اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

11. ارديبهشت 1401 - 8:39   |   کد مطلب: 35878
در آینده نزدیکی ایران با قدرتی که می تواند به دست گیرد بر بازار نفت و گاز مسلط و قدرت چانه زنی را مجددا به کشورهای صادر کننده بر می گرداندو از همین موقعیت جنگی افزایش قیمت نفت براحتی می تواندهم جبران کاهش صادرات نفت خام را داشته باشیم .

به گزارش صبح الوند؛ عبدالمجید شیخی تحلیل گر و اقتصاددان ایرانی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: بعد از گذشت دو ماه از جنگ روسیه و اوکراین طبق گزارشی که روزنامه گاردین در چهارشنبه ۲۲ آوریل۲۰۲۲  منتشر کرده و گفته با گذشت دو ماه از آغاز جنگ در اوکراین  به رغم اینکه روسیه تحریم شده و صادرات آن کاهش پیدا کرده ولی درآمد روسیه از صادرات سوخت های فسیلی نفت و گاز دو برابر شده است و لذا اثر حاصل از کاهش حجم صادرات برای این کشور جبران شده است!.

 

این وضعیت علامت خوبی است برای تصمیم گیران کشور ما، وزارت نفت و سیاست گذاران باید بدانند با توجه به شرایطی که تا بحال بر بازار نفت در دنیا حاکم بوده، با اینکه چند دهه از تاسیس اوپک می گذرد اما شاهد هستیم این وارد کنندگان نفت هستند که با استفاده از ابزار سهم بزرگ در تقاضای بازار ، ذخیره سازی و نوسانات سفارش خود قدرت چانه زنی را از دست صادرکنندگان گرفته و کارتل اوپک را به انفعال و حضیض موضع و چانه پذیر بازار کرده اند و در واقع این وارد کنندگان هستند که قدرت چانه زنی دارند و به بازار سلطه پیدا کردند.

حتی کالای نفت و گاز را از مدار توافقات سازمان تجارت جهانی خارج کرده اند تا سود حدود ۶۰۰ درصدی این تجارت به جیب خودشان برود.

قدرت کارتل بزرگی مثل اوپک در حد صفر است و در این چند دهه با وجود اعضایی چون عربستان قدرتی برای عرض اندام در قیمتها و عرضه بازار نداشته و ندارد. کشورهای عضو عملاً خلع سلاحند. نه قدرت سیاست گذاری و مانور در قیمت دارند و نه قدرت سیاست گذاری و مانور  در مقدار صادرات خود را! . با شرایط به وجود آمده الان موقعیت بسیار مغتنمی است که ایران دست بالا را در بازار بگیرد. شرایط اقتضا می کند ایران هم از این عرصه، عرضه را بر وارد کنندگان تنگ کند و استفاده کند. به خصوص اینکه دست ایران بر روی ماشه تحریم مستقر شده و امریکاییها و اروپاییها موضع انفعالی دارند و ایران است که باید به صورت قطره چکانی نفت را صادر کند تا حتی طبق اهداف برنامه پنج ساله صادرات نفت خام خود را کم کم به صفر برساند.

باید روی سرمایه گذاری و فرآوری نفت کار کنیم و به صادرات فرآوری های نفتی و گازی بپردازیم. در فرصت جنگ غرب با روسیه لازم است.

تاکتیک صحیح و اساسی را اقتباس کنیم و یک اجماع جدیدی ایجاد کنیم با کشورهایی مثل روسیه، ونزوئلا و غیره و با هماهنگی تدبیر بازار را از وارد کنندگان بگیریم و برای همیشه می توانیم به سلطه وارد کنندگان بر بازار سوخت های فسیلی خاتمه دهیم.

ما باید از وضعیت به وجود آمده حداکثر استفاده را کنیم و روی حجم مواد خام نفتی و حتی با هماهنگی با کشورهای اوپک گازی روی صادرات گاز نیز تجدید نظر کنیم.

لذا این موقعیت بسیار مناسب است که ایران تجمع جدیدی از کشورهای صادر کننده نفت و گاز ایجاد کند و با یک تبانی خوب کشورهای وارد کننده را از مسند سلطه عزل و سرنگون کنیم و کمک کنیم تا کشورهای صادر کننده سلطه را در بازاربه دست گیریم و در شرایطی که غرب به سردمداری امریکا علیه روسیه موضع گرفته و ما می دانیم دشمن اصلی ما امریکا و اذناب اروپایی اش هستند و لذا طبق فرمایش امیرالمومنین علیه السلام، دشمن مستقیم، دشمن دوست و دوست دشمن، همه دشمن ما هستند و باید از این موقعیت خوب استفاده کنیم و موضع غلطی  را اتخاذ نکنیم ونباید در این شرایط موضع جبهه مقاومت را تضعیف کنیم.

باصطلاح نامردی است و در این شرایط خلا عرضه روسیه را نباید پر کنیم . چونکه اولاً قطعاً به ضرر درآمد خودمان است چون با پر کردن خلاء بازار با دست خودمان قیمت نفت و گاز را پایین می آوریم و ثانیاً موضع سلطه گری وارد کنندگان سوخت های فسیلی را در بازار جهانی را تقویت خواهیم کرد و ثالثاً موضع متحدان راهبردی خود را تضعیف خواهیم نمود.موضع ضعف غربیها در برجام نیز دقیقاً ناشی از همین حس خطر بحران انرژی است که بیخ گوششان احساس می کنند.

حسن استفاده اینجا این است که ما بیاییم در این شرایط سلطه را از کشورهای وارد کننده بگیریم و در آینده نزدیکی خود ایران با قدرتی که می تواند به دست گیرد بر بازار نفت و گاز مسلط و قدرت چانه زنی را مجددا به کشورهای صادر کننده بر می گردانیم و از همین موقعیت جنگی افزایش قیمت نفت براحتی می توانیم هم جبران کاهش صادرات نفت خام را داشته باشیم .

انتهای پیام/آ

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان