اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

22. آبان 1398 - 18:41   |   کد مطلب: 31983

به گزارش صبح الوند، 

یست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان بازخوردهای متفاوتی به دنبال داشت؛ برخی‌ها را ذوق‌زده و غافلگیر کرد مانند اسپانیایی‌ها، بعضی‌ها را آرزومند مثل پیشکسوتان مغفول مانده و برخی غفلت‌ها را هم گوشزد کرد مانند حضور روانشناسان.

"استقبال تماشاگران همدانی‌ از جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، آنقدر خوب بود که ما را غافلگیر کرد"، این جمله کارگردان اسپانیایی است که با نمایش "دو عروسک" مهمان این رویداد هنری است.

الکساندر چرچیچ می گوید ۲۰ سال در زمینه تئاتر فعالیت کرده و برای مخاطبان سه تا صد ساله نمایش ساخته است.

او که برای اولین بار به ایران سفر کرده می گوید: در مورد جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، اخبار زیادی شنیده بودیم و نمایش" دو عروسک" را ساخته و تقاضای حضور در جشنواره را ارسال کرده و پذیرفته شدیم.

این کارگردان اسپانیایی ایرانی ها را مردمانی خونگرم می داند و می گوید: حضور تماشاگران همدانی در سالن‌ها و واکنش‌های آن‌ها نسبت به نمایش‌ها ما را بسیار خوشحال کرد. 

به گفته او نمایش "دو عروسک" توانسته به خواسته مردم پاسخ بدهد زیرا به مسائل و دغدغه‌هایی می پردازد که ذهن کودکان و نوجوانان را درگیر کرده و دلیل استقبال مردم نیز همین است.

 

 

جشنواره تئاتر کودک از پیشکسوتان غافل نشود

محمدجواد کبودراهنگی از پیشکسوتان تئاتر همدان است و جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان را حاصل کار مشترک گروه‌های نمایشی کشور می‌داند.

او برگزاری این جشنواره را یک نوستالژی برای هنرمندان پیشکسوت ذکر کرد که نخستین دوره جشنواره را در همدان برگزار کرده و حالا شاهد گستردگی و جهانی شدن این رویداد هستند. 

کبودراهنگی تاکید می کند باید به بزرگان تئاتر، سفارش کار داده شود چرا که حضور این هنرمندان می‌تواند الگوی خوبی برای تولید آثار با کیفیت باشد.

به گفته او کارگردانان بزرگی در سالهای اخیر متقاضی شرکت در جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان بوده‌اند و دست اندرکاران نباید دست آنها را پس بزند.

 

از حضور روانشناس در تئاتر غفلت نکنیم

هر گروهی باید از نظرات مشاوران و روانشناسان استفاده کند تا با دقت در حالات، حرکات و نحوه بیان برای کودکان، اثرگذاری نمایش را افزایش دهد. این نظر رضا عبدالعلی‌زاده کارگردان نمایش "پرپر سیمرغ" است که در بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به روی صحنه رفت.

او حضو روانشناس و متخصص کودک در گروه‌های نمایشی را ضروری عنوان کرده و معتقد است هر گروهی باید از نظر مشاور و روانشناس استفاده کند تا موفق شود.

 

ارتباطات مغفول تئاتر کودک

کودک امروز در دنیای ارتباطات زندگی می کند و فعالان تئاتر اعم از نمایشنامه نویس، هنرپیشه و کارگردان باید در آثار خود این موضوع را جدی بگیرند تا بتواند بر ذهن کودکان و نوجوانان نسل حاضر اثر بگذارند.

سید مهرداد کاووسی با بیان این مطلب تاکید می کند: این مهم از دید تولیدکنندگان تئاتر مغفول مانده و نیازمند توجه ویژه است.  

این هنرمند تئاتر، همدان را پایلوت هنرهای نمایشی می داند و تاکید دارد: ساخت نمایش، آموزش و دغدغه‌مندی در این حوزه بیشتر شده اما کافی نیست.

او می گوید در تئاتر بزرگسال، مخاطب می‌تواند درباره محتوای نمایش فکر کند اما کودک باید در حین اجرا، پیام مورد نظر را دریافت کند، پس تئاتر باید در سطح درک کودکان ساخته شود و بتواند آنها را با خود همراه کند.

خلاصه اینکه این رویداد هنری بزرگ باید دل بزرگی هم داشته باشد و همه غافلگیر شده ها، غفلت زده ها و مغفول مانده ها را در خود جای دهد و دل همه را به دست بیاورد.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان