اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

24. آذر 1398 - 8:47   |   کد مطلب: 32164
شورای مشورتی زنان در همدان با حضور معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور همراه با صحبت نمایندگان گروه‌ها و تشکل‌های مختلف این قشر برگزار شد.
درد دل زنان با «ابتکار»...

به گزارش صبح الوند، شورای مشورتی زنان استان همدان با حضور معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور در استانداری برگزار شد که نماینده‌های گروه‌ها و تشکل‌های مختلف از جامعه زنان استان از مشکلات و پیشرفت‌های موجود سخن گفتند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی همدان ابتدا از جایگاه زنان در جامعه پس از انقلاب اسلامی سخن به میان آورد و اظهار کرد:‌ نقش اشتغال و مدیریتی زنان در دانشگاه علوم پزشکی همدان نسبت به بقیه دستگاه‌های اجرایی مطلوب است.

زهرا اصغری با بیان اینکه در دانشگاه علوم پزشکی همدان ۶۰ درصد از ۶ هزار و ۷۰۰ دانشجوی در حال تحصیل را دختران تشکیل می‌دهند گفت: از بیش از ۱۲ هزار کارمند شاغل در این دانشگاه ۶ هزار و ۷۰۰ نفر بانوان هستند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۴۵۰ عضو هیات علمی ۱۸۰ نفر زنان تشکیل می‌دهند افزود: ریاست سه بیمارستان مهم استان، زیرمجموعه دانشگاه علوم پزشکی همدان در اختیار بانوان متخصص ایران است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه از ۱۲ دانشکده دانشگاه علوم پزشکی همدان، دو دانشکده مهم پزشکی و داروسازی با ریاست موفقیت‌آمیز زنان اداره می‌شود گفت: یکی از هفت معاون دانشگاه ابن سینا از بین زنان انتخاب شده است.

وی با اشاره به اینکه از ۳۵۷ پست مدیریتی و ابلاغی در دانشگاه ۱۳۵ مورد در اختیار بانوان است که سهم ۳۹ درصدی زنان در مدیریت دانشگاه ابن سینا را نشان می‌دهد خاطرنشان کرد: دانشگاهی که یکی از اهداف اولیه آن حفظ و ارتقای سلامت جامعه است، به زنان به عنوان بخش مهم جامعه نگاه ویژه‌ای دارد.

اصغری گفت: این دانشگاه در تلاش است برای کاهش فاصله تاریخی بین امکانات و اختیارات در دسترس زنان و مردان برنامه‌هایی در راستای ارتقای سلامت جسمی و روانی برای بانوان اجرا کند.

 نماینده بانوان اساتید دانشگاه و بانوان فعال در حوزه احزاب نیز با بیان اینکه آمار نمی‌دهم و تنها 60 درصد ورودی دانشگاه بوعلی را که زنان هستند را تایید می‌کنم اظهار کرد: ما در دانشگاه بوعلی معاون خانم نداریم و مشکل در این دانشگاه عدم تشخیص توانمندی خانم‌ها و استفاده درست از آنهاست.

بدری ابیانه با بیان اینکه تصمیم‌گیری‌های مذهبی، فرهنگی، صنفی و ورزشی خانم‌ها توسط آقایان انجام می‌شود و در نتیجه تبعیض در انتخاب مسوولان را شاهد هستیم گفت: در مسئله آموزش خانم‌ها، ورودی ۶۰ درصد خانم‌ها را  داریم اما هرچه قدر به مقاطع بالاتر می‌رویم شاهد ریزش هستیم.

وی با اشاره به اینکه جذب خانم‌ها در گروه‌های علمی دانشگاه‌های بوعلی سینا بسیار محدود است افزود: دوست ندارم تعداد بانوان شاغل یا مدیران و مسوولان زن را در دانشگاه بوعلی بگویم چراکه نگفتنش بهتر از گفتن آن است.

نماینده بانوان اساتید دانشگاه و بانوان فعال در حوزه احزاب ادامه داد: دانشگاه بوعلی روندی دارد که ما به آن دانشگاه نسل سوم و چهارم می‌گوییم، این دانشگاه‌ طبق این روند سیاست‌های انقباضی دارد، مثلا ترفیع و ارتقا منوط به انجام فعالیت‌های خاص است که وقتی این فعالیت‌ها را در بسیاری از رشته‌های علوم انسانی بخواهیم مطرح کنیم به دنبال این هستیم که چه دستاوردهایی به دست آورده‌ایم.

وی خطاب به ابتکار گفت: در ارتباط دانشگاه با جامعه برای کارآفرینی، اشتغال، امیدافزایی و برای اینکه جوانان ما  به مذهب، فرهنگ و انسانیت نزدیک شوند، آیا قدمی برداشته شده یا خیر و یا اینکه نزدیک‌تر شده‌ایم یا دورتر؟.

ابیانه با اشاره به اینکه در هفته پژوهش آمار معاون پژوهشی دانشگاه این بود که شاید ۱۰ نفر از عضو دانشگاه توانسته‌اند ۴۹ درصد خدمات را انجام دهند و ۶۹ درصد افراد نتوانسته‌اند قدم‌های اولیه را بردارند گفت: سوال اینجاست که کدام سیاست فرهنگی جهانی را به خصوص در سیاست زنان و کودکان قبول کرده‌ایم که امروز در مسئله دانشگاه‌هایی که فرهنگ‌ساز هستند و علوم پزشکی نیستند، به این شتاب حرکت می‌کنیم؟

وی با بیان اینکه فشار مضاعف را بر روی افراد وارد می‌کنیم که نه با تشویق بلکه با از دست دادن چیزهایی که حق است افزود: یک هیات علمی یک سال آموزش و ارتباط خود را با مردم انجام داده و حال او را از ترفیع سالیانه محروم می‌کنیم برای اینکه در فلان مجله این پارامترها مطابق پارامترهای جهانی باشد در حالی که در سندهای جهانی و بین المللی که در مورد حقوق زنان و کودکان و حقوق آموزش و پرورش و سندی مثل ۲۰۳۰ را مطرح کنیم مشکل داریم.

نماینده بانوان اساتید دانشگاه اضافه کرد: می‌گوییم اینها با فرهنگ و اخلاق ما سازگار نیست، در حالی که این اهداف فرهنگی در کشور زیر سوال است و دانشگاهیان ما را در حوزه علوم انسانی دچار تعارض می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مشکلی در حوزه کمیت اعضای هیات علمی و مدیریتی دانشگاه بوعلی داریم بیان کرد: در آستانه بازنشستگی هستم و اینها را برای خود نمی‌گویم اما موج ناامیدی و بی‌تفاوتی را در دانشجو و دانشگاه می‌بینم.

ابیانه افزود: نتیجه این می‌شود که تمام تخلفات علمی و دزدی‌هایی که انجام شده و آبروی کشور رفته است همه به خاطر سیاست‌های موجود است که امیدوارم از طرف ریاست جمهوری حل و به دانشگاه‌ها برسد.

مدیر حوزه علمیه خواهران همدان نیز سخنران بعدی بود و اظهار کرد:‌ در دو دهه گذشته حوزه‌های سنتی حوزه علمیه خواهران رشد بالنده‌ای داشتند و در سطوح کارشناسی ارشد و دکتری فعالیت دارند.

طاهره افشین‌زاد با بیان اینکه این گروه‌ها در عرصه تبلیغ و پژوهش آماده فعالیت هستند گفت این زنان در حوزه پژوهش در امر خانواده به ویژه امر کاهش طلاق و آسیب‌های اجتماعی می توانند نقش‌آفرین باشند.

وی با اشاره به اینکه در حوزه تبلیغ نیز با توجه به حقوق و اخلاق می‌توان سلامت پایدار ایجاد کرد تاکید کرد: از خانواده سالم می‌توان به جامعه سالم رسید.

مدیر حوزه علمیه خواهران همدان با بیان اینکه رئیس جمهور طرح ارزنده‌ای را اجرا کرده‌ که باعث شده حوزه‌های علمیه ورود کنند و زمینه ورود برای طلبه‌های دوره دیده و مجرب در مسائل مربوط به خانواده و طلاق و ... پررنگ باشد گفت: این طرح اثرات ارزنده‌ای داشته که امیدوارم طبق آن زمینه بعد اخلاقی در زمینه زندگی دینی سالم را داشته باشیم و با سبک زندگی اسلامی در حوزه اشتغال آسان و کاهش طلاق قدم برداریم و تا حدودی از نابسامانی‌ها در این حوزه‌ها جلوگیری کنیم.

نماینده سمن‌ها نیز با بیان اینکه سالهاست در حوزه کودک و مادر فعالیت دارم اظهار کرد: در حوزه زنان مشکلات زیادی وجود دارد که مورد نقد است.

خانم افراطی با اشاره به اینکه همچنان شاهد خشونت علیه زنان در جامعه هستیم که این موضوع نیازمند از بین بردن قوانینی و جایگزین قوانین کارآمد است تاکید کرد: درک شرایط زنان نیاز به قانونگذاری از طرف زن دارد.

وی با بیان اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد به عنوان سرمایه‌های اجتماعی اقدامات اثرگذار انجام می‌دهند اما استقلال کافی ندارند گفت: دولت می تواند در این زمینه کمک‌های قابل توجهی داشته باشد.

این نماینده سمن‌ها پیشنهاد تشکیل کارگروه‌های رسمی زنان را داد تا مسائل این قشر در آنجا مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

نماینده بانوان در دادگستری همدان نیز با بیان اینکه از سال ۸۲ در دفتر حمایت از حقوق زنان و کودکان دادگستری فعالیت می‌کنم و این دفتر سه بار رتبه برتر کشوری را در حوزه زنان و کودکان به دست آورد‌ه است اظهار کرد: در کنار قشر آسیب‌دیده کودکان، زنان آسیب‌دیده‌ای را می‌بینیم که بعد آزادی حمایتی از این قشر آسیب دیده صورت نمی‌گیرد.

فتحی‌مقدم حمایت دولت را در این زمینه لازم دانست و گفت: پیشنهاد می‌دهم توسط استاندار یک سمن قوی برای زنان متشکل از زنان توانمند را داشته باشیم و این قشر را معرفی کنیم تا مورد حمایت قرار گیرند.

وی با بیان اینکه تعدادی از زنان بعد از سن میانسالی با طلاق و فوت همسر وم.. مراجعاتی به ما دارند و براساس مشکل خانوادگی بلاتکلیف هستند افزود: امیدوارم فرایندی اتخاذ شوند که آنها از شرایط بیمه تامین اجتماعی بهره‌مند شوند.

ربیعه علیمحمدی؛ مدیرکل امور بانوان استانداری همدان نیز با بیان اینکه  ۳۹ نفر از زنان استان به عنوان نامزد مجلس ثبت‌ نام کرده‌اند اظهار کرد:‌ دوره قبل چهار نفر بودند و این دوره ۳۹ نفر و این نشان دهنده امید در جامعه است.

فاطمه خاقانی ؛ نماینده هیات اندیشه‌ورز نیز با بیان اینکه دو سال پیش این هیات تشکیل شده که در تصمیم‌گیری و تصمیم سازی مدیریت استان نقش قابل توجهی دارد اظهار کرد: موانعی بر سر راه دختران در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی وجود دارد که امیدوارم حل آنها مورد توجه باشد.

وی با اشاره به اینکه دختران بیشتر از پسران در معرض آسیب های اجتماعی هستند و دلیل آن عدم آگاهی لازم و آموزش صحیح است گفت: عدم توجه به مسوولیت اجتماعی دختران از دیگر مشکلات موجود است.

عضو هیات مدیره خانه مطبوعات و نماینده بانوان رسانه همدان نیز سخنانش را اینطور آغاز کرد: در وجود من هر روز هزاران زن زندگی می‌کند، یکی دختر که هر روز بیشتر از دیروز ندارمش، یکی همسر مردی است که لابه‌لایی خوشبختی دغدغه‌های روزمره‌اش را می‌شنوم و یکی مادر فرزندی است که هر روز مسیر هیاهو را برگ برگ ورق می‌زند اما آن دیگری زنی است که وقتی خواست‌های جامعه‌اش به میان می‌آید حواسش به هیچ چیز نیست شب باشد یا روز، خسته باشد یا نه، تنها راهی می‌شود تا آنچه باید بداند، راهی می‌شود از دل وقایع آنچه واقعیت است بنگارد، زن که روزنامه‌نگار باشد تنها یک زن نیست؛ زنی است که خانه و خانواده او شامل تمام انسان‌های یک جامعه است جامعه‌ای که او هر روز از آن پس می‌کشد.

مریم مقدم با بیان اینکه زنان جامعه رسانه همدان نیمی از جامعه رسانه‌ای استان را به خود اختصاص می‌دهند گفت: از ۵۳۶ فعال رسانه‌ای عضو خانه مطبوعات استان ۲۰۵ نفر خبرنگار و عکاس خانم، ۲۰ نفر مدیرمسوول و سرپرست خانم و ۳۰۰ نفر پرسنل دفتری خانم هستند.

وی از فعالیت ۱۵۰ رسانه دارای مجوز در استان خبر داد و افزود: سه روزنامه، ۳۰ هفته نامه، ۴۰ پایگاه خبری و ۴۰ دفتر سرپرستی و روزنامه‌های کشوری در استان فعالیت دارند.

نماینده بانوان رسانه استان همدان با بیان اینکه به خود می‌ بالیم که با درایت استاندار افراد رسانه‌ای همدان که بسیار مسلط، حاذق و مسلط هستند در مسوولیت‌های خطیر استان از آنها استفاده شده است گفت: خانم حبیبی از جامعه رسانه‌ای بودند که به عنوان مدیر روابط عمومی استاندار مسوولیت گرفت و معاون فرماندار شهرستان کبودراهنگ نیز بود.

وی با اشاره به اینکه در استان همان ۷۸ مادر رسانه‌ای فعالیت دارد که برخلاف دغدغه‌ای که دارند هیچ وقت در حوزه رسانه‌ کم نگذاشته‌اند افزود: به توجه به تاثیر قلم و نگاه زنان رسانه، آنها در روایت‌گری و تاثیرگذاری انعکاس گزارش‌ها نقش موثری را توانسته‌اند ایفا کنند.

مقدم با بیان اینکه فضای رسانه‌ای بسیار مطلوبی در استان حاکم است گفت: زنان فعال رسانه‌ای استان در جایگاه‌های بین‌المللی نیز توانسته‌اند نقش خود را به خوبی ایفا کنند.

وی با اشاره به اینکه همدان تنها استانی است که در سازمان جهانی گردشگری جزو راویان تاثیرگذار گردشگری، فعالیت بانوی رسانه‌ای استان را داشته و کتابی در این زمینه چاپ شده است افزود: 28 آذرماه امسال قرار است از این کتاب در کاخ نیاوران رونمایی شود که یادگاری است که در استان فعالیت داشته‌ایم و روایت خبرنگار و ترکیبی است از کار رسانه و گردشگری که بین‌المللی شده است.

نماینده بانوان رسانه همدان با بیان اینکه این داستان به دو زبان انگلیسی و فارسی نوشته شده است گفت: از یک‌هزار و 200 داستان که به سازمان گردشگری از ایران ارسال شد، داستان همدان خوشبختانه انتخاب شد که تنها داستان رسانه‌ای این کتاب است که روایت زندگی زنی که معلم بود و راهنمای گردشگری و بعد خبرنگار شد را به تصویر می‌کشد.

وی بیان کرد: راوی این داستان بنده هستم و البته با استناد به ظرفیت‌های استان و حمایت‌های استاندار کتاب به چاپ رسیده است.

مدیرکل کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان استان همدان نیز با بیان اینکه همدان شهر تقریظ‌ها لقب گرفته است اظهار کرد: راوی کتاب‌هایی که مقام معظم رهبری بر آنها تقریظ نوشته‌اند، خانم‌هایی هستند که در عین گمنامی در پشت جبهه‌ها نقش آفرین بوده‌اند.

بهناز ضرابی‌زاده با بیان اینکه خوشبختانه  کتاب «دختر شینا» چند روز پیش به چاپ صدم رسید و افتخار این کتاب این است که مقام معظم رهبری بر آن تقریظ فرمودند افزود: کتاب «گلستان یازدهم» از دیگر کتاب‌های تقریظ شده رهبری هستند.

وی با اشاره به اینکه با کتاب نسرین باقرزاده همزادپنداری کردم و روایت جوانی است که هم همسر شهید شد و هم مادر شهید خاطرنشان کرد: توصیه می‌کنم این کتاب‌ها خوانده شود چراکه روایتگری شیرزنان ایران زمین است.

در پایان این مراسم کتاب‌های تقریظ مقام معظم رهبری به معصومه ابتکار؛ معاون رئیس جمهور هدیه شد.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان