اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

10. ارديبهشت 1402 - 8:45   |   کد مطلب: 36637
گردهمایی شوراهای اسلامی روستاهای شهرستان همدان به مناسبت ۹ اردیبهشت، با حضور آیت الله شعبانی نماینده محترم ولی فقیه در استان و قاسمی فرزاد استاندار در مجتمع فرهنگی هنری شهید آوینی برگزار شد.

به گزارش صبح الوند،آیت الله شعبانی گفت:اگر اقتصاد روستا تقویت شود بسیاری از مشکلات شهر حل خواهد شد کمبود اب در روستاها جدی است و مسولین باید توجه کنند چرا که حتی آب شرب هم ندارند باید مشکل اب حل شود در همدان نزدیک ۲۰۰۰روستا داریم و مشکل مسکن باید زمین رایگان اهدا کنیم تا روستاها رونق گیرند امروز ۳۰ درصد روستا نشینی داریم و روستا قوه محرکه امنیت غذایی هستند، لذا در ساخت مسکن و توسعه اقتصاد باید کوشا باشیم.

آیت الله شعبانی افزود: مشکل آب بسیاری از روستاها توسط روحانی ها حل شد، اگر بخواهیم مشکلات اجتماعی جوانان حل شود باید از روحانی ها در روستاها بهره ببریم.
وی ادامه داد: سیاست های جهاد کشاورزی را باید به کشاورز انتقال دهیم و شورا باید این کار را انجام دهد و حدواصل جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن باشد. شنیدن اینکه در روستایی میزان طلاق غیر قابل باور باشد خیلی سخت است، معمولا در گذشته ها اگر اختلاف خانوادگی وجود داشت در روستاها با ابروداری مشکل مردم حل می شد و شوراها باید با کدخدا منشی و آبرو داری مشکلات را پیگیری کنند.
امام جمعه همدان افزود: حیف است که بشنویم در روستایی امار طلاق بالاست، در روستاهایی که یک عالم وجود دارد و مدام حاضر است، آمار نشان می دهد وضعیت فرهنگی بهتر است. در برخی روستاها هنوز خانه عالم وجود ندارد و امروز یک مبلغ به راحتی نمی تواند وارد خانه مردم شود چرا که حتی معماری هم تغییر کرده و امکانش نیست.

استاندار همدان در روز شورا گفت: فرق بین نظام مقدس جمهوری اسلامی و طاغوت این بود که بر مبنای حاکمیت یک نفر در راس حکومت بود که هیچ مسروعیتی نداشت اما در جمهوری اسلامی ایران بر مبنای نظر اکثر مردم است، حتی رهبری فرزانه هم با انتخاب منتخبین مردم انتخاب می شود بنابراین شورا یک اصل است.

 

قاسمی فرزاد با بیان اینکه شورا در روستا نهادینه تر است و از فردای انقلاب با فرمان امام شکل گرفت و بعنوان یک نهاد اثرگذار بدون توقع و چشمداشت با بذل مال و وقت و گذشتن از منافع فردی در خدمت مردم روستا هستند گفت: انچه که امروز باید به آن توحه کنیم آن است که ما برای عمرانی و ابادانی و مکارم اخلاق در شهر و روستاها تلاش کنیم. فلذا جایگاه شورا بسیار مقدس است و در باب توجه به بحران آب، نگاه دولت سیزدهم آن است که از نگاه تنگ نظرانه بیرون بیاییم، و اگر روستا را توسعه ندهیم ساخت و ساز غیر محاز شکل می گیرد و بیش از ۴۵۰ روستا داریم که باید طرح های هادی شون بازنگری شود.

 

وی ادامه داد: پیش بینی توسعه روستا حداقل باید برای ۲۰سال اینده در نظر گیریم و خانه های روستایی را اشتغال محور، یک واحد ساختمانی که در روستا ساخته می شود طبقه زیر اشتغال و طبقه بالا اسکان ۱۱۰۰۰واحد مسکونی روستایی تعهد ما با بنیاد مسکن بوده است‌و تا پایان خرداد باید قرازدادها بسته و بانک ها متناسب با پیشرفت فیزیکی وام را پرداخت کنند‌.

 

ایم مقام مسئول گفت:روستا یک محموعه مولد است و در روستا باید تلاش کنیم که منبع غذایی را از بین نبریم اگر تلاش کنیم طراز خدمتی را در هر سطحی در روستاها افزایش دهیم اما حالت مولدی روستا حفظ شود و خوشه های صنعتی نیز برقرار باشد تا بهره خود را از روستا ببریم.

 

وی افزود: همدان از قدیم الایام کشاورزی بوده و اقدامات زیر ساختی خوبی در حال انجام است، کشت گلخانه ای در سال های گذشته متوسط ده هکتار اضافه می شد که در سال ۱۴۰۱ بیش از ۲۲۰هکتار در یک سال رقم خورد. در شهر کرفس ۳۲۰ هکتار کلنگ زنی شد و در دولت سیزدهم کشت گلخانه ای به سبک اسپانیایی ایحاد شد که کاملا شیشه ای و مادام العمر است و پلاستیکی نیست که با باد و باران از بین رود. اقبال بسیار خوبی نسبت به شهرک های صنعتی همدان است و به سمت مشارکت پیش رفتیم، شهرک سیر و مبل و منبت از جمله این شهرک هاست.

 

حاج بابایی نماینده مردم همدان گفت:  نقش شوراها بسیار بی بدیل است و امروز در بین کسانی هستیم که در کف زمین با مردم مرتبط هستند و این جلسه در حقیقت با مردم است روز و هفته کارگر، کسانی که زیبایی های توسعه پایدار با دستان توانمند و پینه بسته آنان رقم می خورد و یکی از زیبایی های کشورهای اسلامی وحود کارگرانی است که توسعه را می چرخانند هفته معلمی که نظام تعیلم و تربیت را راهبری می کند و توسعه هر کشوری متناسب با نگاه ان کشور به نظام تعلیم و تربیت است.

 

وی ادامه داد: شوراها روستاها که با تک تک در ارتباط نزدیک هستیم جزئ بهترین ها هستند و روز گذشته از صبح تا عصر حدود۶ روستا از بخش شرائ بازدید کردم، همان طور که بیان شد کارهای بزرگی انجام شده و باید هم انجام شود،سیلو امنیت غذایی در روستاست. استحکام اموری که امروز استراتژیک است با روستاست و نگاه ما باید به روستاها تجدید نظر شود تا بهتر از گدشته شود چرا که نوع نگاهها تغییر کرده است .

 

نماینده مردم همدان افزود : کسانی که به شهرهای بزرگ رفتند به روستاهای خود برمی گردند چرا که توسعه روستاها در حال گسترش است. اولین مرحله نیاز است که بنیاد مسکن فعال شود و از نظر طرح هادی بازنگری شوند. روستای دهپیاز حدود ۷ تا ۸ هزار نفر جمعیت دارد و نیاز است که نگاه دیگری شود چرا که نیازها تغییر کرده است.

 

وی ادامه داد: نگاه دیگری باید به روستا کنیم و همجمه و نوع نگاهی که داره انجام می گیره ، در حرفهای بنده هیچ اغراقی وجود ندارد و حق را باید گفت به خصوص زمانی که پای نظام در میان باشد.

 

حاج بابایی تاکید کرد: ۳۱ روز، روزی ۱۸ساعت در حوزه انتخابی بودم و در طول این مدت ۸ کارخانه در حال کار شهرستان همدان را از نزدیک بازدید کردم. در همدان کارخانه سحر، ۱۶۰۰نفر کارگر دارد که ۳۲۰نوع تولید دارد و روسیه و اروپا و کانادا و ۹۶ درصد نیاز سلیمانیه عراق را تامین می کند. به زودی ظرفیت آن دو برابر افزایش پیدا می کند و از همدان تا فامنین کارگاه می شود.

 

این مقام مسئول ادامه داد: یکی از حرفهای ثابت مردم این است که چند تا کارخونه بیار همدان که جوانها بیکارند، امروز باید گفت کارخانه درست کردیم جوانان را بفرستید برای کار بیایند فرهنگ سازی را باید شروع کنیم تا همه پای کار باشند ، هر یک نفری که پشت میز رود تورم را افزایش می دهد و اگر همین یک نفر به کارگاه یا کارخانه رود تورم را کاهش می دهد. مظلوم تر از جمهوری اسلامی در دنیا خلق نشده است،پتروشیمی همدان با ۲۰ هزار میلیارد تومان کارش شروع می شود.

 

وی گفت: چهار منطقه فناوری های برتر در کشور احداث می شود که همدان یکی از آن جهار منطقه است که همدان ۵۰۰هکتار به مساحت ۵۰هکتار اولیه این منطقه فناوری اضافه کرده است. در همدان ده هزار تخت بیمارستانی احداث می شود از طریق تقاطر نفت که ۱۳۵۰۰میلیارد تومان اعتبار آن است. هر روزی که کاری در استان مثبت جلو رود آن روز جشن است، تصویب طرح جامع یکی از دستاوردها بود.ما در همدان حداقل ۵۰ هزار واحد باید بسازیم تا مردم آرام بگیرند. بعد از چند سال بحث و گفتگو مصوبه ای بیرون آمد که ۲هزار هکتار به مساحت همدان اضافه شد. ۱۴۰ هکتار چشم شهر همدان یعنی باغ میوه به ده هزار خانواده رایگان دهند. اولین کسی که نامه زد به وزیر راه که چرا استان ۳۲ ام شدیم در مسکن، بنده بودم.

 

 

فرماندارهمدان در این مراسم گفت: از همه اعضای شورای روستای شهرستان همدان قدردانی دارم امروز که روز شوراها نامگذاری شده، شورا و مشورت یک آموزه دینی است که استفاده از خرد جمعی در حکمرانی اسلامی اهمیت دارد.

 

مسلم مخفی ادامه داد: هر چقدر آموزه های قرانی را در حکمرانی به کار ببریم پیشرفت خواهیم کرد. دست جمهوری اسلامی در توجه ویژه به روستاها و ایجاد زیر ساخت ها خوشبختانه پیشرو و رو سفید است.

 

وی افزود: روستا جزو پایه های اصلی رشد اقتصادی است و توجه به روستا در این دولت اهمیت ویژه ای دارد. در استان همدان موکد تاکید می شود که حل مشکلات روستا مدنظر باشد و طرح محور مسجد خدمت را یک هفته در مساجد روستایی یک هفته در مسجد شهری برگزار می کنیم تعداد روستاها بسیار بالاست، شهرستان قهاوند به تنهایی ۱۱۶ روستا دارد و ۲۹۰ افراد عضو شوراها هستند. ۴۴میلیارد تومان برای ۸ روستا آسفالت انجام شد، بازسازی روستایی ۹ میلیارد تومان هزینه شده است. شورایی موفق است که به مسایل فرهنگی هم توجه کند. رهبر معظم انقلاب به مساله وحدت تاکید دارند که باید سیاه نمایی نکنیم و در انتقادها با دشمن هم صدا نشویم که پازل دشمن تکمیل شود.

 

 

 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان