اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

21. خرداد 1399 - 10:03   |   کد مطلب: 33260
حسن عابدینی با اشاره به اتفاقا اخیر در آمریکا گفت: مبارزه ای که در سال های گذشته ضد برده داری در امریکا انجام شد، در حال حاضر به نام مبارزه بر ضد بی عدالتی تمام ۵۰ ایالت آن را در بر گرفته است.

حسن عابدینی، کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار ما؛ با شااره به اتفاقات و اعتراضات مردم آمریکا اظهار کرد: تحولات در نظام بین الملل به سمت و سویی حرکت می کند که شاهد هندسه نوین جهانی هستیم و این شکل گیری قدرت جهانی به خواسته ها و نیازهای بشریت قرن ۲۱ بر می گردد.

وی افزود: ایالات متحده آمریکا بعد از دوران فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی یعنی در سال ۱۹۹۱ بعنوان یک ابر قدرت مطرح شد؛ چون رقیب عقیدتی، اقتصادی،سیاسی ایدئولوژیک و نظامی اش از صفحه روزگار محو شد و به جای آن ۱۵ کشور جایگزین شدند.

عابدینی ادامه داد: در گذر زمان آرام آرام آمریکا از ابر قدرتی به یک قدرت تبدیل شد و شاهد روند رو به افول آن بودیم، آنچه که امروز در امریکا اتفاق می افتد بی نظیر است و همان طورکه در ۲۵۰ سال گذشته شاهد جنگ های داخلی در امریکا بودیم امروز هم شاهد مبارزه بی عدالتی در ۵۰ ایالت آن هستیم.

مبارزه بر ضد بی عدالتی در تمام ۵۰ ایالت آمریکا

این کارشناس سیاست خارجی گفت: نمی خواهیم بگوییم امروز جنگ داخلی در آمریکا اتفاق افتاده اما مبارزه ای که آن زمان بر ضد برده داری بود در حال حاضر هم به نام مبارزه بر ضد بی عدالتی تمام ۵۰ ایالت امریکا را در برگرفته که اگر بخواهیم ریشه های این موضوع را بررسی کنیم ریشه در بی عدالتی مفرطی دارد که طی ۷۰ سال گذشته روی داده است.

عابدینی با اشاره به آمارهای رسمی ارائه شده بیان کرد: آمارهای رسمی نشان می دهد که یک درصد از ثروتمندان آمریکا بیش از ۵۰ درصد از دارایی های آمریکا را در اختیار دارند و این نشان می دهد که تبعیض و نابرابری و بی عدالیت در حوزه توزیع ثروت چقدر گسترده است.

وی ادامه داد: نکته دیگر موضوع تبعیض نژادی است که آمارها نشان می دهد از هر ۱۰ سیاه پوست یک نفر انتظار دارند به زندان بیافتند در صورتی که سفیدپوستان از هر ۱۰۸ نفر احتمال می دهند یک نفر به زندان بیافتد.

خشونت بی حد و مرز پلیس در آمریکا

این کارشناس سیاست خارجی گفت: آمارهای رسمی که واشنگتن پست منتشر کرده نشان می دهد که طی سال گذشته نزدیک یک هزار و ۴۱ نفر با گلوله مستقیم پلیس کشته شدند و این یک خشونت بی حد و مرز است.

وی با تاکید بر اینکه یک سیاه پوست و سفید پوست در شرایط عادی از امکانات و حقوق برابر برخوردار نیستند، افزود:

عابدینی با اشاره به فراگیری کرونا در جهان عنوان کرد: در حال حاضر حدود۴۲میلیون نفر طبق آمارهای رسمی در آمریکا بیکار شدند و طبعا اگر یک شرکتی بخواهد نیروهای خود را تعدیل کند ابتدا از ضعیف ترین ها شروع می کند و در واقع این سیاه پوستان هستند که بخش زیادی از آنها برکنارشدند، کار خود را از دست دادند و فشارها زیاد دیگری بر آن ها تحمیل شده است.

آمریکا در مدیریت کرونا در کانون انتقادات است

کارشناس روابط بین الملل با اشاره به مدیریت آمریکا در حوزه مهار کرونا گفت: آمریکا به ضعیف ترین مدیریت در بین کشورهای دنیا تبدیل شده به گونه ای که در حال حاضر میزان مبتلایان کرونا حدود ۲ میلیون نفر است.

وی افزود: بنابراین شرایط به گونه ای شده که آمریکایی ها که تاکنون به دیگر کشورها فخر می فروختند و همیشه دیگران را نسبت به نوع مدیریت بحران مورد انتقاد قرار می دادند اکنون در کانون انتقادات قرار دارند.

عابدینی با اشاره به تعامل آمریکا با کشورهایی اروپایی گفت: پیوند آمریکا با کشورهایی که زمانی در زمره هم پیمانان آنها بودن به شدت کاهش یافته است و کشورهای اروپایی مثل انگلیس، فرانسه، آلمان یا حتی کشورهایی که سال ها در سیاست خارجی تابعی از امریکایی ها بودند، مثل ژاپن کره جنوبی، دیگر همچون گذشته عمل نمی کنند.

این کارشناس سیاست خارجی با تاکید بر سیر صعودی افول آمریکا افزود: قیام مردمی برای عدالتخواهی در جهان بلند شده و نحوه برخورد خشونت آمیزی که آمریکا یی ها با تظاهرات کنندگان دارند و تصاویر آن هر روز در دنیا منتشر می شود نشان می دهد که حتی در کنترل بحران های اجتماعی هم به شدت ضعیف هستند.

وی ادامه داد: آمریکایی ها طی ۷۰ سال گذشته به دلیل استفاده بی رویه از قدرت سخت در مقابل قوه عاقله دچار تنش شده اند و فقط سیاه پوستان نیستند که معترضند بلکه سفید پوستان هم به معترضان پیوستند.

عابدینی گفت: برخی سیاستمداران که داخل هیات حاکمه آمریکا هستند به حمایت از تظاهرکنندگان به پا خواستند و انتظار می رود که در آینده نزدیک افول آمریکا با شدت بیشتری قوت گیرد.

انتهای پیام/ آ

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان