اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

30. دى 1398 - 9:03   |   کد مطلب: 32399
حیدر مستخدمین حسینی گفت: استقلال اقتصادی مقوله‌ای است که یک شبه ادا نمی‌شود و دولت و مجلس باید در طول زمان این فرایند را آرام آرام به سمت داخل بکشند تا در شرایط بحرانی و تحریم کامل، طوری نباشد که صنایع داخلی، وابسته به کشورهای استعمارگر باشد.

هفته گذشته حسن روحانی، رئیس جمهور کشورمان در مجمع سالیانه بانک مرکزی که گفته بود «من بلد نیستم البته اقتصاد دان هم نیستم؛ اگر اقتصاددانی بلد است که در شرایطی که تمام روابط خارجی تخریب شده و در شرایطی که مردم احساس کنند هر روز سخت‌تر می‌شود و تحریم‌های بین المللی به ما فشار آورد و در فروش محصولات از جمله نفت مشکل داشته باشیم، اقتصاد هم دست نخورد بیاید بگوید؛ من حداقل بلد نیستم.»

برای بررسی نوع نگاه دولت به اقتصاد و راهکار های لازم برای شکوفایی اقتصادی در شرایط تحریم گفتگویی با حیدر مستخدمین حسینی، مشاور وزیر اقتصاد دولت یازدهم داشتیم که در زیر می خوانیم.

حیدر مستخدمین حسینی در گفتگو با خبرنگار عصر همدان؛ با بیان اینکه در اقتصاد ایران هنوز دولت و مجلس جهت اصلی اقتصاد را روشن نکرده‌اند، اظهار کرد: پس از چند دهه از پیروزی انقلاب این‌که اقتصاد باید آزاد، رقابتی، سوسیالیستی، مختلط، دولتی یا متمرکز باشد تبیین نشده است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به این که در حرف گفته می‌شود اقتصاد ما متعلق به بخش خصوصی است، عنوان کرد: اما از ۴ دهه گذشته تا به امروز علی رغم خصوصی‌ سازی‌های صورت گرفته ۷۵ تا ۸۰ درصد اقتصاد ما در اختیار دولت است.

مستخدمین حسینی ادامه داد: این دولت است که جهت و سمت و سوی اقتصاد کشور را باید مشخص کند، اگر اقتصاد مردمی بود، مردم می‌توانستند از عهده مسائل بربیایند و بی‌تردید جهت دهی در اقتصاد یک نکته کلیدی است.

مشاور وزیر اقتصاد دولت یازدهم افزود: وقتی اقتصاد در تنگنا قرار می‌گیرد فشارها بر مردم افزوده می‌شود و اگر هم مورد تحریم واقع شویم دولت اقدام به فروش نفت می‌کند و به این صورت اقتصاد را فلج می‌کند.

وی با تاکید بر این که اقتصاد ما باید با دنیا ارتباط داشته باشد، اظهار داشت: اما استقلال اقتصادی مقوله‌ای است که یک شبه ادا نمی‌شود و دولت و مجلس باید در طول زمان این فرایند را آرام آرام به سمت داخل بکشند تا در شرایط بحرانی و تحریم کامل طوری نباشد که صنایع داخلی، وابسته به کشورهای استعمارگر باشد.

این کارشناس اقصادی عنوان کرد: اگرچه در چند دهه اخیر در برخی از بخش‌ها موفق عمل کردیم و به استقلال رسیدیم اما در برخی دیگر از حوزه‌ها هنوز وابسته به کشورهای خارجی هستیم.

مشاور وزیر اقتصاد دولت یازدهم در ادامه با بیان اینکه بحث اقتصاد مقاومتی در راستای استقلال اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری عنوان شد، گفت: باید از ظرفیت‌های مورد نیاز به قدرت حداکثری برسیم و این امر فقط با برنامه‌های راهبردی امکان پذیر است.

مستخدمین حسینی یادآور شد: در سیاست‌های کلان متاسفانه برنامه‌های راهبردی تصویب شد اما به مرحله عملیاتی نرسید و در بودجه هم هیچ وقت در قالب برنامه عمل نمی‌کنیم.

وی با بیان این که حجم تجارت ایران به گونه‌ای است که با کشور های کمتری در ارتباط هستیم، تصریح کرد: کشور باید به توانمندی‌ها و قدرت داخلی اتکا کند و وابسته به بیرون نباشد. وقتی کشور در همه زمینه ها توانمندی دارد اثراتش را در اقتصاد نشان خواهد داد.

مستخدمین حسینی با تاکید بر این که سیستم مالیاتی کشور مشکل دارد گفت: این سیستم معیوب باید اصلاح شود‌؛ چرا که اگر از همه ظرفیت های کشور مالیات گرفته شود ظرفیت مازاد هم خواهیم داشت.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: ما از فضای کسب و کار کشور غافل مانده‌ایم، باید با ایجاد مدارس صادراتی و آموزش‌های صادراتی و اصلاح نظام بانکی به نفع زمینه‌های تولید، برای جوانان شغل ایجاد کنیم.

مستخدمین حسینی گفت: کشور ایران با قدمتی که داشته هیچگاه ارتباط با سایر کشور ها را عیب نمی‌داند، اما وقتی شرایطی به او تحمیل می‌شود باید بتواند مقابله کند.

انتهای پیام/آ

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان