اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

30. ارديبهشت 1399 - 9:20   |   کد مطلب: 32426
امیر زرگر مناطق کوهستانی را مستعد بیماری های کلیوی دانست و افزود: در مناطق کوهستانی به دلیل هوای سرد وخشکی که در آن وجود دارد بسیاری از آنها به بیماری نارسائی کلیه و سنگ کلیه مبتلا هستند.

امیر زرگر مناطق کوهستانی را مستعد بیماری های کلیوی دانست و افزود: در مناطق کوهستانی به دلیل هوای سرد وخشکی که در آن وجود دارد بسیاری از آنها به بیماری نارسائی کلیه و سنگ کلیه مبتلا هستند.

 

استان همدان به علت آب و هوای خشک و مصرف کم مایعات بیماران کلیوی زیادی دارد به خصوص افرادی که تحرک و فعالیتی ندارند بیشتر در معرض مشکلات کلیوی هستند. 

دکتر امیر زرگر در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه اگر از علائم بیماری‌های کلیه آگاهی داشته باشید، می‌توانید درمان را در موقع مناسب شروع کنید گفت: سنگ کلیه و نارسائی کلیه یکی از بیماری هایی است که افراد ساکن شهر های کوهستانی را نگران کرده چرا که آب و هوا خشک این نواحی تاثیر به سزایی در ابتلا به سنگ کلیه دارد.

وی ادامه داد: نتایج  پژوهش های جدید دانشمندان نشان می دهد که شیوع این بیماری در نواحی کوهستانی و مناطق حاره ای نسبت به سایر مناطق بیشتر است. 

 زرگر با تاکید بر آشنایی افراد با علائم بیماری‌های کلیه گفت: اگر فرد آگاهی داشته باشد  می‌تواند درمان را در موقع مناسب شروع کند و سلامتی خود را هر چه سریع‌تر بازیابد. 

 این متخصص کلیوی با اشاره به اینکه ناراحتی‌های کلیه علائم نامحسوسی دارند افزود: برخی بیماران یا هیچ گونه علائمی را تجربه نمی‌کنند یا متوجه بروز علائم نمی شوند بنابراین تنها روش اطلاع از علت بروز علائم مراجعه به متخصص اورولوژی است.

 
وی با بیان اینکه هر کمر دردی نشانه بیماری کلیوی نیست گفت: افراد در صورت بروز درد پهلو و بالای کمر باید فورا به متخصص اورولوژی مراجعه کنند.

زرگر با اشاره به اینکه عواملی زیادی باعث ایجاد سنگ کلیه ونارسایی کلیه می شود افزود: مناطق کوهستانی به دلیل هوای سرد وخشکی که در آن وجود دارد باعث به وجود آمدن سنگ کلیه وتشدید علائم آن می شود.  

وی ادامه داد: سنگ کلیه به  ذرات کوچک و سختی در کلیه گفته می شود  که بیشتردر دهه های چهارم و پنجم زندگی فرد را درگیر می کند وکسانی که سابقه ی خانوادگی سنگ کلیه  دارند 2 برابر دیگر افراد در معرض ابتلا به سنگ کلیه هستند.

زرگر افزایش چاقی، دیابت و سندرم متابولیک ، مصرف ناکافی مایعات به خصوص آب و تاخیر در تخلیه مثانه را از عوامل مهم ایجاد سنگ کلیه دانست و گفت: باید برای پیشگیری هر یک ساعت یک لیوان چای کمرنگ یا آب را میل کنید و فعالیت های بیشتر، ورزش ،استخر رفتن باعث می شود جریان خون در کلیه بیشتر شود و فرد به سنگ کلیه مبتلا نشود.

متخصص کلیه و مجاری ادراری  با اشاره به اینکه تغذیه درمانی  می تواند نقش مهمی در پیشگیری از این بیماری  داشته باشد افزود: مصرف آب در این بیماری بسیار مهم باشد  وبیمار با توجه به نوع سنگ و با مشورت پزشک معالج خود باید تغذیه درمانی را شروع کرده و تا پایان بیماری یا حتی بعد از دوران بیماری رژیم غذایی خود را ادامه دهد.

وی خاطر نشان کرد: در کل برای پیشگیری و عود سنگ کلیه به تمامی افراد توصیه می شود که از مصرف زیاد پروتئین های حیوانی مثل گوشت به خصوص گوشت قرمز، تخم مرغ  و نمک پرهیز کنند و حداقل 8 لیوان آب در طی روز مصرف کنند.

زرگر گفت: هر فردی در زندگی خود طفولیت جوانی میان سالی و کهولت باید یک بار سونوگرافی و آزمایش ادرار انجام دهد تا به موقع بیماری های بدون علامت وناشناخته را تشخیص وبه موقع درمان شود.

وی در ادامه افزود: افرادی که در مرض بیماری هایی هم چون دیابت یا فشار خون هستند باید این آزمایشات و سونوگرافی ها را سالی یک بار انجام دهند.

متخصص کلیه و مجاری ادرار با اشاره به اینکه اگر این بیماری به موقع شناسایی شود درمان گیاهی مناسب تراست افزود: اگر فردی به موقع اقدام کند و درمراحل اولیه سنگ باشد درمان گیاهی مناسب تر خواهد بود.

وی در مورد نارسائی های کلیه گفت: کلیه ها دو عضو لوبیایی شکل با میلیون ها واحد فیلترکننده بنام نفرون هستند که وظیفه دفع سموم و جذب مواد مغذی و شیمیایی لازم برای متابولیسم بدن را برعهده دارند در صورتی که حدود ۹۰ درصد از نفرون ها از بین بروند، فرد در فاز انتهایی نارسایی کلیه قرار می گیرد و نیازمند دیالیز می شود. 

نارسائی های کلیه با توجه به سن بیمار علت مختلفی دارد

این متخصص کلیه گفت: هنگام تولد نوزاد بعضی از بیماری های مادرزادی می تواند بافت کلیه را از دوران جنینی تحت تاثیر قرار دهد و اگر این بیماری به موقع تشخیص  داده شود باعث  بهبود فرد می شود  اما اگر اقدامی صورت نگیر این بیماران در صورت زنده ماندن می توانند در سنین بالاتر داوطلب جراحی پیوند شوند

 
زرگر با  اشاره  به اینکه بیماری های زیادی باعث نارسایی کلیه می شود افزود: بیمارهایی هم چون فشار خون ، دیابت، بیماری های عروق و تنگی رگ های کلیه، عفونت های شدید، بیماری های خود، بیماری مادرزادی و ... باعث بیماری های نارسایی کلیه می شود که این افراد با انجام دادن آزمایشات و سونوگرافی از بیماری خود از مبتلا شدن به این بیماری باید جلو گیری کنند. 

متخصص کلیه ومجاری ادرار در خصوص سوال خبر نگار مبنی بر تاثیر دیابت بر نارسایی کلیه افزود: دونوع دیابت وجود دارد که هر دوی این بیماری باعث نارسایی کلیه می شود در دیابت نوع یک که بیشتر در جوانان به وجود می اید ودر اثر بالا بودن قند و هم چنین در دیابت نوع دو که  بدلایل ارثی  و افزایش وزن ایجاد می شود هر دو منجر به نارسایی کلیه می شوند. 

انتهای پیام/ آ

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان