اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

28. آبان 1398 - 14:44   |   کد مطلب: 32037
آنچه که مسلم است برای مبارزه با فساد تنها تکیه بر توان دستگاه قضایی و سازمان های بازرسی کفایت نمی کند و باید از توان عظیم مردمی در این امر کمک گرفت و به خوبی دریافتند که اولین بسترهای مهیا کردن استفاده از ظرفیت نظارت مردمی حمایت و تشویق گزارش دهندگان فساد است.

به گزارش صبح الوند، 

با گذشت 4 سال از تک نرخی شدن بنزین در کشور در نهایت شامگاه 5 شنبه و در ساعت 12 بنزین سهمیه بندی و با دو نرخ 1500 و 3 هزار تومان دو نرخی شد؛ در همین راستا دولت وعده داد همه درآمد های ناشی از این افزایش قیمت به اقشار نیازمند اختصاص پیدا کند.

در همین راستا روحانی و وزرای دولت اعلام کردند که نباید به بهانه بنزین هیچگونه افزایش قیمتی صورت بگیرد. حتی به رانندگان تاکسی های اینترنتی هم اعلام شد که در صورتی که نرخ کرایه های خود را افزایشندهند به آنها سهمیه بنزین تعلق می گیرد.

در همین راستا مقام معظم رهبری هم تأکید کردند: «مسئولان گفتند مراقبت می کنند که این افزایش قیمت بنزین به افزایش قیمت دیگر کالاها منجر نشود این مراقبت کاملاً لازم است گرانی برای مردم مشکلات زیادی ایجاد می‌کند.»

 

ضمانت اجرایی وعده‌های دولت و مجلس برای عدم افزایش قیمت‌ها

لاریجانی رئیس مجلس نیز امروز از تضمین برای عدم افزایش قیمت ها صحبت کرده و گفت: «نکته‌ای که موجب نگرانی در بین مردم شده این است که تصمیم در افزایش قیمت بنزین تبعاتی را در افزایش قیمت در سایر بخش‌ها داشته باشد، قرار شد کمیسیون اقتصادی جلساتی را در این باره با ستاد تنظیم بازار و تعزیرات و قوه قضائیه و مسئولین ذیربط داشته باشد و نظارت جدی صورت گیرد تا قیمت‌ها کنترل شود.»

در ادامه وعده های دولت برای عدم افزایش قیمت کالاها در بازار رضا رحمانی وزیر صمت نیز اعلام کرد که از آنجایی که سوخت بسیاری از خودروهای حمل و نقل عمومی گازوئیل است و گازوئیل افزایش قیمتی را شاهد نبوده لذا نباید کالاها به بهانه افزایش قیمت بنزین گران شوند.

وی در این زمینه همچنین گفت: برای صیانت از حقوق مردم و جلوگیری از سوء استفاده گری برخی سودجویان،​ پس از اصلاح نرخ بنزین​، مقرر کرده ایم که هیچ افزایش نرخی در کالاها نباید داشته باشیم و با این حال هر گونه افزایش قیمت، تخلف محسوب می شود.

برای مقابله با گرانی های احتمالی و جلوگیری از افزایش قیمت کالاها و خدمات به‌بهانه افزایش قیمت بنزین، تعزیرات نیز اعلام کرده است برنامه های ویژه ای دارد؛ سید یاسر رایگانی، سخنگوی سازمان تعزیرات در این رابطه گفت: تعداد گشت‌های مشترک تعزیرات را در سراسر کشور 2 برابر کردیم و مدت‌ زمان حضورمان در سطح بازار را به ساعات شب رساندیم.

این مقام مسئول در سازمان تعزیرات حکومتی تصریح کرد: در همین راستا، مدیران کل سراسر کشور موظف شدند در صورت وقوع تخلفات احتمالی، شعب ویژه‌ای را به پرونده‌های این موضوع اختصاص دهند و مقرر شده رسیدگی‌ به این پرونده‌ها خارج از نوبت باشد و حداکثر طی یک هفته نیز احکام مربوطه صادر و به هموطنان اعلام می‌شود.

حسین مدرس، قائم مقام وزیر صمت نیز گفته بود هرگونه افزایش قیمت به بهانه تغییر نرخ بنزین در بازار رصد می شود و 4 هزار بازرس از سازمان حمایت و اتاق اصناف در سطح کشور روزانه 30 هزار مورد بازرسی میدانی را برای کنترل قیمتها انجام خواهند داد.

 

نقش مردم در رصد قیمت‌ها و گزارش دهی به دستگاه‌های نظارتی

یکی از روش هایی که در کشورهای دیگر منجر به کشف فساد می شود سوت زنی است؛ گزارش دهندگان فساد یا سوت زن ها نیروهای رسمی نهاد یا ارگانی نیستند بلکه مردم عادی جامعه هستند که بر اساس احساس وظیفه ای که در قبال کشور خود و سایرین دارند در صورت مشاهده فساد یا تخلفی آن را به نهاد های مربوطه گزارش می دهند.

در همین راستا می توان از قابلیت  توانایی سوت زن ها برای کنترل قیمت ها در بازار استفاده کرد؛ مردم به عنوان مصرف کنندگان و دریافت کننده خدمات به راحتی می توانند هرگونه تغییر در نرخ ها را متوجه شده و به اطلاع مسئولان و نهادهای متولی برسانند.

بررسی ها نشان می دهد که در دنیا افشای فساد توسط گزارشگران مردمی 8 برابر بیشتر از کشفیات پلیس در این خصوص است. به همین دلیل بیشتر از آنکه روی سازمان های نظارتی تمرکز کنند، برای گزارشگران فساد بستر ایجاد کرده اند.

فتح الله تاری، عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی سوت زنی ناظران برای متخلفان می‌تواند ازسهل انگاری و انحراف بکاهد و هر سال چهره اقتصاد را نسبت به گذشته متفاوت تر و مترقی‌تر کند.

آنچه که مسلم است برای مبارزه با فساد تنها تکیه بر توان دستگاه قضایی و سازمان های بازرسی کفایت نمی کند و باید از توان عظیم مردمی در این امر کمک گرفت و به خوبی دریافتند که اولین بسترهای مهیا کردن استفاده از ظرفیت نظارت مردمی حمایت و تشویق گزارش دهندگان فساد است.

در صورتی که مردم بدانند راه های ارتباطی برای اعلام تخلفات قیمتی در جامعه فراهم شده است اعتماد خود را نسبت به طرح بنزینی جدید به دست آورده و در همین راستا این طرح می تواند در مسیر اجرا برای مردم مورد پذیرش قرار بگیرد.

 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان