اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

11. تير 1399 - 13:34   |   کد مطلب: 33396
عضویت در کمیسیون های تخصصی مجلس همواره در هر دوره‌ای از دغدغه های نمایندگان است؛ چرا که برخی کمیسیون ها همواره به دلیل دارا بودن شرایط خاص با استقبال چشم‌گیر و در عوض برخی کمیسیون ها با کمترین اقبال مواجه هستند.

به گزارش صبح الوند، نمایندگی مردم در پارلمان از جمله مسئولیت های خطیری است که با دو نقش قانون گذاری و نظارت مفهوم پیدا می کند. مفهومی که با سازوکار قانونی مجلس در تقسیم عملکرد و تخصص هر منتخب می تواند در انجام وظایف پارلمان نقش آفرین باشد.

کمیسیون های تخصصی مجلس مهمترین سازوکار قانونی برای مرزبندی وظایف نمایندگان است به عبارت دیگر وکلای ملت برای بررسی و پیگیری طرح ها و لوایح مختلف باید طبق ماده 33 ایین نامه داخلی مجلس به عضویت یکی از کمیسیون های تخصصی در آمده و براساس تخصص، تجریه و علاقه‌مندی به پیگیری وظایف محوله نمایندگی بپردازند.

اعضای هر کمیسیون بین 9 تا 15 نفر متغیر است و هر نماینده موظف به عضویت در یک کمیسیون تخصصی است ضمن اینکه این وظیفه حقی رای دادن را برای نماینده قائل می شود. البته یک نماینده می تواند علاوه بر یک کمیسیون در جلسات کمیسیون های دیگر هم شرکت کند اما حق رای در سایر کمیسیون ها ندارد.

کمیسیون های «تخصصی» 13 گانه

براساس آیین نامه داخلی مجلس کمیسیون های تخصصی پارلمان عبارتند از: آموزش، تحقیق و فناوری، اجتماعی، اقتصادی، امنیت ملی و سیاست خارجی، انرژی، برنامه و بودجه، بهداشت و درمان، صنایع ، عمران، فرهنگی، قضایی و حقوقی، کشاورزی، آب و منابع طبیعی، شوراها و امور داخلی کشور

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان