اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

11. آذر 1398 - 13:24   |   کد مطلب: 32101
در نخستین روز از ثبت‌نام کاندیداهای مجلس شورای اسلامی بنا بر گفته رئیس ستاد انتخابات استان ۱۹ نفر ثبت‌نام کردند.
روز اول ثبت نام در همدان با کاندیداتوری ۱۹ نفر/ نامزدی دو نماینده و دو بیکار

به گزارش صبح الوند،  بنابر اعلام تقویم وزارت کشور از امروز ۱۰ آذرماه ثبت‌نام کاندیداها آغاز شده و تا ۱۶ آذرماه ادامه دارد. فرمانداری‌های شهرستان‌های همدان، بهار، اسدآباد، تویسرکان، نهاوند، ملایر و رزن از ساعت هشت صبح تا ۶ بعدازظهر آماده بودند تا ثبت‌نام‌ها را انجام دهند.

اگرچه مطابق سنوات قبل انتظار نداشتیم که در روز اول شاهد حضور افراد شاخص در انتخابات باشیم، اما حضور حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده فعلی مردم همدان و فامنین در مجلس در این دوره باعث شد این روند شکسته شود. حاجی‌بابایی در دوره قبل از محل وزارت کشور برای حوزه انتخابیه همدان و فامنین ثبت‌نام کرده بود و انتظار می‌رفت مانند اکثر نمایندگان مجلس در ادوار مختلف در محل مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام خود را قطعی کند، اما او این بار از فرمانداری حوزه انتخابیه و در روز اول ثبت‌نام کرد تا ضمن عمل به توصیه مسؤولان مبنی بر موکول نکردن ثبت‌نام به‌ روزهای آخر، به مردم اطلاع دهد بار دیگر برای نمایندگی مجلس آماده است.

اما چه مسؤولانی می‌توانند در این دوره از انتخابات بخت خود را برای ورود به مجلس بسنجند، بنابر قانون مسوولان در رده‌های مختلف به ویژه مسوولان ارشد در حوزه‌های مختلف کشور در هیچ حوزه انتخابیه از کشور نمی‌توانند داوطلب نمایندگی مجلس شوند، مگر این‌که ۶ ماه قبل از ثبت‌نام از سمت خود استعفا کرده باشند و استعفای آنها مورد قبول مسئول مافوق قرار گرفته باشد.

دسته دوم افرادی هستند که قصد دارند در قلمرو ماموریت خود کاندیدای نمایندگی باشند، مگر این‌که ۶ ماه قبل از ثبت‌نام استعفای خود را تقدیم و در آن پست به‌ هیچ وجه شاغل نباشند. این افراد اگر بخواهند در حوزه‌های انتخابیه‌ غیر از قلمرو ماموریت خود کاندیدا شوند، نیاز به استعفا نخواهند داشت.

گروهی از افراد هم به هیچ‌وجه نمی‌توانند در انتخابات مجلس کاندیدا شوند. این افراد کسانی هستند که دارای محکومیت و سوابق سوء هستند که قانون به آن‌ها اجازه ثبت‌نام در انتخابات را نداده است.

طبق قانون انتخابات، برای ثبت‌نام افراد علاوه بر التزام عملی به اسلام و قانون اساسی و ولایت مطلقه فقیه، باید دارای تابعیت جمهوری اسلامی، مدرک کارشناسی ارشد یا معادل آن، شرایط حداقل سنی ۳۰ سال تمام و حداکثر ۷۵ سال تمام، نداشتن سوء شهرت و برخورداری از سلامت جسمانی باشند.

در استان همدان، داوطلبان با در دست داشتن اسناد هویتی، مدرک تحصیلی، مدرک نظام وظیفه و مدرک ایثارگری می‌توانند به فرمانداری‌هایی که در بالا ذکر شد، مراجعه و در ستاد ثبت‌نام فرمانداری‌ها اقدام به تکمیل فرم داوطلبی نمایند.

نکته جالب‌توجه در نخستین روز انتخابات این بود که بنا بر اعلام رئیس ستاد انتخابات استان همدان دو نفر که شغل خود را بیکار عنوان کردند هم نسبت به ثبت‌نام اقدام کردند.

البته برخی از افراد نیز که مدارک کامل را به همراه نداشتند، ثبت‌نام خود را به روزهای دیگر موکول کردند.

 امروز نکته جالب دیگری نیز وجود داشت و آن اینکه  تنها یک زن در جمع نامزدها بود که از حوزه انتخابیه ملایر آمادگی خود را اعلام می‌کرد.

ثبت نام 19 نفر در روز اول

رئیس ستاد انتخابات استان همدان با بیان اینکه ۱۹ نفر در نخستین روز از ثبت‌نام داوطلبان یازدهمین دوره انتخابات مجلس در استان همدان تمایل خود برای حضور در انتخابات اعلام کردند اظهار کرد: از این تعداد سه نفر در حوزه انتخابیه همدان و فامنین، سه نفر در ملایر، چهار نفر در نهاوند، یک نفر در تویسرکان، سه نفر در حوزه انتخابیه بهار و کبودراهنگ، سه نفر از اسدآباد و دو نفر در حوزه انتخابیه رزن و درگزین ثبت‌نام کردند.

مصطفی آزادبخت همچنین اعلام کرد:  از بین ثبت‌نام‌کنندگان دو نفر از نمایندگان فعلی استان نیز ثبت‌نام کرده‌اند.

وی بیان کرد:  ۱۷ نفر از افراد ثبت‌نام‌کننده دارای مدرک فوق‌لیسانس و دو نفر دارای مدرک دکتری هستند.

به گفته وی شغل افراد ثبت‌نام شده عبارت است از ۶ نفر کارمند، دو نفر استاد دانشگاه، دو نفر فرهنگی، دو نفر شغل آزاد، دو نفر نماینده فعلی، سه نفر بازنشسته و دو نفر بیکار.

رئیس ستاد انتخابات استان همدان همچنین درباره رده سنی داوطلبان نیز گفت: از بین داوطلبان ثبت‌نامی استان همدان در نخستین روز، هفت نفر در رده سنی ۳۰ تا ۴۰ سال، ۶ نفر در رده سنی ۴۱ تا ۵۰ سال و ۶ نفر در رده سنی ۵۱ تا ۶۰ سال هستند.

در روز نخست چندان خبری از اینکه کاندیداها با جمعی از افراد از اقشار مختلف وارد حوزه انتخابیه شوند جز چند مورد نبود. اما احتمال می‌رود در روزهای آینده شاهد این‌چنین صحنه‌های باشیم که برخی از کاندیداها بخواهند از میزان محبوبیت خود بین اقشار مختلف جامعه این‌چنین سخن بگویند.

اما نکته جالب‌توجه در روز نخست این بود که جوانان ۳۰ تا ۴۰ ساله بیشترین میزان ثبت‌نام را به خود اختصاص دادند و بیش از سایر گروه‌های سنی نامزد معرفی کردند. هنوز تنور انتخابات گرم نشده است و امیدواریم در روزهای آینده گزارش‌های هیجان‌انگیزتری را در خروجی خبرگزاری برای شما مخابره کنیم.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان