اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

12. مرداد 1399 - 12:45   |   کد مطلب: 33589
روح الله مرادی جهادگر هرمزگانی که عهده‌دار رصد و پیگیری در سیل خوزستان بود، گفت: دلگرمی‌های حاج قاسم سلیمانی باعث شد کارهایمان را با انگیزه بیشتری انجام دهیم، حضور وی به ما انرژی می‌داد و به عشق او راهمان را ادامه می‌دادیم.

به گزارش صبح الوند، به نقل از هرمز؛ قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در طول جنگ ایران و عراق و پس از آن تا سال ۱۳۷۶، فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله کرمان بود، از سال ۱۳۷۶ تا زمان شهادت به‌عنوان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالیت می‌کرد که در ۱۳ دی ۱۳۹۸، ارتش ایالات متحده وی را به دستور دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور این کشور، در عملیات آذرخش کبود هنگام خروج از فرودگاه بین‌المللی بغداد ترور کرد.

سلیمانی در رسانه‌های بین‌المللی، به عنوان فرماندهٔ سایه توصیف می‌شد، نیویورک تایمز، در سپتامبر ۲۰۱۳ او را به عنوان «دشمنی که هم مورد تنفر و هم مورد تحسین است» توصیف کرد، هفته‌نامه آمریکایی نیوزویک در نسخه بین‌المللی خود در ۳ دسامبر ۲۰۱۴ تصویری از قاسم سلیمانی را بر روی جلد خود چاپ کرد و در کنار تصویر وی بر روی جلد خود نوشت: «اول با آمریکا می‌جنگید، الان داعش را درهم می‌کوبد، او فرد باهوشی و عاشق جنگ است و خودش هم می‌داند که زبده این کار است.»

نشریه آمریکایی فارن پالیسی در دهمین گزارش سالانه خود پیرامون معرفی متفکران برتر جهانی در عرصه‌های مختلف، از قاسم سلیمانی به عنوان یکی از ۱۰ چهره و متفکر برتر در عرصه امنیتی-دفاعی نام برد، در گزارش این نشریه به وجود «اثر انگشت سلیمانی» در مکان‌هایی که ایران در آن فعالیت دارد، از یمن تا عراق و سوریه اشاره شده‌است.

در سال ۲۰۱۷ مجلهٔ تایم، سلیمانی را به عنوان یکی از ۱۰۰ شخصیت تأثیرگذار سال معرفی کرد، کِنِت پولاک کارشناس سابق سی‌آی‌ای و تحلیلگر سیاسی نظامی خاورمیانه، در یادداشتی نوشت: «سلیمانی برای شیعیان خاورمیانه جذابیت ویژه‌ای دارد، چرا که معجونی است از جیمز باند، اروین رومل و لیدی گاگا».

وال‌استریت جورنال به نقل از دیوید پترائوس نوشت: چیزی که من می‌توانم بگویم این است که وی فردی بسیار توانمند و مدبر و دشمنی شایسته‌است و مؤسسه امریکن انترپرایز در گزارشی که سال ۲۰۱۱ منتشر کرد، ادعا کرد که قاسم سلیمانی به عنوان یک «قهرمان جنگ» و «میهن‌پرست» شناخته شده‌بود که جان خود را برای به حداقل رساندن تلفات نیروهایش در جنگ ایران و عراق به خطر می‌انداخت حالا اما شبکه اطلاع رسانی هرمز می خواهد از خاطراتی بنویسد که در سیل خوزستان چهره واقعی قاسم سلیمانی را به خود دیده است و مصداق این گفته ها و جان فشانی ها و حضور روز و شب حاج قاسم سلیمانی در سیل سال ۱۳۹۸ است جایی که نه مسئولی حضور داشت و نه تدابیرهای لازم برای تکرار این چنین حواد ث اندیشیده شده بود.

سلیمانی اما پا به پای مردم، با مدیریت خود گروه های جهادی را جمع کرد و راهی دیاری شد که با نعمتی دست و پنجه نرم می کند که کل زندگیشان را در دست خود گرفته است، با حضوری که به جرات می توان گفت آری زندگی در آب و باران و سیل نیز جریان دارد.

خوزستان استانی در جنوب‌غربی ایران است که بر کرانهٔ خلیج فارس قرار دارد منطقه غرب ایران به دلیل دارا بودن رشته کوه‌های زاگرس شرایط مساعدی برای تشدید و گسترش بارندگی و گاهی جاری شدن سیل دارد، بهار سال ۱۳۹۸ بر اساس گفته مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ایران «بیشترین نگرانی ما برای استان خوزستان است چون سدها پر و حتی برخی از آن‌ها سرریز شده‌است و احتمال آب‌گرفتگی در دشت خوزستان وجود دار نگران هستیم که طغیان آب، دشت را به حالت غرقابی دربیاورد».

با اعلام وزارت کشور، هرمزگان معین استان خوزستان برای خدمات رسانی به سیل زدگان شد و مردم خیر هرمزگان کمک های نقدی و غیر نقدی خود را توسط نهادها، سازمان ها و گروههای جهادی و موکب داران اربعین استان هرمزگان ارائه دادند.

در این بین اما حضور حاج قاسم سلیمانی پررنگ و درعین حال گمنام بود این را هرمزگانی هایی می گویند که در سیل خوزستان با این شخصیت بین المللی دیدار داشتند، خبرنگار هرمز به سراغ این افراد رفته و با مرور خاطرات شهید قاسم سلیمانی و ثبت آن در دفتر دلها راهش را ادامه خواهد داد.

روح الله مرادی در گفت و با هرمز اظهار کرد: در مسجد جامع بودیم که حاج قاسم سلیمانی بسیار ساده و بی ریا آمد، پس از گذشت چند دقیقه ای خبرنگاران نیز برای مصاحبه خبری آمدند، شهید سلیمانی گفت «برای کارهای خبری نیامده ام، من اینجا هستم تا از اوضاع مردم با خبر باشم، چند کلمه ای با دوستان صحبت کنم و بروم، کار خبری را با دیگران انجام دهید» خبرنگاران نیز به همان چند عکس اکتفا کردند.

این فعال فرهنگی و اجتماعی افزود: برای اولین بار بود که چهره حاج قاسم را از نزدیک می دیدم ۱۵ دقیقه ای از کمک و همدلی با مردم صحبت کرد و از قوانینی گفت که در آن شرایط بحرانی برای مدیریت بهتر در نظر گرفته بودند، تاکید داشت که با مردم مهربان باشید و بگذارید همان گونه که خودشان می خواهند زندگی کنند آنها را اذیت نکیند و اگر می خواهند بمانند اصرار نکنید.

شهید قاسم سلیمانی همانی است که در فیلم ها دیده اید

مرادی ادامه داد: شهید قاسم سلیمانی همانی است که در فیلم ها دیده اید در بین مردم بود و راحت صحبت می کرد و مردم نیز استقبال خوبی از او می کردند.

وی اضافه کرد: از همان دوران دبیرستان با روایت فتح شهید آوینی مانوس شده بودم و تصاویری از حاج قاسم سلیمانی دیده بودم، حس سربازی را داشتم که فرمانده اش را پس از مدت ها دیده است، چهره دلنشین او در ذهن من مانده بود.

این جهادگر حوزه های قرآنی و عمرانی تصریح کرد: فرمانده موهایش سپید و عمری از او گذشته بود شمایلش را که دیدم دلگیر شدم عکس های روایت فتح را با این زمان مقایسه می کردم و از رفتن جوانی حسرت می خوردم اما با تمام این اوصاف دیدن فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران حس خوبی بود.

مرادی که کار رصد و پیگیری را در سیل خوزستان انجام می داد، خاطرنشان کرد: دلگرمی های حاج قاسم سلیمانی باعث شد کارهایمان را با انگیزه بیشتری انجام دهیم، حضور وی به ما انرژی داده بود و به عشق او راهمان را ادامه می دادیم.

وی افزود: مردم خوزستان را خویشتن دار و کم توقع دیدم، اگر این اتفاق برای هرجای دیگری از ایران می افتاد بعید می دانستم آرام و ساکت باشند، ساکنین می گفتند این سیل و این ویرانی هر سال برای ما اتفاق می افتد آب در داخل خانه و در برخی مناطق تا سقف نیز راه پیدا کرده بود، آنها خود را با این مشکلات وفق داده بودند.

خوزستان از جمله استان‌هایی است که در طول جنگ ایران و عراق دچار آسیب و خسارت فراوانی شد، اشغال طولانی‌مدت برخی مناطق استان، موشک‌باران دایمی برخی شهرها و حملات هوایی و زمینی باعث آسیب‌های فراوان به سرمایه‌های طبیعی و انسانی و زیرساخت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن شد.

این استان از ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ تا واپسین روز جنگ ایران و عراق همواره صحنه عملیاتهای گوناگون ایران برای بازپس‌گیری مناطق اشغال شده توسط نیروهای ارتش عراق بود و مرتباً هدف حملات موشکی و توپخانه ارتش عراق قرار داشت.

مرادی ادامه داد: مردم خوزستان ۸ سال دفاع قدس را آنگونه متحمل شدند و جنگیدند و مقاومت کردند و اکنون سیل و گرد و خاک دامن گیرشان کرده است، افرادی نجیب و شریف که هنوز خودشان کارهایشان را انجام می دهند.

وی افزود: ناراحت کننده است که مسئولین متوجه این حجم از مشکلات نیستند؛ آثار جنگ هنوز در کوچه های خوزستان دیده می شود، سیل در منطقه شعیبیه همیشگی بوده و در برهه ای از زمان زندگی شان در آب است.

حضور حاج قاسم در ستاد و بین مردم بود

یاسر حزباوی فعال سیاسی، فرهنگی و اجتماعی هرمزگان نیز در گفت و گو با هرمز اظهار کرد: اوضاع به شدت وخیم بود مردم توقع کمک از کسی نداشتند و خودشان شروع به تخلیه کرده بودند گروه های جهادی و کمک های مردم را که دیدند خوشحال شدند.

حزباوی ادامه داد: اوضاع بهداشتی نامناسب و راه ها بسته شده بود، خانه ها به طور کامل در آب بود، شب بود که حاج قاسم به منطقه آمد بین مردم و با حضورش در ستاد ۱۰ دقیقه ای صحبت کرد ما نیز هماهنگی ها، اطلاع رسانی ها و کمپ امام رضایی ها را راه اندازی و توزیع اقلام را انجام می دادیم.

وی افزود: سوسنگرد در وضعیت بحرانی بود و هر لحظه ممکن بود شهر به زیر آب رود روستاها تخریب شدند اما شهر با مدیریتی که انجام شد این اتفاق برایش نیفتاد و با شرایطی که در تپه الله اکبر برای روستاییان راه انداختند توانستند توزیع اقلام را انجام دهند به مردم کمک کنند.

حاج قاسم رفت و شهید شد اما اتخاذ تدابیر مناسب در این مناطق قبل از وقوع مجدد اینگونه بلایای طبیعی نه تنها از ریزش نزولات آسمانی تهدید نمی سازد، بلکه باید در چشم مسئولین مربوطه به شکل یک فرصت و تجربه دیده شود.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان