اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

24. آذر 1398 - 10:59   |   کد مطلب: 32167
متخصص پوست و مو در همدان با اشاره بر حساسیت بانوان در ایجاد کک و مک صورت گفت: افزایش تولید رنگدانه در سلول های ملانوسیت باعث می شود آنها پررنگ تر از بقیه ی قسمت های پوست به نظر برسند.
افزایش تولید رنگدانه ها در سلول های ملانوسیت باعث کک و مک می شود

با اشاره به مهم بودن سلامت پوست گفت: علاوه بر جوش صورت و جوش های سر سیاه و سر سفید، کک و مک نیز چیزی است که اکثر ما دوست نداریم روی صورت و پوست خود ببینیم، هرچند برخی معتقدند که کک و مک چهره را جذاب و خاص می کند اما برای اکثر ایرانیان مساله ای ناخوشایند است و هر چه زودتر می خواهند از شر آن خلاص شوند.

وی با اشاره به وجود کک و مک در اکثر ایرانی ها گفت: کک و مک ها معمولا به شکل لک هایی با رنگ قهوه ای روشن روی پوست ظاهر می‌شوندوآنها از دسته ای از سلول های پوست که حاوی رنگدانه یا ملانین است تشکیل شده اند و اندازه ی آنها معمولا به اندازه نوک سوزن است.

علیرضایی عنوان کرد: برخلاف خال که برجسته است این لک ها برآمدگی ندارند و دردناک یا مضر نیست و بیشتر روی پوست صورت، بازوها و شانه ها دیده می شود.

وی با اشاره به موروثی بودن کک و مک گفت: حتی اگر کک و مک ارثی باشد هیچکس با آن متولد نمی شود و کک و مک صورت بیشتر بخاطر تابش اشعه خورشید به وجود می آید و بیشتر افراد با پوست روشن و چشمانی روشن و حساس دچار کک و مک خواهند شد.

علیرضایی در مورد علت به وجود آمدن کک ومک افزود: افزایش تولید رنگدانه درسلول های ملانوسیت پوست (تولید کننده رنگدانه پوست) باعث می شود آنها پررنگ تر از بقیه ی قسمت های پوست به نظر برسند.

وی خاطر نشان کرد :وقتی فرد در معرض تشعشع امواج فرابنفش هنگام حمام آفتاب و یا نورهای برنز کننده پوست (مثل دستگاه سولاریم) قرار می گیرد، تولید ملانین در سلول های ملانوسیت برای محافظت از پوست در برابر اشعه ها زیاد شده و پوست برنزه می شود، اگر این امواج از حدی فراتر روند باعث تشکیل کک و مک روی پوست می شود و این یک عقیده است که بین اشعه های خورشیدی و وراثت و کک و مک رابطه ی قوی برقرار است.

این متخصص پوست و مو ادامه داد: مشاهده شده کسانی که پوست و چشم های روشن، موی بلوند و یا قرمز دارند بیشتر از بقیه مستعد کک و مک هستند و اگر دو نفر به یک میزان در معرض تابش خورشید قرار بگیرند ممکن است سایز کک و مک ایجاد شده روی پوست صورت و یا باقی قسمت های بدن آنها یکسان نباشد که این نشان دهنده ی نقش وراثت در این تفاوت سایز است.

وی با تاکید بر اینکه کک و مک به دو علت وراثت و تابش خورشید به وجود می آید افزود: ما می توانیم عامل دوم یعنی تابش خورشید را با روش‌های زیر کنترل کنیم و با استفاده از ضد آفتاب پوست خود را در برابر تابش خورشید حفظ کنیم این کار نه تنها به کمرنگ شدن کک و مک کمک می کند بلکه از به وجود آمدن آن پیشگیری می کند.

علیرضایی  در خصوص استفاده ازکرم ضد افتاب گفت:ضد آفتاب خود را مرتب تمدید کنید چون بعد از مدتی از روی پوست پاک شده و از بین می رود و چیزی به اسم ضد آفتاب ضد آب و ضد عرق وجود ندارد تنها ساعت ماندگاری آنها متفاوت است و با توجه به میزان تابش نور خورشید در محل زندگی خود از ضد آفتاب مناسب استفاده کنید.

وی در خصوص محافظت و مراقبت از پوست گفت: هرچقدر زودتر محافظت از پوست خود را شروع کنید بهتر است برای مثال چون در سنین زیر ۱۸ سالگی کودکان بیشتر وقت خود را برای بازی خارج از خانه می گذرانند به مراتب به مراقبت بیشتری نیاز دارند.

این متخصص پوست و مو با تاکید بر استفاده ضدآفتاب ها افزود: سعی کنید در ساعات اوج تابش خورشید یعنی بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر بیرون نروید وحتی اگر مجبور هستید بیرون و زیر نور آفتاب منتظر بمانید، تا جایی که می توانید در سایه بمانید. مخصوصا کسانی که پوست و چشمان روشن و موی بلوند و قرمز دارند، زیرا آنان مستعد ابتلا به کک و مک هستند.

انتهای پیام/ آ

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان