اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

10. دى 1398 - 9:00   |   کد مطلب: 32238
رئیس شورای اسلامی شهر همدان اعلام کرد: نخستین نشست هم‌اندیشی با محوریت احیای حقوق عامه در حوزه مدیریت‌شهری در مرکز مطالعات و پژوهش‎های شورا برگزار خواهد شد.
برگزاری نخستین نشست هم‌اندیشی احیای حقوق عامه در حوزه مدیریت‌شهری

به گزارش صبح الوند، کامران گردان در شصت‌وهشتمین صحن شورا با حضور مدیرکل مدیریت بحران استانداری و شهردار، گفت: این نشست به‌منظور ترسیم روش یکنواخت عملکرد کمیسیون‌های ماده ۵، ۷۷ و ۱۰۰ و همچنین بررسی مباحث سیماومنظر شهری، مشکلات حوزه‌های مختلف مدیریت‌شهری و... با حضور اعضای شوراهای اسلامی شهرهای استان و دعوت از قضات استان همدان برگزار می‌شود.

وی در ادامه تعیین‌تکلیف تغییر کاربری 48 هکتاری به‌منظور رفع مشکل 13 ساله تعاونی پرستاران و شهروندان همدانی را ضروری دانست و افزود: این درخواست باید همراه با نظر اکثریت اعضای شورا هر چه سریعتر از شورای شهر خارج شود تا شهرداری بتواند اقدامات لازم را عملیاتی کند.

گردان همچنین با اشاره به اینکه عملکرد ستاد مدیریت بحران استان همواره قابل تحسین بوده است؛ گفت: شهرداری به عنوان یکی از شاخه‌های اصلی مدیریت بحران استان در مواقع بحران سربلند بوده است که این افتخار به شورای شهر هم بازمی‌گردد.

رئیس شورای شهر همدان ادامه داد: با توجه به بحران‌های اخیر و مطالبات مردمی برای پیگیری آلودگی هوا و شیوع بیماری آنفولانزا توسط نمایندگان مردم، وظیفه داریم تا از مسئولان مربوطه، پرسش‌گر باشیم.

گردان با تأکید بر اینکه جایگاه شورا در اصل ۱۰۳ قانون اساسی دیده شده است؛ اظهار کرد: مطالبه‌گری نمایندگان پارلمان شهری از حقوق اساسی آنان محسوب می‌شود.

به گفته وی؛ از آنجایی که همدان، شهر صنعتی نیست و از این منظر هم همیشه رنج برده است؛ از این رو تنویر افکار عمومی در راستای رفع شبهات معضل آلودگی هوا و شیوع آنفولانزا و پاسخگویی شفاف در هر زمان به‌ویژه مواقع بحران، امری ضروری است.

* حماسه ۹ دی، تجلی وحدت ملت است

گردان همچنین ضمن گرامیداشت سالگرد حماسه نهم دی، گفت:  سالروز حماسه ۹ دی، تجلی وحدت و همبستگی ملت ایران اسلامی است که از هر قشر و تفکر سیاسی با انسجام و همدلی خود، حماسه‌ای دیگر در تاریخ شکوهمند انقلاب اسلامی ایران آفریدند و با پیروی از مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، ارزش‌های دینی و اسلامی خود را حفظ کردند.

وی افزود: ملت انقلابی ایران، حماسه‌ای ماندگار در تاريخ رقم زده و چشم جهانیان را به عظمت انقلاب اسلامی و وفا و غیرت ایرانی، خیره ساختند.

رئیس شورای شهر همدان ضمن قدردانی از رشادت‌ها و مجاهدت‌های همیشگی مردم همیشه در صحنه کشور به‌ویژه شهروندان همدانی، اظهار کرد: مردم همواره پرشورتر از سال‌های گذشته، حضوری باشکوه و دشمن‌شکن از خود به نمایش خواهند گذاشت تا بار دیگر نام ایران و ایرانی در پهنه گیتی، طنین‌انداز شود.

گردان بیان کرد: اعضای شورای شهر همدان نیز ضمن گرامی‌داشت حماسه نهم دی، بار دیگر با آرمان‌های مقدس انقلاب اسلامی، امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری، تجدید عهد و میثاق داشته و با ابراز انزجار از دشمنان انقلاب و میهن عزیزمان، اعلام می‌داریم در راه اهداف مقدس انقلاب، رهبری و نظام جمهوری اسلامی از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم بود.

* مولوی: تأکید بر اطلاع‌رسانی موارد بحرانی به صورت شفاف

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش‌های شورای شهر همدان نیز با تأکید بر اینکه مطالبه‌گری شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم به معنای زیر سوال بردن تلاش مدیریت بحران استان نیست؛ گفت: با توجه به بُعد نظارتی شورای شهر، حتما باید ناظر بر عملکرد حوزه مدیریت‌شهری باشیم.

ابراهیم مولوی با تأکید بر اینکه مردم برای اطلاعیه تعطیلی مدارس با هدف پیشگیری از شیوع آنفولانزا و... نامحرم نیستند، در حالی که نگرانی ها تشدید می‎شود؛ اظهار کرد: سردرگمی مردم در اطلاع از جزئیات شرایط بحرانی درست نیست که انتظار می‌رود به صورت شفاف، موارد بحرانی را به مردم اطلاع دهند تا در کنترل و پیشگیری‌ها اقدام عاجل صورت گیرد.

مولوی با اشاره به اینکه مسئولیت مسئولان امر در راستای اطلاع رسانی مناسب امری ضروری است؛ گفت: شهرداری آمادگی دارد تا 4 نقطه از شهر را برای نصب دستگاه پایش و آنالیز کیفیت هوا اختصاص دهد.

* کاوسی‌امید: 9 دی؛ حماسه بیداری ملت ایران در عین هجوم فتنه‌هاست

رئیس کمیسیون برنامه، ‌بودجه و مالی شورای شهر همدان در نطق پیش از دستور صحن شورا ضمن گرامیداشت یوم‌ا... 9 دی، اظهار کرد: مردم با بصیرت استان همدان با حضور خود در اجتماع حماسه بیداری ایران، آن روز را گرامی می‌دارند و به پیروی از رهبر معظم انقلاب، تمام فتنه‌های احتمالی را از پیش‌رو برخواهند داشت.

اکبر کاوسی‌امید گفت: هماهنگ‏ کردن‏ فعالیت‌های‏ سیاسی‏، اطلاعاتی‏، اجتماعی‏، فرهنگی‏ و اقتصادی‏ در ارتباط با تدابیر کلی‏ دفاعی‏، امنیتی‏ و بهره‌گیری‏ از امکانات‏ مادی‏ و معنوی‏ کشور برای‏ مقابله‏ با تهدیدهای‏ داخلی‏ و خارجی‏ از مهمترین مباحث مورد تأکید است.

کاوسی‌امید افزود: روزگاری که رسانه‌های غربی تمام امکانات مادی و غیر مادی‌ خود ا برای هدایت جریان مطلوب خود صرف کرده بودند و درست زمانی که عده‌ای خود را ذخایر نظام می‌دانستند و همراه با ضعف بارز بصیرتی طی می‌کردند، ملت ایران هم نه به رسانه‌های غربی و هم نه به یاوه‌سران داخلی می‌گوید، هرکس با هر سلیقه‌‎ای که کاندیدای خود را انتخاب کرده بود، در کنار هم و دست در دست هم  دندان‌های آمریکایی- غربی را خرد کرده و درس بصیرت را به خواص بی‌بصیرت ارائه دادند؛ ملت عزیزی که به تأسی از سفارش مولای متقیان در شرایط فتنه، پای خود را جای پای رهبر خود گذاشته و از گمراهی دوری جستند .

به گفته وی؛ به راستی کسی که بر اساس ادعای خود آمریکا، داعش را به وجود آورده و از داعش حمایت کرده، چه وجه اشتراکی بین سران فتنه و داعش پیدا کرد که از سران فتنه نیز حمایت کرده است؟

کاوسی‌امید افزود: شاید همین شباهت‌ها موجب می شود که کسانی که به خیمه های عاشورایی حمله می کنند و شعار نه غزه، نه لبنان را بر زیان می‌آورند، امت خداجو نام بگیرند؛ لفظی که سران فتنه در بیانیه‌های خود به رفتارهای قبیحانه فتنه‌گران نسبت دادند.

رئیس کمیسیون برنامه، ‌بودجه و مالی شورای شهر همدان اظهار کرد: کسانی که مبارزه با آمریکا هیچ تقارنی با روحیات اشراف‌طلبانه و تجمل گرایانه آنها ندارد، کسانی که از گفتن واژه دشمن برآمریکا هنوز هم ابا دارند، چه جوابی در مورد ادعاهای افشاگرانه مایکل لدین دارند؟ افشاگری‌هایی که مشخص می کند کسانی که در سال 88 خود را شایسته ریاست بر دولت جمهوری اسلامی می دانستند، چیزی بیش از  عروسک خیمه شب بازی آمریکا نبوده اند.

کاوسی‎‌امید افزود: مایکل لدین مشاوراسبق شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرده است سران فتنه از داخل به کاخ سفید پیغام داده اند که فشار ها را بر ایران بیشتر کنند .

وی عنوان کرد: کسب قدرت به ازای تحریم دارو، کسب قدرت به ازای اقلام ضروری، کسب قدرت به ازای هر تحریم ناجوانمردانه دیگری که فشار آن مستقیم بر ملت شریف ما وارد می گشت؛ کسب قدرت در ازای جان ملت حقیقتا کاسبان تحریم واژه برازنده سران فتنه است.

رئیس کمیسیون برنامه، ‌بودجه و مالی شورای شهر همدان اضافه کرد: اما این تمام ماجرا نیست، خیانت ها و حماقت ها بیش از این موارد است؛ طوری که رهبر معظم انقلاب فرمودند سال ها باید بگذرد تا قلم ها در وصف بزرگی این توطئه و فتنه به حرکت درآید .

کاوسی امید بیان کرد: امروز هم عده‌ای دیگر پرده از ذات خبیث و خائن خود برداشته و ذلیلانه کاسبی خود را از تحریم ها علنی کرده اند.

وی با تأکید بر اینکه 9  دی سنگ محکی برای عوام و  خواص ملت بود؛ گفت: در ماجرای فتنه سال 88 بصیرت عوام بر اغلب خواص غلبه کرد؛ اما حداقل مجازات کسانی که در ماجرای مذکور با همراهی یا حتی سکوت خود بر آتش فتنه افروختند، کناره گیری از پست های مدیریتی کلان است؛ زیرا این افراد فرقان لازم برای شناختن حق و پی گرفتن مسیر درست را ندارند و اگر نهیب ملت نبود شاید هم اکنون هم در خواب غفلت به سر می بردند.

کاوسی امید با تأکید بر اینکه اطمینان دولت محترم به برخی از این خواص موجب شد که امروز ناکارآمدی دولت نقل مجالس شود؛ اظهار کرد: یکی از ویژگی های بارز کسانی که نظام را تا لبه ی پرتگاه بردند همین غربگرایی بود که امروز در این کابینه بیداد می کند. شاید با رافت نظام ، اغماض مجلس و بی سلیقگی رئیس دولت باعث حضور کسانی در جایگاه های مدیریتی گردید که نه پرونده ی آنها در سال 88 سفید نبوده است.

رئیس کمیسیون برنامه، ‌بودجه و مالی شورای شهر همدان ادامه داد: در نظام جمهوری اسلامی روال محکوم کردن افراد به مجازات قانونی در حالت عادی قوه محترم قضائیه است؛ همین امر موجب شده است برخی تصور کنند که اقدام به حصر سران فتنه از سوی نهادی غیر از قوه قضائیه خلاف قانون و امری غیرقانونی است. هرچند این امر حاصل بی‌توجهی به روندهای دیگر تصمیم‌گیری و اقدام در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است.

* نوراله‌زاده: بررسی طرح ایجاد تالار گفتمان شهر برای جلب مشارکت شهروندان

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر همدان در ادامه با اشاره به اینکه اواخر آبان ماه دومین اجلاس روسای کمیسیون های معماری و شهرسازی با موضوع رعایت حقوق عامه در شهر مشهد برگزار شد؛ گفت: در این جلسه سه کارگروه به عنوان کارگروه معماری، شهرسازی و بازآفرینی و طرح‌های شهری وجود داشت.

نرگس نوراله‌زاده با بیان اینکه طرح شبانه به دلیل عدم اولویت ونیاز در شهرها از دستور کار جلسه خارج شد، اظهار کرد: طرح ایجاد تالار گفتمان شهر برای جلب مشارکت شهروندان در طرح های شهری ، بازآفرینی، توسعه محلات و... مورد بررسی قرار گرفت.

وی از بررسی طرح تشکیل کمیته سیما‌ومنظر برای ساماندهی سیما‌ومنظر شهری در این اجلاس خبر داد و گفت: این مهم مورد تصویب قرار گرفت و مقرر شد شوراها این طرح‌ها را در صحن شورای شهر ها مطرح کنند تا موارد مورد نیاز را در شهر خود به اجرا برسانند.

نوراله‌زاده با اشاره به برنام‎ریزی برای بازدی از کارخانه نوآوری مشهد، عنوان کرد: در این کارخانه فضایی برای رشد کسب‌وکارهای فناوری تشکیل و راه اندازی شده بود که می‌تواند مورد توجه مدیریت شهری سایر شهرها قرار گیرد.

* صوفی: همدان؛ پاک‌ترین شهر کشور است

شهردار همدان نیز در این نشست با اشاره به اینکه در زمان اعلام آلودگی شهر همدان در تهران حضور داشتم، گفت: افق دید در تهران بسیار محدود بود؛ در حالی که کوه الوند همدان از کیلومترها قابل رویت است؛ از این رو نباید شهر را آلوده معرفی کرد.

عباس صوفی با تأکید بر اینکه همدان؛ پاک‌ترین شهر کشور است، افزود: کوتاهی یک سازمان و خرابی دستگاه پایش هوا موجب شد تا همدان به عنوان شهر آلوده، اعلام شود؛ در حالی‌که دایه‌دار شهر پاک هستیم.

وی اظهار کرد: شهرداری این آمادگی را دارد تا در نقاط مختلف شهر نسبت به جانمایی برای نصب دستگاه پایش هوا اقدام کند که امیدواریم محیط زیست اقدامات لازم را برای تجهیزات مورد نظر انجام دهد.

شهردار همدان همچنین نبود معاینه فنی اتوبوس های ناوگان حمل و نقل شهری را تکذیب کرد و گفت: پس از حادثه اتوبوس دانشگاه آزاد تهران، الزاماً معاینه فنی تمام اتوبوس‌های سطح شهر، انجام شد.

* طالبی: محیط زیست و علوم پزشکی؛ پاسخگوی مردم هستند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان نیز با بیان اینکه چهار جلسه کمیته اضطراری آلودگی هوا از یکم تا چهارم دی ماه امسال برگزار شده است، گفت: شاخص کیفیت هوا با ۱۲ ساعت پایداری هوای همان روز ارزیابی و مشخص می شود که اغلب در سطح ناسالم برای گروه های حساس قرار داشت.

علی‌مردان طالبی با اشاره به قانون هوای پاک، اظهار کرد: سازمان محیط زیست مسئول نظارت بر اجرای این قانون است؛ البته هر دستگاهی پیرامون آلودگی هوا و سایر شرایط بحرانی، وظیفه ای دارد که باید به نحو احسن اجرا کند.

وی با تأکید بر اینکه نمی توان با هر وضعیتی به تعطیلی مدارس اقدام کرد که قطعا موجب ضرر به سیستم آموزشی خواهد شد؛ افزود: هرگونه تصمیم گیری پیرامون تعطیلی مدارس برای برودت هوا نیز به استناد اطلاعیه و اخطاریه هواشناسی بوده است که البته مبحث آنفولانزا هم نادیده گرفته نشد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری همدان تردد مستمر اتوبوس های ناوگان حمل و نقل عمومی آن هم به صورت دیزلی را یکی از دلایل آلودگی همدان برشمرد و گفت: هیچ یک از این اتوبوس ها معاینه فنی ندارد؛ ضمن اینکه به دلیل نبود جایگاه سوخت گیری یورو ۴، از یورو ۲ گازوییل استفاده می شود که دودزاست.

طالبی، ذرات آلودگی هوا را ناشی از سوخت ها دانست و گفت: برخی از آلاینده‌ها دست ماست که نسبت به رعایت و کنترل آن کوتاهی می‌شود.

وی با اشاره به شایعه های هفته قبل مبنی بر رسیدن میزان آلودگی در دستگاه پایش هوا به مرز ۵۰۰، گفت: به دلیل خراب بودن دستگاه پایش، این نقص فنی ایجاد شد؛ هرچند با تشکیل کمیته اضطراری مشخص شد که به دلیل وارد شدن ضربه به دستگاه پایش، این اشتباه در نمایشگر نشان داده شده و غیر واقعی است.

طالبی، محیط زیست را مسئول اطلاع رسانی در آلودگی هوا اعلام کرد و گفت: علوم پزشکی نیز به لحاظ بهداشتی باید پاسخگوی مردم باشد

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان