اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

8. اسفند 1400 - 11:22   |   کد مطلب: 35767
عبدالمجید شیخی گفت: جنگ اوکراین و روسیه بارزترین علامت افول امریکا و صعود قدرت کشورهای رقیب امریکاست.

عبدالمجید شیخی کارشناس اقتصادی_سیاسی جنگ بین اوکراین و روسیه را از دو بعد اقتصادی و سیاسی بررسی کرد.

وی در گفتگو با خبرنگار ما گفت: جنگ اوکراین و روسیه بارزترین علامت افول امریکاست و صعود قدرت کشورهای رقیب امریکا

شیخی افزود: رهبری سالهاست پیش بینی می کنند که امریکا مثل کشتی تایتانیک غرق خواهد و افول آن چند ساله که شروع شده و جرقه آن توسط انقلاب اسلامی زده شده است.

تحلیل گر سیاسی گفت: در دهه اخیر در تمام مواضعی که امریکا در غرب آسیا اشغال کرده بود و نظام جمهوری اسلامی توانست جلوی این قدرت پوشالی را بگیرد، کشورهای دیگر هم جرات پیدا کردند که تضعیف امریکا را تسریع بخشند و به اصطلاح سر بلند کردند.

وی افزود: امریکاییها از قدیم الایام عادت دارند که از جیب دیگران خرج کنند و عملا اگر خودشان دچار این گرداب شدند ولی این عادت از جیب دیگران خرج کردد را ترک نکردند، در قضیه اخیر هم امریکا و اروپاییها نشان دادند که متعهد و وفادار به نوکران خودشان نیستند و در مواقع بحرانی نوکران خود را تنها می گذارند و جنگ فرسایشی و نیابتی را قصد کردند علیه روسیه راه بیاندازند.

شیخی عنوان کرد: این جنگ دو احتمال دارد یکی اینکه ظزف دو ماه تمام می شود و اوکراین زیر چتر سیاست روسیه برمی گردد یا اینکه اروپاییها و امریکاییها در واقع تزریق کمک ها و یا باصطلاح کمک های مستقیم و غیر مستقیم باعث می شوند جنگ طول بکشد.

وی گفت: اگر گزینه اول عملی شود اثر دراز مدتی روی مسائل اقتصادی دنیا و کشور ما ندارد و یک تکانه موقتی است اما اگر به صورت فرسایشی طول بکشد تا منطقه به ثبات لازم خود برسد این باعث تغییراتی در شرایط اقتصاد دنیا و ایران خواهد گذاشت.

شیخی ادامه داد: این جنگ در دنیا باعث افزایش قیمت انرژی و نفت و گاز خواهد شد و باعث افزایش هزینه های ترابری و حمل و نقل ، نقل و انتقالات و مبادلات خواهد شد و قیمت بسیاری از محصولات صنعتی و کشاورزی افزایش خواهد یافت و در واقع این تاثیری هم روی اقتصاد ایران خواهد گذاشت، لذا ما بایستی خودمان را آماده کنیم که اگر همچنان وابسته به مواد غذایی و غلات بمانیم بایستی هزینه بیشتری را تحمل کنیم.

وی تاکید کرد: از طرفی باعث افزایش قیمت نفت و فرآورده های گازی می شود که این ممکن است به لحاظ در آمدی منافعی را برای ایران داشته باشد، ولی در مقابل باعث افزایش هزینه های مبادلاتی ما با دنیای خارج خواهد شد چون نرخ حمل و نقل دریایی زمینی و هوایی افزایش پیدا خواهد کرد.

شیخی ادامه داد: این جنگ روی حجم بار ترافیکی ترانزیتی کشور تاثیر دارد و صنعت حمل و نقل هوایی وقتی آسمان یکدیگر را به روی هم ببندیم مسلما هوایپماهایی که در مسیر غرب به شرق و شرق به غرب در تردد هستند، مجبور هستند آسمان ایران را جایگزین کنند و از منطقه پایین تری نسبت عرض جغرافیایی استفاده کنند که بهترین گزینه آسمان ایران خواهد بود.

شیخی گفت: همین طور در حمل و نقل مسیر شمال به جنوب و برعکس و سایر قسمت ها به دلیل مسدود شدن بسیاری از خطوط ارتباطی حمل کالا بین شرق و غرب از طریق نیمکره شمالی عملا حجم مبادلات و ترانزیت را افزایش می دهد، حاصل این ضرب و تقسیم و جمع و تفریق در مجموع برای ما منفعتش بر هزینه برتری پیدا کند، منتها ما بایستی اینجا یک راهبرد به اصطلاح محکم و سریعی را دنبال کنیم و با توجه به بحران آفرینی هایی که بلوک غرب در دنیا انجام می دهد ممکن است بحرانی هم در شرق ایجاد شود بین چین و تایوان، بنابراین باید راهبرد خود را مشخص و متکی به تولید شویم به خصوص در بخش کشاورزی.

وی افزود: بایستی حتما برنامه بلند مدت پیاده سازی الگوی کشت را داشته باشیم و کشت قراردادی را رواج دهیم تا در مسیر پیاده سازی و الگوی کشت تولید غلات را تشدید کند و سعی کند اینها را در چارچوب الگوی کشت نهادینه سازی کند چرا که ایران حدود ۶ میلیون تن محصولات خام کشاورزی وارد می کنیم و سریعا باید دولتمردان از این فرصت استفاده کند و در راستای پیاده سازی الگوی کشت، و یا در واردات محصولات ارگانیگ و غیر تراریخته استفاده کنیم.

انتهای پیام/ آ

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان