اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

11. فروردين 1399 - 23:18   |   کد مطلب: 32829
روح الله ایزدخواه گفت: رکود ایجاد شده در اثر کرونا دائمی نیست و برای عبور از این رکود و رسیدن به تولید مطلوب باید حمایت های موقتی از سوی دولت صورت بگیرد؛ کشورهای بزرگ اقتصادی بسته های حمایتی برای تولیدکنندگان خود در نظر گرفته اند که وعده‌هایی هم در کشور ما برای حمایت از این کسب و کارها داده شده است.
کرونا می‌تواند به فرصت اقتصادی تبدیل شود/ سهم ایران از بازار کشورهای همسایه تنها 2 درصد است

به گزارش صبح الوند، چندماهی از به انزوا کشیده شدن جهان در اثر کرونا می گذرد؛ انزوایی که معضلات اقتصادی گسترده برای دنیا به همراه داشته و امروز قدرت های اقتصادی سعی می کنند اقتصاد ود را با شرایط کرونایی تظبیق دهند تا بتوانند در این دوران نیز اهداف اقتصادی خود را پیش ببرند.

با توجه به اینکه هیچ کس نمی‌تواند پیش‌بینی کند که این فاجعه انسانی چه وقت تمام خواهد شد و از همین جهت برنامه ریزی صحیح اقتصادی در چنین دورانی می تواند بزرگترین تهدید یعنی کرونا را به یک فرصت تبدیل کند.

در همین راستا روح الله ایزدخواه، کارشناس مسائل اقتصادی و منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا در خصوص برنامه ریزی اقتصادی پساکرونایی و حین آن اظهار داشت: تحلیل ها حاکی از آن است که بعداز بحران کرونا یک ضربه بزرگی به اقتصادهای جهان می خورد و کشورها به سمت درون زایی رفته و سعی در تقویت اقتصاد داخلی خود خواهند داشت.

وی با بیان اینکه اعتماد به اقتصاد جهانی در همه کشورها لطمه خورده است یادآوری کرد: بسیاری از کشورها بازگشتی به سمت اقتصاد ملی خواهند داشت و این همان نسخه ای است که سالها ایران با عنوان اقتصاد درون زا پیگیری کرده و در دستور کار خود داشته است.

کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه افزود: اقتصاد کشور ما مزیت های درونی بسیار زیادی دارد که تاکنون احیا نشده‌اند و ما در این شرایط اتفاقاً با تکیه بر این مزیت‌های داخی می توانیم اقتصاد خود را به مرحله‌ای از رشد برسانیم که نه تنها ضرری به خاطر کرونا به اقتصاد نرسد بلکه کشور به یک قدرت اقتصادی نیز تبدیل شود.

ایزدخواه با تأکید بر نقش تولید در پیشرفت اقتصادی هر کشور بیان کرد: محصولات کشاورزی، صنایع و معادن، گردشگری، اقتصاد دریا، اقتصاد انرژی های پاک و ... اگر با تکیه بر اقتصاد داخلی احیا شوند، قطعاً در شرایط فعلی فرصت های بزرگی پیش روی ما قرار خواهد گرفت و می توانیم با استفاده از این فرصت ها اقتصادمان را متحول کنیم.

 

محرومیت ایران از ظرفیت 600 میلیونی در بازارهای منطقه

وی ضمن بیان اینکه باید از بازارهای دنیا که پیش روی ایران است بهترین بهره را ببریم بیان کرد: نباید خودمان را تجارت با چند کشور محدود کنیم و باید بازارهای جدیدی در دنیا برای محصولات متونع خود ایجاد کنیم که اولویت اول ما کشورهای همسایه است که جمعیتی بالغ بر 600 میلیون نفر را در خود جای داده اند.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم در ادامه افزود: تبدیل این جمعیت به مصرف کننده یک کالا و یا خدمات ایرانی می تواند فرصت بزرگ اقتصادی برای کشور باشد که در شرایط کرونا می توانیم با شناسایی ظرفیت ها و حمایت از بخش تولیدی، شرایطی را فراهم کنیم که بعد از خروج از بحران کرونا مشکلات اقتصادی به حداقل رسیده باشد.

ایزدخواه با بیان اینکه ظرفیت اقتصادی کشور در کشورهای همسایه بسیار پایین آمده است تصریح کرد: تنها 2 درصد از بازارهای همسایه در اختیار ایران است که می تواند به بالای 20 درصد برسد و اگر کرونا را به عنوان فرصتی برای افزایش تجارت با کشورهای همسایه بدانیم و با رویکرد اساسی در جهش تولید پیش برویم فرصت آفرینی های زیادی صورت می گیرد.

وی با بیان اینکه رکود همگانی در کشور ایجاد شده عنوان کرد: رکود ایجاد شده در اثر کرونا دائمی نیست و برای عبور از این رکود و رسیدن به تولید مطلوب باید حمایت های موقتی از سوی دولت صورت بگیرد؛ کشورهای بزرگ اقتصادی بسته های حمایتی برای تولیدکنندگان خود در نظر گرفته اند که وعده هایی هم در کشور ما برای حمایت از این کسب و کارها داده شده است.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم در خصوص کاهش فشار بر کسب و کارها عنوان کرد: برنامه های کوتاه مدت مانند تعویق اقساط، تمدید مهلت پرداخت مالیات، وام های کم بهره و ... می تواند به عبور تولیدی ها از یان بحران کمک کند اما حقیقت این است که این کسب و کارها بیشتر نیازمند حمایت های طولانی مدت برای افزایش ظرفیت های تولیدی خود هستند و باید بتوانند در شرایطی که نفوذ اقتصاد جهانی کمرنگ شده است، بازارهای هدف و منطقه ای برای خود ایجاد کنند.

 

خلق نقدینگی به نفع تولید در کشورهایی جواب می دهد که کمبود نقدینگی دارند

این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا خلق پول و نقدینگی می‌تواند ایران را مانند سایر کشورها در شرایط بحرانی کرونا نجات بدهد همچنین گفت: تولید نقدینگی در کشور ما نمی تواند برای عبور کشور از این بحران کمکی داشته باشد کما اینکه پیش از این هم در برهه‌های دیگر نقدینگی تولید شده است اما این نقدینگی سرگردان با ورود به بخش های مختلف باعث بروز تورم شده است.

ایزدخواه در ادامه افزود: مشکل امروز ما عدم هدایت نقدینگی به سمت تولید است و از همین جهت در چنین شرایطی بدون برنامه ریزی برای حمایت از تولید و هدایت نقدینگی به سمت تولید، افزایش نقدینگی بزرگترین خطا در کشور خواهد بود.

وی همچنین گفت: الان باید منابع مالی را به سمت تولید هدایت کردو اگر کمبودی احساس شد به سمت منابع جدید رفته با خلق نقدینگی به نفع تولید هم ارزش پول کشور را بالا برده و هم از بنگاه های تولیدی حمایت می شود.

منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم با انتقاد از سیاست های اخیر مبنی بر استقراض از صندوق بین المللی پول عنوان کرد: استقراض خارجی هم اگر به نفع تولید نباشد نه تنها مشکلی از کشور حل نخواهد کرد بلکه مشکلاتی به مشکلات قبلی اضافه می کند حتی بهره گیری از صندوق توسعه ملی هم باید به نفع تولید و تولیدکننده باشد و نباید ضرر و زیان های حقوقی و مالی کشور را با چنین منابعی جبران کرد.

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان