اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

19. مرداد 1399 - 8:19   |   کد مطلب: 33641
اعتراضات در لبنان که در مقطع اخیر با تلاش‌های دولت این کشور تا حد زیادی فروکش کرده بود بار دیگر با وقوع انفجار بندر بیروت بهانه‌ای برای اوج گرفتن آن حتی در شرایط شیوع موج دوم کرونا در این کشور شده است.

به گزارش صبح الوند، شهر بیروت از عصر امروز به تحریک رسانه‌های نزدیک به جریان غربگرای 14 مارس لبنان شاهد اعتراضات به اوضاع معیشتی و انفجار اخیر بندر بیروت است و بسیاری از شهرهای دیگر نیز خود را برای شرکت در این اعتراضات به پایتخت رساندند.

 
عده زیادی از تظاهرات‌کنندگان هم با حرکت به سمت مقر پارلمان با پرتاب سنگ و کوکتل مولوتوف به سمت نیروهای امنیتی و درگیری با آنها وارد ساختمان پارلمان شدند.
 
هم اینک در ساختمان مقابل مقر پارلمان لبنان آتش سوزی بزرگی رخ داده است.
 
معترضان لبنانی به دو ساختمان وزارتخانه اقتصاد و محیط زیست در مرکز بیروت نیز حمله کردند و اسباب و اثاثیه و پرونده های آنجا را کاملا به هم ریختند.
 
نیروهای امنیتی هم که برای مقابله با خشونت جمعی از معترضان وارد عمل شد به درگیری میان دو طرف انجامید که در نتیجه آن شماری از نیروهای ارتش لبنان و جمعی از مهاجمان زخمی شدند.
 
تاکنون خبر از کشته شدن یکی از نیروهای ضد شورش لبنان توسط آشوبگران است.
 
در همین حال پلیس پارلمان ادعای «جورج نادر» سرتیپ بازنشسته ارتش درباره اقدام نیروهای امنیتی پارلمان در تیراندازی به سمت تظاهرات کنندگان را تکذیب کرد.
 
میدان الشهداء بیروت چند ساعتی است که  صحنه مقابله نیروهای امنیتی با معترضانی است که تظاهرات را به آشوب و اغتشاش کشیدند و چند خودروی غیرنظامی هم توسط آشوبگران به آتش کشیده شد.
 
عده ای هم ساعتی پیش در داخل ساختمان وزارت خارجه تحصن کرده بودند که پس از هشدارها درباره امکان فروپاشی ساختمان در نتیجه شدید شدن درگیری‌ها، آنجا را ترک کردند.
 
در نتیجه درگیری‌های مرکز بیروت یک عکاس شبکه تلویزیونی ام تی وی لبنان هم بر اثر اصابت جسم سخت به ناحیه سرش در نتیجه درگیری‌ها زخمی شد.
 
بیمارستان الحریری هم اعلام کرد که تاکنون یک کشته و 24 مجروح با حال وخیم به آنجا منتقل شده است.
 
آشوبگران هتل لوگرای و یک دفتر را در مرکز بیروت به آتش کشیدند.
 
صلیب سرخ لبنان اعلام کرد که ۵۵ نفر از زخمی‌های درگیری‌ها به بیمارستان منتقل شدند و ۱۱۷نفر دیگر در محل برپایی تظاهرات در مرکز بیروت سرپایی درمان شدند.
 
این در حالی است که وزارت کشور و فرماندهی ارتش لبنان امروز با صدور بیانیه‌هایی با بیان اینکه میزان خشم مردم از انفجار بیروت را درک می‌کند، از معترضان خواستند تا از خشونت پرهیز کرده و از آسیب به اموال عمومی خودداری کنند.
 
انفجار مهیب انبار حاوی مواد نیترات آمونیوم در سه شنبه هفته گذشته در بندر بیروت پایتخت لبنان موجب به بار آمدن خسارات سنگین مالی به زیرساخت‌های این شهر و کشته شدن 160 نفر و زخمی شدن پنج هزار نفر دیگر همراه شد.
 
در همین حال برخی عناصر سیاسی وابسته به جریان ۱۴ مارس در مصاحبه‌های خود با رسانه‌های جریان سعودی در تلاش برای موج‌آفرینی علیه مقاومت لبنان برای متهم کردن آن در این انفجار برآمده‌اند. «سامی الجمیل» رئیس حزب الکتائب (فالانژ) که همه نمایندگان آن از پارلمان استعفاء داده‌اند در مصاحبه با شبکه العربیه، حزب‌الله لبنان را عامل نابه سامانی‌های این کشور دانست.
 
در همین راستا «هادی القبیسی» تحلیلگر لبنانی به وبگاه المعلومه گفتکه جریان وابسته به سعد الحریری با انتشار اخبار دروغ به دنبال آشوب و فتنه‌انگیری است.
 
 
(21:08)/نخست‌وزیر لبنان: بدون انتخابات زودهنگام، نمی‌توان از بحران کنونی خارج شد
 
 «حسان دیاب»، نخست‌وزیر لبنان شامگاه شنبه بعد از برگزاری تظاهرات در شهر بیروت تأکید کرد که عاملان و مسئولان حادثه انفجار بیروت به سزای اعمال خود خواهند رسید.
 
او با بیان اینکه «فساد» باعث انفجار بندر بیروت شد، اظهار داشت که دولت او به مبارزه با فساد ادامه خواهد داد.
 
دیاب طی نشست خبری که از رسانه‌های لبنان پخش شد، اظهار داشت که دولت او در بیانیه‌ وزیران، خود را ملزم به تحقق خواسته‌های «انقلاب» کرده بود ولی بدون برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام نمی‌توان از بحران فعلی خارج شد.
 
او گفت که دوشنبه این هفته (بیستم مرداد) موضوع برگزاری انتخابات زودهنگام را بر هیأت وزیران مطرح خواهد  کرد.
 
نخست‌وزیر لبنان گفت که آماده است مسئولیت دولت را تا دو ماه دیگر برعهده بگیرد و گروه‌های سیاسی طی این مدت بر سر حل بحران فعلی به توافق برسند.
 
او گفت که لبنان با یک فاجعه بزرگ مواجه است و نیاز به حمایت دارد. دیاب از همه افراد و کشورهایی که طی این مدت به لبنان کمک کرده‌اند، تقدیر و تشکر کرد.
 
نخست‌وزیر لبنان در مورد حادثه انفجار بیروت نیز این سؤال را مطرح کرد که چه کسی یا کسانی از ماندن مواد نیترات آمونیوم در انبارهای بندر ذی‌نفع بودند. او گفت که همه مسئولان انفجار بندر بازجویی  و محاکمه خواهند شد.
 
انفجار بندر بیروت طی هفته گذشته باعث کشته شدن ۱۵۸ نفر شده و بیش از شش هزار نفر نیز زخمی شده‌اند. در این انفجار بندر بیروت کاملا تخریب شده و خسارت‌های زیادی نیز به پایتخت لبنان وارد شده‌است.
 
 
(21:28)/ مقام فرانسوی: شواهد کافی برای حادثه بودن انفجار بیروت وجود دارد
 
یک مقام کاخ الیزه فرانسه گفت که پاریس اعتقاد دارد شواهد کافی وجود دارد تا فرض کنیم که انفجار بیروت یک حادثه بوده است.
 
وی که با رویترز مصاحبه می‌کرد، گفت: «کمک‌ها به لبنان از طریق سازمان ملل و اتحادیه اروپا صورت خواهد گرفت.»
 
این مقام فرانسوی درباره کنفرانس کمک به لبنان نیز گفت که نخست در این کنفرانس اموالی برای بازسازی بیروت، فراهم کردن کمک‌های غذایی،‌ ساخت مدارس، بیمارستان‌ها و تامین تجهیزات پزشکی جمع‌آوری خواهد شد.
 
این مقام کاخ الیزه به تحریم‌های آمریکا علیه لبنان اشاره کرد و مدعی شد که ممکن است که حزب‌الله از سیاست‌های فشار آمریکا علیه لبنان سوء استفاده کند.
 
انفجار مهیب روز سه‌شنبه در بندر بیروت، باعث تلفات و ویرانی‌های گسترده‌ای در این شهر شده است.
 
بر اساس آخرین آمار، تعداد تلفات این انفجار تا کنون به 158 کشته و بیش از 6 هزار مجروح رسیده است.
 
فرانسه قصد دارد کنفرانسی را برای کمک به بازسازی شهر بیروت برگزار کند  که طی آن کشورهایی که قصد کمک به لبنان دارند در آن مشارکت کنند.
 
 
(22:51)/محافل سیاسی و نظامی لبنان: آشوبگران با تهدید کیان کشور خواهان توقف تحقیقات درباره انفجار بندر بیروت هستند
 
 آشوب‌های امروز بیروت که از نظر کارشناسان بخشی از سناریوی برنامه‌ریزی شده از خارج برای به هم ریختن مجدد اوضاع لبنان است، با موج محکومیت محافل سیاسی و مدنی در لبنان همراه شده است.
 
معترضان نزدیک به جریان 14 مارس (غربگرا) امروز با حمله به ادارات دولتی و بانک‌ها، شهر بیروت را به آشوب کشاندند که طی این اغتشاشات، یک نیروی پلیس کشته و 180 نفر نیز مجروح شدند.
 
«مصطفی حمدان» دبیر کمیته رهبری جنبش ناصری های مستقل لبنان یکی از سیاسیون لبنانی است که در گفت‌وگو با شبکه المیادین از برنامه طراحی شده برای کشاندن آشوب‌ها به سمت هجمه به نهادهای دولتی خبر داد و تاکید کرد کسانی که به ساختمان وزارت خارجه و ...حمله کردند باید به سزای جرم خود برسند.
 
وی بر ضرورت مقابله نیروهای امنیتی با آشوبگران تاکید کرد و گفت: این  افراد کیان لبنان را تهدید می‌کنند و نظامیان بازنشسته هم از کسانی که امروز وارد ساختمان وزارت خارجه شدند باید برائت بجویند.
 
اشاره حمدان به «جورج نادر» سرتیپ بازنشسته ارتش لبنان است که به رهبر آشوبگران لبنانی تبدیل شده است.
 
دبیر کل کمیته رهبری جنبش ناصری‌های مستقل لبنان تاکید کردند: کسانی که به نهادهای دولتی حمله کردند به دنبال تجزیه لبنان هستند و بخشی از این سیرک جنایی فاسد هستند. این اتفاقات بسیار خطرناک است و دستگاه قضایی باید عکس العمل نشان دهد.
 
«شارل ابی نادر» سرهنگ بازنشسته ارتش لبنان هم تاکید کرد که بخش اعظم مهاجمان به ساختمان وزارت خارجه از عناصر خرابکار هستند.
 
او تاکید کرد: من اطمینان دارم کسانی که امروز به وزارت خارجه حمله کردند، ارتباط‌هایی با بیگانگان دارند.
 
ابی نادر افزود: آنهایی که دست به اقدامات خرابکارانه می‌زنند نمی‌خواهند که تحقیقات درباره انفجار بندر بیروت ادامه پیدا کنند.
 
شبکه المیادین هم به نقل از منابع موثق خود اعلام کرد که طرحی برا حمله به چندین وزارتخانه در کار بوده تا اسناد و پرونده‌های مربوط به فساد در این کشور از سال ۱۹۹۲ میلادی به بعد از بین برده شود.
 
 آشوب‌های امروز بیروت به اعتقاد خیلی‌ها جزیی از همان سناریوهایی است که پیش بینی می‌شد جریان غربگرای ضد مقاومت با سوء استفاده از انفجار بیروت اجرا کند. کسانی که می‌خواهند حزب الله را عامل مشکلات لبنان معرفی کنند و در صددند دولت فعلی را که بر خلاف نظر عربستان و آمریکا روز کار آمده ساقط کنند، اکنون انفجار بیروت را پیراهن عثمان کرده اند. در حالی که مسوول دپوی ۶ ساله مواد منفجره در بندر بیروت جریان ۱۴ مارس است که در سال‌های گذشته دولت و گمرگ را در اختیار داشته است.
 
(23:06)/حمایت سفارت آمریکا از آشوب‌های امروز لبنان
 
 سفارت آمریکا در بیروت طبق پیش بینی‌ها از وجود سناریوی طراحی شده از سوی غربی‌ها برای به آشوب کشیدن اوضاع لبنان به دنبال انفجار بیروت در اوج اعتراضات خشونت بار امروز بیروت، بیانیه صادر کرد.
 
سفارت آمریکا در بیروت در بیانیه‌ای ادعا کرد: ما از حق ملت لبنان در اعتراضات مسالمت آمیز حمایت می‌کنیم و همه طرف‌های ذیربط را به اجتناب از خشونت تشویق می‌کنیم.
 
سفارت آمریکا در این بیانیه مدعی شده است: ملت لبنان رنج زیادی برده‌اند و لایق رهبرانی هستند که صدای شفافیت خواهی را می‌شنود».
 
بیانیه مداخله جویانه سفارت آمریکا در حالی صادر شده است که تجمع گسترده امروز در مرکز بیروت از همان ابتدا با حمله جمع کثیری از عناصر خرابکار با سنگ و کوکتل مولوتوف به ساختمان‌های پارلمان، وزارت خارجه، وزارت دارایی و وزارت محیط زیست و وقوع آتش‌سوزی در آنجا همراه شد.
 
منابع خبری هم از زخمی شدن تاکنون ۱۸۰ نفر و کشته شدن یک نیروی پلیس در خشونت‌های امروز بیروت خبر می‌دهند.
 
در حال تکمیل...

 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان