اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

20. خرداد 1399 - 9:11   |   کد مطلب: 33292
کارشناس سیاسی در همدان گفت: برجام بعنوان یک مذاکره بین المللی بود و توسط 5 قدرت اتمی دنیا چین و روسیه و امریکا و انگلیس و فرانسه بسته شده بود و در بالاترین سطح بین المللی قرار داشت که در نهایت اردیبهشت ماه سال 97 کنار گذاشته شد و بزرگترین سند بر بی اعتباری امریکا است.

بعد از ماجرای تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا بحث مذاکره با آمریکا مجددا داغ شده و مقامات آمریکایی بر این مساله اصرار دارند و از طرفی هدف از فشار حداکثری بر ایران را کشاندن ایران به پای میز مذاکره عنوان کرده اند.

برخی اظهار نظرهای مبهم مقامات ایران و تایید خبر دیدار ظریف با یک مقام رده چندم دولت آمریکا هم فرضیه انجام مذاکره را محتمل تر کرده است.

در شرایط امروز جهان که ناتوانی و افول امریکا در همه ابعاد مشهود است و در ریشه کنترل بیماری کرونا ویروس به نحوی شکست خورده اند و حتی از کشورهای جهان سوم نیز عقب مانده اند طرح مذاکره مجدد ایران با امریکا را از منظر کارشناس روابط بین الملل و سیاسی می خوانیم.

محمود قاسمی در گفتگو با خبرنگار عصر همدان گفت: در موضوع بهانه هایی که در 41 سال گذشته از دولت موقت و بنی صدر و به صورت جدی از 2 خردادماه سال 1376 در دولت خاتمی موضوع مذاکره مطرح شد و بعد از آن نیز دولت هاشمی هم به صورت میانه رو روی مذاکره اتفاق نظر داشت .

وی ادامه داد: در زمان روحانی و هیات همراه وی تفکری بینا بین خاتمی و هاشمی شکل گرفت با این تفاوت که برنامه خاصی برای مذاکره داریم ، هر چند چندین بار با رهبری مشورت شد و ایشان مخالفت کردنداما در نهایت با پادشاه عمان صحبت شد و در خصوص پرونده هسته ای به این نتیجه رسیدیم که مذاکره کنیم و کلید واژه مذاکره رفع تحریم ها بود .

قاسمی با اشاره به تلاش 30 ماهه تیم مذاکره کننده ایرانی افزود: امریکا بعد از 30 ماه تلاش به راحتی بد عهدی کرد و در اصل یکی از مهم ترین عدم موفقیت در مذاکرات هسته ای بد عهدی امریکا بود.

این کارشناس سیاسی بیان کرد: برجام بعنوان یک مذاکره بین المللی بود و توسط 5 قدرت اتمی دنیا چین و روسیه و امریکا و انگلیس و فرانسه بسته شده بود و در بالاترین سطح بین المللی قرار داشت که در نهایت اردیبهشت ماه سال 97 کنار گذاشته شد و بزرگترین سند بر بی اعتباری امریکا است.

وی تاکید کرد: همه ملت ها باید بخاطر داشته باشند که امریکا فقط به دنبال منافع خودش است و کسی که بدنبال مذاکره باشد به سرنوشت کشورهایی چون لیبی عراق افغانستان سودان و مصر دچار می شود .

قاسمی با اشاره به تولید یک سوم گازهای گلخانه ای دنیا توسط امریکا گفت: بیش از از یک سوم گازهای گلخانه ای که در محیط زیست و لایه اوزون دخیل است توسط امریکا تولید می شود اما می بینیم که به راحتی قوانین را زیر پا می گذارد و در ده سال اخیر بیش از 10 پیمان بین المللی را لغو کرده است.

این کارشناس سیاسی _نظامی افزود: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری هزینه سازش چندین برابر مقاومت است و عاقلانه ترین راه مقاومت و ایستادگی است .

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان