اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

1. آذر 1399 - 11:33   |   کد مطلب: 34310
نوک میزند و دانه برچیدن را بردل کوچکش تداعی می کند؛
سنتی که از مادربزرگ ها سرچشمه می گیرد
غذا دادن به پرندگان در پشت پنجره اتاق ها و پشت بام و حیاط خانه در هوای سرد یکی از سنت هایی که از دیرباز در تمام شهرها و به خصوص شهرهای سردسیری وجود دارد.

به گزارش صبح الوند، مردمان الوند نشین نیز در زمستان های سرد که در تن پوش های گرم خود هستند پرندگان و گنجشک هایی را می بینند که روی شاخه خشک درختان نشسته و با چشمان ریزشان به آنها نگاه می کنند.

دانه برمی چیند اما نه دانه ای نمی بیند فقط برای اینکه احساس خوردن و دانه برچیدن را بر دل کوچکش تداعی کند به زمین نوک می زند و همه ما آن را می شناسیم این همان پرنده ای است که به وقت بهار با آواز خوانی اش از خواب بیدارمان می کند و حالا به پاس آواز دلنشین اش کمی دانه مهمانش می کنیم.

گنجشک ها در همدان به امید ارزنی به زمین نوک می زنند تا شاید تحفه ای پیدا کنند اما مردم این شهر زیبا زیستن را خوب آموخته اند و در زمستانه ها و هوای سرد خرده های نان و باقی مانده غذاهای خود را پشت پنجره ها قرار می دهند و به تماشای گنجشک های زیبا می نشینند.

به گفته کارشناسان محیط زیست در زمستان برای پرندگان غذاهای انرژی زا بگذاریم.

خرده های پیه یا دنبه، گوشت چربی دار یا کره بادام زمینی گزینه خوبی هستند. چربی بیشترین میزان انرژی را برای پرندگان زمستانی تأمین می کند.

بدون انرژی کافی برای حرکت هم بسیاری از پرندگان آوازه خوان قادر نخواهند بود یک شب سرد زمستانی را به صبح برسانند.

گفتنی است در این سال ها که آلودگی هوا، گسترش شهرها و تخریب زیستگاه های طبیعی باعث ایجاد مشکلات فراوان برای پرندگان شهرها شده اما شهرنشینان این گنجینه های طبیعی را فراموش نکرده اند و با ساخت لانه هایی از خارو خاشاک یا قراردادن ظرف های آب در تراس های واحدهای آپارتمانی این پرندگان کوچک را فراموش نکرده اند و به آنها کمک می کنند.

هادی رجبی یکی از شهروندان همدانی که در تراس خود یاکریم را دارد به خبرنگار ما گفت: با آنکه واحدهای امروز بسیار کوچک هستند و معمولا از تراس ها استفاده زیادی می شود اما ماههاست که خانواده ام درب آن را قفل کرده اند و کسی رفت و آمد نمی کند چرا که پرنده یاکریم درتراس ما لانه ای مهیا کرده و تخم گذاشته است که ترجیح می دهیم تا رفتن او از این مکان ترددی به تراس نداشته باشیم .

انتهای پیام/ آ

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان