اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

1. بهمن 1399 - 12:58   |   کد مطلب: 34616
یک کارشناس حوزه انرژی گفت: دستورات صادر شده از سوی سازمان محیط ‌زیست در راستای اجرای توافقنامه پاریس از یک سو و سیاست عدم استفاده از مازوت در نیروگاه‌ها منجر به کاهش تولید ظرفیت برق و خاموشی‌ها شده و ممکن است تا پایان بهمن ماه ادامه داشته باشد.

به گزارش صبح الوند، در مورد خاموشی‌های پیاپی در زمستان امسال اظهار کرد: بررسی دقیق این موضوع مستلزم بررسی میدانی و کارشناسی است.

وی ادامه داد: تغییر نوع مصرف نخستین دلیل افزایش مصرف و کسری برق است، زیرا شرایط کرونایی و سرمایش هوا در ماه اخیر، و همچنین نیاز به تهویه و چرخش هوا در خانه‌ها به دلیل وجود بیماری کرونا مصارف خانگی افزایش یافته است.

میرترابی اشاره کرد: معمولاً در شرایط کرونایی برای جابه‌جایی هوا از روش‌های جایگزین تهویه هوا، مثل باز گذاشتن درب و پنجره در مکان‌های مسکونی یا تجاری و اداری اتفاقی است که مصرف گاز را افزایش داده است.

او با بیان اینکه بیشتر مصرف سوخت نیروگاه‌های تولید برق با وجود سیکل ترکیبی بودن و سوخت‌های جایگزین در اکثر مواقع گاز است، ادامه داد: اولویت مصرف گاز با گرمایش شهری است که این امر باعث می‌شود در نیروگاه‌ها از سوخت‌های جایگزین استفاده شود که به آلودگی هوا و مشکلات دیگر دامن خواهد زد.

 
نقش توافق‌نامه پاریس در خاموشی‌ها
 
وی افزود: توافق‌نامه پاریس و پیوستن ایران به این کنوانسیون موجب شده در حوزه توسعه ظرفیت نیروگاهی به نسبت دوره‌های مشابه در سال‌های گذشته افزایش تولید برق به کمترین حد خود رسیده که این نیز مزید بر علت خاموشی‌ها است.
 
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: دستورات صادر شده از سوی سازمان محیط‌ زیست در راستای اجرای توافقنامه پاریس از یک سو و سیاست عدم استفاده از مازوت و سیکل‌های جایگزین در نیروگاه‌ها از سوی دیگر منجر به خاموشی موقت برخی نیروگاه‌ها شده است.
 
 
احتمال ادامه خاموشی‌ها تا پایان بهمن ماه/ ماینرها تاثیر آنچنانی بر افزایش مصرف برق ندارند
 
میرترابی گفت: کاهش و کمبود در حوزه گاز‌رسانی به نیروگاه‌ها باعث خاموشی‌های کنونی شده و این خاموشی امکان دارد تا پایان بهمن‌ماه که الگوی مصرف تغییری نخواهد کرد، ادامه پیدا کند.
 
این کارشناس حوزه انرژی در پاسخ تأثیر ماینرهای استخراج بیت‌کوین بیان کرد: در بالا بودن مصرف برق ماینرها شکی نیست اما با در نظر گرفتن برخوردهایی که در سال‌های اخیر با استخراج‌کنندگان غیرقانونی شده است.
 
وی اضافه کرد: آن دسته از استخراج‌کنندگان که از برق کشاورزی و مسکونی با تعرفه یارانه‌ای برای استخراج بیت کوین استفاده می‌کردند، بسیار کمتر از سال‌های گذشته شده‌ و گروهی با گرفتن مجوز این کار را به صورت قانونی انجام می‌دهند.
 
میرترابی در ادامه گفت: تعداد کسانی که به‌صورت غیرقانونی اقدام به برپایی مزرعه بیت‌کوین کرده‌اند منطقاً کمتر از آن است که بتواند باعث بروز چنین افزایش مصرف برق و خاموشی‌های گسترده شود. 
 
این کارشناس توضیح داد: اکثر مصرف نیروگاه‌های تولید برق، گاز است و با توجه به افزایش مصرف گاز در بخش خانگی و همچنین دستورات سازمان محیط زیست در راستای اجرای توافقنامه پاریس و عدم استفاده از مازوت منجر به خاموشی موقت برخی نیروگاه‌ها شده که ممکن است با توجه به عدم تغییر الگوی مصرف تا پایان بهمن ماه این روند ادامه داشته باشد.
 
انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان