اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

4. اسفند 1401 - 13:43   |   کد مطلب: 36459
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه همدان پایلوت کشوری الگوی کشت است گفت: نقشه راه کشاورزی برای نخستین بار در همدان اجرا می‌شود.

به گزارش صبح الوند، رضا بهراملو، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان در نشست خبری با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه اظهار داشت: ۱۹۵۰ هکتار مساحت کل است که ۸۲۰ منابع طبیعی و یک میلیون هکتار زراعی است که ۳۰۰ هکتار آیش و ۷۰۰هزار ۲۶۰هکتار آبی و ۴۴۰هکتار دیم است.

وی افزود: مساحت استان از لحاظ درصدی تقریبا ۱/۲درصد است و چهارصد تولیدات کشور را داریم و استان همدان یک منطقه کشاورزی است.

بهراملو با بیان اینکه یک سوم اراضی ابی و دو سوم دیم است گفت: ۸۷ درصد تولیدات از مزارع آبی است که نشان می دهد به آب وابسته هستیم و آب محور باید کار کنیم.

وی تاکید کرد: بهره وری متوسط در دنیا ۲/۵محصول برداشت می شود که در کشور ۱/۲ و در همدان ۱/۴ است که می طلبد الگوی کشت را تغییر دهیم، و امسال بعد از ۵۰ سال توانستیم الگوی کشت را در همدان اجرا کنیم.

بهراملو افزود: اشتغال در گلخانه ها به ازای هر هکتار ۱۱ نفر مشغول می شوند در حالی که در زمین زراعی هر نفر دو هکتار را می تواند نگهداری کند.

وی ادامه داد: پارامترهای فنی و اقتصادی باید در کنار هم قرار گیرند تا محصول تولید شود، و نقشه راه برای اولین بار در کشور و استان همدان رونمایی خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: رفع تداخلات برای صدور اسناد کشاورزی است که دولت سیزدهم اقدام کرده و رفع تداخلات انجام شده و صدور سند برای زمین های زراعی شروع شده است.‌

وی افزود: در دولت سیزدهم الگوی کشت بعنوان یک طرح فرا قوه ای مطرح شد، و همدان پایلوت کشوری الگوی کشت قرار گرفت، و محصولات پر مصرف درصدی کم و محصولات کم مصرف را جایگزین می کنیم.

بهراملو با اشاره به اینکه در استان ۲۲۰ گلخانه ایجاد شده گفت: در گلخانه ها تولیدات چندین برابر است، از طرفی مصرف اب در گلخانه ها کاهش پیدا می کند و بهره وری ده برابر می شود.

وی تاکید کرد: یکی از اقدامات این است که نقشه راه ایجاد کنیم و اگر در همکاری با قسمت های مختلف باشد می تواند کارهای ماندگار انجام داد، نقشه راه تولیدات کشاورزی باید شفاف و روشن باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان افزود: تنظیم بازار در آستانه ماه رمضان صورت می گیرد و در هیچ کالایی کمبود نداریم، بیش از ۴ میلیون جوجه ریزی داشتیم که ۸ هزار تن را شامل می شودو ۲۲۰۰تن هم مرغ منجمد داریم.

بهراملو تاکید کرد: ۶۲ طرح کشاورزی در دهه فجر افتتاح شد که در حوزه های مختلف صورت گرفته است.

وی افزود: مازاد برمصرف مرغ گرم داریم و در صورت لازم مرغ منجمد هم وارد خواهیم کرد و در گوشت قرمز مصرف روزانه ۵۰ تن است که تامین می شود و اگر کسری باشد نیز تهیه می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: از ابتدای سال بالای ۹۰۰۰تن برنج توزیع کردیم و ۶۲۰۰تن شکر، ۸۱۲تن گوشت قرمز نیز توزیع شده است.

انتهای پیام/ آ

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان