اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

13. آذر 1400 - 12:47   |   کد مطلب: 35571
استاندار همدان با بیان اینکه از صنعت چاپ و تلاشگران این عرصه حمایت می‌شود گفت: افراد که می‌خواهند در زمینه صنعت چاپ نقش ایفا کنند، با هماهنگی شرکت‌ شهرک‌های صنعتی و سازمان صمت، در زمین‌هایی که در مناطق ویژه اقتصادی برای ایجاد طرح‌ها در نظر گرفته شده، اقدام کنند.

به گزارش صبح الوند، به نقل از فارس همدان، علیرضا قاسمی‌فرزاد ظهر جمعه در جریان سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور در جشنواره صنعت چاپ استان، ضمن تقدیر و تشکر از برگزارکنندگان جشنواره و فعالان این صنعت، گفت: بعداز پیروزی انقلاب اسلامی ساختارها، سازمان‌ها و تشکل‌های فرهنگی متعددی به عنوان متولی فرهنگ عمومی کشور ایجاد شدند که تا کنون نیز تداوم دارند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی یک انقلاب فرهنگی بود از وزیر فرهنگ خواست با توجه به موقعیتی که تحت عنوان ایجاد تفکر انقلابی در همه عرصه و ساختارها به پیروی از مقام معظم رهبری فراهم شده، سازوکاری در نظر گیرد تا یک سند فرهنگی فاخر در تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی و برگرفته از فرهنگ قرآنی و اسلامی تدوین و تنظیم شود.

استاندار همدان با اشاره به اینکه سند فرهنگی به گونه‌ای تنظیم و تدوین شود که وظایف و تکالیف متولیان دستگاه در آن به‌طور دقیق مشخص باشد تأکید کرد: با تدوین سند فرهنگی می‌توان از موازی‌کاری‌ها و اقدامات نا‌هماهنگ جلوگیری کرد.

وی با تأکید بر اینکه مسئولان استان باید اقدامات و فعالیت‌هایی در شأن و بزرگی مقام استان همدان انجام دهند گفت: بر کسی پوشیده نیست که در تمام عرصه‌ها از‌ جمله عرصه فرهنگی و در ساختار فرهنگی صنعت چاپ و چاپخانه حائز اهمیت است.

قاسمی‌فرزاد با اشاره به اینکه بیش از یک قرن از سابقه فعالیت چاپ و چاپخانه و ورود آن به عرصه‌های مختلف در ایران می‌گذرد افزود: با ورود صنعت چاپ به ایران، جهشی خارق‌العاده در تمام عرصه‌های علم و دانش رخ داد، تا پیش از صنعت چاپ، سرعت انتقال علم و دانش در ایران به کندی صورت گرفت که با پس از صنعت چاپ قابل مقایسه نیست.

وی با بیان اینکه در حضور وزیر ارشاد اعلام می‌کنم بنا بر سیاست‌های دولت سیزدهم و با توجه مشکلات عرصه صنعت چاپ، از این صنعت و تلاش‌گران عرصه چاپ در استان حمایت خواهد شد تأکید کرد: اجازه نخواهیم داد این صنعت در استان دچار تعرض قرار گیرد و یا به دلیل مشکلات دستخوش تحول شود.

استاندار همدان با بیان اینکه فعالان عرصه صنعت چاپ و نشر، این عرصه را پویا و زنده نگاه دارند گفت: افراد که می‌خواهند در زمینه صنعت چاپ نقش ایفا کنند، با هماهنگی شرکت‌ شهرک‌های صنعتی و سازمان صمت، در زمین‌هایی که در مناطق ویژه اقتصادی برای ایجاد طرح‌ها و پروژه‌ها در استان در نظر گرفته شده، اقدام کنند.

احسانی: تسهیلات باید با کارمزد پایین‌تر در اختیار ناشران و چاپخانه‌داران قرار گیرد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز با بیان اینکه استان همدان از نظر فرهنگی و هنری از گذشته زبانزد بود و هست گفت: در حال حاضر ۱۰۰ ناشر در استان داریم که ۵۵ مورد در همدان هستند.

احمدرضا احسانی گفت: چند سالی است که چاپ کتاب به لحاظ کاغذ با مشکل مواجه شده و کتاب گران دست مصرف کننده می‌رسد که در این زمینه باید دست ناشران گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه تسهیلات باید با کارمزد پایین‌تر در اختیار ناشران و چاپخانه‌داران قرار گیرد افزود: در سال ۹۹ بیش از ۴۰۰ عنوان کتاب در همدان منتشر شد در شرایطی که کاغذ دولتی نبود و امسال هم ۲۵۰ عنوان چاپ کتاب داشتیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان بیان کرد: در بخش پروژه‌های عمرانی نیز سه پروژه اصلی داریم که موزه هنرهای معاصر، پردیس سینمایی و تئاتر بزرگ شهر است که هر سه نیاز به اعتبار ملی دارد.

وی با بیان اینکه در فامنین مجتمع فرهنگی و هنری مدنظر است که اعتبار نیاز دارد و اکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد افزود: یادبود سید جمال نیز با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی نیاز به ۴ میلیارد تومان برای تجهیز دارد.

احسانی با بیان اینکه پروژه زنگنه ملایر نیز ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۴ میلیارد تومام برای تجهیز نیاز دارد گفت: پروژه فیروزان ملایر ۵۰ درصد پشرفت دارد و ۶ میلیارد تومان برای اتمام کار نیاز دارد.

 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی همدان خاطرنشان کرد: جشنواره سراسری ندای آسمانی و اولین کنگره بانوی انقلاب مرحومه خانم دباغ نیز در بهمن ماه برگزار می‌شود.

رییس اتحادیه چاپخانه‌داران استان همدان نیز گفت: وقتی صحبت از چاپ کنیم ابزار آن رسانه، مطبوعات، کتاب و فرهنگ و هنر است که این رکن توسعه یک کشور است.

امیر خضریان عنوان کرد: چاپ ابزار انتقال فکر و اندیشه است و تکمیل‌کننده یک محصول فرهنگی است که ایجاد ارزش افزوده کرده و توسعه رسانه و مطبوعات است.

وی با تاکید بر اینکه باید صنعت چاپ را حمایت کرد افزود: حوزه چاپ در وزارت ارشاد جایگاهی ندارد بنابراین درخواست ما این است که چاپ را ببینید و متجلی کنید.

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران استان همدان تصریح کرد: همکاران ما در کشور شرایط سختی را طی می‌کنند بنابراین امروز چاپ نیاز به نگاه ویژه‌ای دارد زیرا تسهیلات عادی بخش صنعت قابل کمک نیست و باید ویژه‌تر دیده شود.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان