اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

17. تير 1399 - 13:28   |   کد مطلب: 33421
در همین برهه زمانی که برجام به گل نشسته است و آمریکا با کارشکنی فراوان هم تحریم ها علیه ایران را تشدید کرده و هم با همکاری اروپایی ها برجام را بی اثر کرده است، برخی دوباره از مذاکره با کدخدا سخن می گویند.

به گزارش صبح الوند، نطق «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه کشورمان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی با حاشیه هایی مختلفی چه در داخل مجلس و چه بیرون از آن روبرو شد. نمایندگان سخنان وزیر خارجه در خصوص اینکه «برجام سند افتخار ایرانیان است» و اینکه «تاریخ این افتخار را نشان می دهد» را بر نتابیدند و خواستار توضیحات واضح در خصوص اینکه چرا وضعیت برجام و سیاست خارجی کشور به بی تعهدی اروپا و خروج آمریکا از برجام تا به اینجای کار ختم شده است، شدند.

اما اصلاح طلبان سعی می کنند با بیشتر جنجالی نشان دادن فضای مجلس و سئوال از ظریف افکارعمومی را از اصل ماجرا که پاسخگویی صحیح به مسئله سرنوشت برجام و نتایج آن است، دور و منحرف کنند.
 
این در حالی است که در همین برهه زمانی که برجام به گل نشسته است و آمریکا با کارشکنی فراوان هم تحریم ها علیه ایران را تشدید کرده و هم با همکاری اروپایی ها برجام را بی اثر کرده است، برخی دوباره از مذاکره با کدخدا سخن می گویند. 
 
این در شرایطی است که کارشناسان بیان می کنند که آمریکایی ها نه تنها به برجام باز نمی گردند بلکه برای ایجاد توافقات دیگر خصوصا در مسائل منطقه و تسلیحاتی برنامه ریزی کرده اند تا بیشتر کشورمان را تحت فشار قرار دهد.
 
 
در این برهه زمانی در شرایطی برخی از اصلاح طلبان تندرو ساده لوحانه دم از مذاکره مجدد با آمریکا می زنند که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در پیش است و «دونالد ترامپ» که با دست های خالی در امور ایران به کارزار انتخاباتی پای می گذارد به شدت به موضوع مذاکره با ایران نیاز دارد تا در تبلیغات انتخاباتی از آن استفاده کند و بسیاری بر این عقیده هستند که وی تنها به جهت تبلیغاتی به مذاکره با ایران نیاز دارد.
 
با این شرایط، به گفته کارشناسان مذاکره مجدد با آمریکا نه تنها یک ساده لوحی صرف است بلکه نه تنها گره ای از مشکلات و تحریم ها نخواهد گشود بلکه طرف آمریکایی را ترغیب به تشدید تحریم ها علیه ایران می کند؛ چراکه این پالس و پیام را به کاخ سفید می دهد که تحریم ها اثرگذار بوده است.
 
 
«مصطفی تاج زاده» از محکومان امنیتی اغتشاشات سالهای 78 و 88 یکی از این افراد است که ضمن حمایت خاص از وزیر خارجه همواره طرفدار مذاکره ذلیلانه با آمریکا آنهم در هر شرایطی بوده است.
 
وی در توئیتی در حمایت از مذاکره ذلیلانه با آمریکا می نویسد: «مشکل اساسی راهبرد نه_جنگ_نه_مذاکره نادیده‌گرفتن تحریم‌هایی است که امان از کشور گرفته و برای لغو آنها راهی ارائه نمی‌کند. استراتژی درست  #نه_جنگ_نه_تحریم با استفاده از همه ظرفیتهای ملی، از جمله توان نظامی و مهارت دیپلماتیک، برای نفی توامان جنگ و تحریم است.»
 
 
تاجزاده حتی به این موضوع که ترامپ به مذاکره با ایران از لحاظ تبلیغاتی نیاز دارد واقف است اما بازهم در دام غرب گرایی افتاده و می نویسد: « #ترامپ به‌علت عملکردش در کرونا و قتل فلوید، به دستاورد ملموسی برای پیروزی در انتخابات نیاز دارد.حال که شرایط مذاکره از موضع برابر ممکن شده، چرا رهبر با سیاست نرمش_قهرمانه تهران را به سوی کاستن از سطح مناقشات با واشنگتن با هدف کاهش/لغو تحریم‌ها هدایت نمی‌کند؟»
 
 
وی اخیرا در خصوص حاشیه های بوجود آمده در مجلس در سئوال از ظریف با تقبیح اینکه چرا مجلس از وزیر خارجه درباره برجام و سیاست خارجی ایران سئوال کرده است و با قلب فضای پرسش و پاسخ مجلس به جنجال و بی احترامی می نویسد: «گستاخی دلواپسانی را که با رانت نظارت سپاهی/استصوابی به خانه ملت راه یافته‌اند، ببینید. ایجاد تشنج در سخنرانی وزیر امور خارجه در صحن علنی مجلس، آنهم پس از نطق تاثیرگذار دکتر ظریف در نشست مجازی شورای امنیت سازمان ملل و ناکامی امریکا. خسته نباشید دلاوران!»
 
با این حال به نظر می رسد که جریان اصلاحات و عناصر معلوم الحال این جریان سیاسی با جنجال سازی و فضاسازی رسانه ای برای عدم پاسخگویی صحیح وزیر خارجه نسبت به برجام و شرایطی که حول آن در کشور و حوزه بین الملل وجود دارد سعی در ایجاد فضای دیگر برای ورود ایران به مذاکرات جدیدی هستند که اصل «عزت، حکمت، مصلحت» در سیاست خارجی کشورمان را زیر پا می گذارد و دوباره کشور را به سمت ایجاد امتیاز دهی به طرف مقابل و خسارت محض دیگر هدایت می کند. 
 
انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان