌ایم افزود: اداراتی که مسائل قانونی را در حوزه عفاف و حجاب رعایت کرده‌اند، اداراتی که احیاناً مشکلاتی در حوزه عدم رعایت شاخص‌های حوزه عفاف و حجاب دارند در دو سطح تقسیم شده و در سطح سوم شاید به دستگاه‌هایی هم برخورد کنیم که نه تنها رعایت نمی‌کنند بلکه اهتمامی به رعایت شاخص‌ها نداشته باشند.

صابریون با اشاره به اینکه دسته اول مدیران اهل رعایت قوانین هستند و به کارکنان نیز این رفتار سرایت می‌شود افزود: مصوبه ۸۲۰ قانون شورای عالی انقلاب فرهنگی ناظر بر وظایف ستاد امر به معروف موضوع ترویج، ترغیب و تشویق افراد یا مجموعه‌ها در عرصه عفاف و حجاب را مدنظر قرار داده است.

وی با بیان اینکه مدیرانی که اشکالاتی دارند با بیان نکات و تذکراتی آموزش‌های لازم داده می‌شود تا شاهد ناهنجاری در ادارات، دستگاه‌های خدمات‌رسان و بیمه‌ها نباشیم عنوان کرد: دستگاه‌هایی که قوانین امر به معروف را رعایت نمی‌کنند که در مرحله احصاء هستند و با جمع‌بندی اطلاعات از مدیر خواسته خواهد شد در کمترین زمان مسائل و موضوعات را حل و فصل کند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان تاکید کرد: اگر در این مسیر با مقاومتی مواجه شویم و یا اینکه کارمند یا مدیری به قانون تمکین نکند ستاد ورود پیدا می‌کند چراکه در مقابل قانون‌شکنی کوتاه نخواهیم آمد.

صابریون به آموزش دبیران و مسئولان عفاف و حجاب دستگاه‌های اداری سطح شهرستان اشاره کرد و افزود: به نمایندگی از ادارات، سازمان‌های متناظر استانی در این کلاس‌ها شرکت داشتند تا شاخص‌های عفاف و حجاب در راستای آموزش به کارمندان مجموعه اداری خود، منتقل شود.

وی از تشکیل گروه‌های احیاگر و مطالبه‌گر در عرصه تخصصی خبر داد و گفت: ستاد ۱۸ عرصه تخصصی دارد که یکی از آنها مربوط به حجاب و عفاف است که از تمام افرادی که دارای ظرفیت بوده و مجموعه‌هایی دارند، اعلام کردیم پای کار باشند و در حوزه تخصصی مطالباتی را از دستگاه‌ها داشته باشند.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان با اشاره به اینکه موضوع اصناف را نیز با حساسیت پیگیر هستیم خاطرنشان کرد: بازار به دلیل وجود افراد ارزشی از ابتدای انقلاب تاکنون همراه انقلاب بوده‌اند اما با افراد کمی نیز مواجه هستیم که به وظایف صنوف و شیوه‌نامه‌های قانونی خود واقف نیستند که با آنها نیز صحبت خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه گاهی از روی ناآگاهی فضایی که باید آماده‌سازی و پذیرای مشتریان شود به مسائل و ناهنجاری‌هایی آلوده می‌شود گفت: یکی از برنامه‌های ستاد تشکیل شوراهای امر به معروف و نهی از منکر بوده که از کمک اصناف و بازاریان ارزشمند و انقلابی در این راستا بهره خواهیم برد.

صابریون از راه‌اندازی شورای امر به معروف و نهی از منکر مراکز خرید، مراکز تجاری و بازار خبر داد و افزود: جلسه‌ای با حضور مدیرکل صمت، اماکن انتظامی، اتاق اصناف و دادستانی برگزار و مقرر شده با کمک بازاریان که همواره در بحران‌ها و سختی‌ها کنار انقلاب بودند، شاهد فضای مناسب در مکان‌های صنفی باشیم.

وی با تاکید به اینکه نباید در دارالمومنین و دارالمجاهدین همدان شاهد بی‌حجابی باشیم خاطرنشان کرد: با جلساتی که برگزار شد و رویکردی که در حوزه ایجابی وجود دارد، تهیه محتوای فرهنگی با کمک اتحادیه‌ها، احصاء معروفات و منکرات در مکان‌های صنفی مورد توجه بوده است‌

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان همدان بیان کرد: اولویت‌بندی مسائل و آموزش دغدغه‌مندان، کسبه و بازاریان و در نهایت شناسایی و موضوع گزارش‌ها را در برنامه داریم تا شاهد فضای مطلوب و درخور شان مردم دارالمومنین و دارالمجاهدین باشیم.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان