به گزارش صبح الوند، حمید بادامی نجات نماینده استان همدان و رئیس کمیسیون آموزش، پژوهش و فناوری شورای عالی استانها اظهار کرد: شهرداریها در روزهای پایانی سال برای اینکه بتوانند منابع مالی خود را تأمین کنند، تخفیفاتی را اختصاص میدهند و ازآنجاییکه سال بعد تعرفهها افزایش می یابد، بسیاری از مردم در این روزها به شهرداریها مراجعه میکنند.
وی بابیان اینکه ارائه خدمات الکترونیک در برخی شهرها باعث شد در روزهای شیوع کرونا مردم بتوانند از طریق اینترنت، کار خود را انجام داده و از تجمع در یک محل بینیاز شوند، افزود: شهرهایی که در این زمینه پیشرو بودند و بخشی از خدمات خود را برونسپاری کردند، طبیعتاً در مدیریت این بحران پیروز شدند زیرا بسیاری از شهرها که هنوز به شکل سنتی اداره میشوند، مجبور شدند برای اینکه مردم را از شهرداری دور کنند، تخفیفهای آخر سال را تا سال آینده تمدید کرده یا بخشی از ادارات خود را تعطیل کنند.
نایب رییس شورای شهر همدان اضافه کرد: تعداد شهرهای پیشرو در امر هوشمند سازی هرچند انگشتشمار است اما امید داریم پسازاینکه از بحران کرونا عبور کردیم، تلنگری باشد برای شهرداریها و شوراهای شهر در سراسر کشور تا به سمتی گام بردارند که هوشمند سازی شهر را یک الزام و نیاز بدانند و سیاستگذاریها را بر مبنای تشویق مردم به استفاده از خدمات الکترونیک هدایت کنند.
حمید بادامی نجات ادامه داد: زمانی که شورای عالی استانها و شهرهای پیشرو در امر هوشمند سازی تلاش میکردند مدیریت شهرها را از شکل سنتی جدا کرده و به سمت شهر هوشمند هدایت کنند، برخی میگفتند هوشمند سازی یک کار لوکس است و تا زمانی که کوچههایمان آسفالت نیست چرا باید شهر هوشمند داشته باشیم؟
بادامی نجات اظهار کرد: اگر زیرساختهای شهر هوشمند آماده شده بود، بیم انتقال و شیوع بیماری کرونا را در مناطق پرخطر کمتر احساس میکردیم و با اطلاعرسانی مناسب به مردم، میتوانستیم از ظرفیت شهر هوشمند برای مقابله با شیوع کرونا استفاده کنیم.
وی با بیان اینکه بعد از ایجاد زیرساختهای شهر هوشمند باید فرهنگسازی و الزامی برای استفاده از این خدمات نیز وجود داشته باشد؛ یادآورشد: نمیشود خدمات در شهرداری ارائه شود و همزمان از مردم بخواهیم از خدماتی که برونسپاری شده نیز استفاده کنند.
نماینده ایتان همدان در شورای عالی استانها با اشاره به اینکه شهری که زیرساختهای هوشمند سازی آن ایجاد شد، باید بخشهایی که این خدمات را بهطور سنتی انجام میدهند تعطیل کند، افزود: تجربه قوه قضائیه نمونه شایستهای برای این موضوع است، مردم ملزم شدند خدمات را بهصورت سیستمی دریافت کنند درحالیکه در شهرداریها زیرساخت آماده میشود اما الزامی برای شهروندان برای استفاده به وجود نمیآید.
بادامی نجات با تأکید بر اینکه در این زمینه، شورای عالی استانها سیاستگذاری میکند اما تحقق آن بستگی به اعتقاد مدیران به هوشمند سازی شهرها دارد، گفت: برنامه پنجساله پنجم و ششم مباحث مربوط به برونسپاری، الکترونیک شدن و واگذاری خدمات به دفاتر پیشخوان را پیشبینی کرده است اما باید الزام و اعتقاد میان مدیران وجود داشته باشد تا آن را تحقق بخشند.
نایب رییس شورای شهر همدان با اشاره به وضعیت ارائه خدمات الکترونیک در شهرداری همدان نیز اظهار کرد: در همدان مانند بسیاری از شهرها نتوانستیم این خدمات را ارائه دهیم زیرا در حال ایجاد زیرساختها بودیم به همین دلیل هنوز نمیتوانیم ادعا کنیم در زمینه هوشمند سازی اقدامات کافی شده است.
دیدگاه شما