اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

11. آذر 1398 - 12:56   |   کد مطلب: 32099
نویسنده همدانی با اشاره به سرانه پایین مطالعه در کشور گفت: با جهت دهی به ذائقۀ علاقمندی های مخاطبان برای افزایش سرانه ی مطالعه، باید این نیاز در مردم به عنوان یک فعالیت ضروری شناخته شود و تا زمانی که مردم مطالعه را فعالیتی زائد و بی فایده بدانند سرانه ی مطالعه همچنان پایین خواهد بود.
نقش موثر شناخت ذائقه مخاطب در افزایش سرانه مطالعه

به گزارش صبح الوند، لیلا صادق محمدی نویسنده همدانی در گفتگو با خبرنگار عصر همدان اظهار داشت: بازار کتاب مدتهاست در گیر مسائل و مشکلات زیادی در زمینه نشر شده که نمی توان میزان مطالعه را بر اساس نشر سنجید و میزان مطالعه را باید بر اساس سرانه مطالعه سنجید.

وی ادامه داد: براساس برنامه سند چشم‌انداز نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور باید در سال ۱۴۰۴ از نظر سرانه مطالعه جزو ۱۵ کشور نخست دنیا و کشور نخست خاورمیانه باشیم و ۳۰ درصد از افراد جامعه عضو کتابخانه‌ها باشند اما واقعیت میزان سرانه مطالعه در ایران تا رسیدن به این چشم‌انداز چه اندازه فاصله وجود دارد، پرسشی اساسی است.

نویسنده همدانی با بیان اینکه آمار سرانه مطالعه در ایران همیشه با اما و اگرهای زیادی روبه روست افزود:  اکثرا  آمار های ارائه شده بسیار متفاوتند و همه این آمارها براساس سنجش‌های اعلام‌ شده از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور است زیرا آمار سرانه مطالعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه‌های خصوصی متفاوت است. پس نمی توان خیلی روی این ارقام ها حساب کرد.

نویسنده همدانی با اشاره به راهکارهای افزایش سرانه مطالعه گفت: اگر بخواهیم کاری اصولی انجام دهیم باید تمرکز را روی افراد با سواد که توانایی خوانش کتاب را دارند گذاشت و آنها را در چند رنج کودک، نوجوان و برزگسالان گروه بندی کرد و مشکلات موجودی را که مانع از مطالعات هر گروه می شود بررسی کرد، برنامه های مدونی برای رفع موانع چید و برنامه ها را با پیگیری منظم و دقیقی به مرحلۀ اجرا در آورد.

محمدی با اشاره به نقش فضای مجازی در مطالعه افزود: ایجاد کتابهای الکترونیکی، راه اندازی کانال های علمی و پژوهشی در پیام رسان های مختلف و ارائه مطالب مفیدی که در هر زمینه ای باشند بر دانسته های مفید ما می افزایند و اینها سند خوبی برای این ادعا هستند که هرگز فضای مجازی آنطور که می گویند، دشمن مطالعه و فرهنگ نیست چه بسا خدمت بزرگی به بشر کرده است تا در زمینه های مختلف از قطع بی رویه درخت برای تولید کاغذ تا صرفه جویی در وقت و هزینه های جابه جایی به حد مطلوبی برسیم.

وی عنوان کرد: اقدام موثر دیگر دربالا بردن سطح مطالعه افراد ایجاد عطش و ذائقۀ سازی طبع خوانندگان است. با جهت دهی به ذائقۀ علاقمندی های مخاطبان برای افزایش سرانه ی مطالعه، باید این نیاز در مردم به عنوان یک فعالیت ضروری شناخته شود. تا زمانی که مردم مطالعه را فعالیتی زائد و بی فایده بدانند سرانه ی مطالعه همچنان پایین خواهد بود.

انتهای پیام/ آ

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان