اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

2. مهر 1398 - 15:51   |   کد مطلب: 31807
عربستان متضرر اصلی معامله با آمریکایی هاست. هم از لحاظ منطقه ای و هم از لحاظ دفاعی و تسلیحاتی سعودی ها در معامله با آمریکا به نتیجه باخت باخت رسیدند.
عربستان زرادخانه سلاح های بی مصرف یانکی‌ها/ از شکست پذیری گنبد آهنین و پاتریوت تا شکار پهپاد فوق پیشرفته آمریکایی توسط سامانه سوم خرداد؛ پایان قد

به گزارش صبح الوند،  «تنش و درگیری» نقشه و راهبرد همیشگی آمریکا برای خاورمیانه است. درواقع قدرت های هژمونیک مانند آمریکا برای خاورمیانه تنها  تنش و درگیری و کاسته شدن از قدرت و توان قدرت های منطقه ای را می خواهند. در این میان حتی مهم نیست که حکومت ها علیه قدرتهای هژمونیک باشند یا همکار و هم پیمان آنان. بلکه سود و منفعت این قدرتها این است که قدرت های منطقه ای ضعیف تر شوند و بر سر و کله یکدیگر بزنند و قدرت هایی مانند آمریکا از این درگیری و تنش برای خود کیسه بدوزند.

آمریکا در این رابطه خود یکی از عوامل تنش زایی در خاورمیانه است. آنها سعی می کنند با ایجاد تنش در این میان و گرفتن طرفی مانند سعودی ها برای خود سود و منفعت مالی و سیاسی ایجاد کنند. 
 
عربستان سعودی نیز درواقع با توجه به اینکه یک حکومت غیر مردمی است بایستی با وابستگی که به قدرت های فرامنطقه ای دارد برای خود مشروعیت بخرد. درواقع حکومت هایی مانند عربستان سعودی که قدرت خود را از مردم و مشروعیت داخلی نمی گیرند برای اینکه مشروعیت کسب کنند به سراغ خرید این کالای معنوی در حوزه بین الملل از قدرت های فرامنطقه ای می روند. از این روست که آمریکایی ها بیان می کنند که عربستان سعودی گاو شیرده آنان است و جیب کاخ سفید را پر می کند. 
 
از این رو عربستان سعودی در حال باج دادن به آمریکا برای ماندن در خاورمیانه است و اغلب طرح های ایالات متحده را در خاورمیانه اجرا می کند. 
 
عربستان انبار سلاح های معیوب آمریکایی
 
عربستان یکی از کشورهایی است که بیشترین سلاح را از آمریکا خریداری کرده است. درواقع این کشور به انبار سلاح های آمریکایی بدل شده است. تنش زایی در خاورمیانه زیر سایه ایران هراسی از جمله سیاست های آمریکایی است که باعث فروختن سلاح های مختلف به عربستان و کشورهای مرتجع منطقه توسط آمریکایی ها شده است. 
 
عربستان همچنان در صدر فهرست کشورهای مقصد صادرات اسلحه از آمریکا قرار دارد، و خودش نیز دومین واردکننده بزرگ اسلحه است. در بین سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۷، عربستان ۹ میلیارد دلار سلاح از آمریکا خریداری کرده، و بنابر گزارش انستیتو بین‌المللی پژوهش‌های صلح استکهلم، تنها طی سال گذشته حدود ۳,۴ میلیارد دلار اسلحه انبار کرده است، بیشتر از ارزش کل سلاح‌هایی که پنج مشتری بزرگ دیگر آمریکا— استرالیا، بریتانیا، اسرائیل، عراق و امارات— از آن کشور خریداری کرده‌اند.
 
اما عدم کارایی تجهیزات آمریکایی مستقر در عربستان به مشکلی جدی برای این کشور بدل شده است. بعد از اینکه یمنی ها تجهیزات منطقه نفتی آرامکو را به کمک پهپادهای خود هدف قرار دادند، این زنگ خطر به شدت به صدا در آمد. با حمله یمنی ها نیمی از صادرات نفت یکی از بزرگترین صادر کنندگان نفت جهان یعنی عربستان فلج شد و حتی باعث شدند تا این کشور از عراق نفت وارد کند تا بتوانید سوخت بنزین خودروها و هواپیماهای خود را تامین کند.
 
خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در همین رابطه نوشت: « عربستان سعودی میلیاردها دلار از منابع نفتی خودش برای حفاظت از پادشاهی (عربستان سعودی) هزینه کرد اما نتوانست حمله موشکی و پهپادی را متوقف کند و این موضوع شکاف‌ها و خلأهایی را که حتی پیچیده‌ترین تسلیحات آمریکایی نتوانستند پر کنند، افشا کرد.»
 
این خبرگزاری مطرح کرد: «عربستان سعودی چندین سامانه پیشرفته موشکی دفاعی پاتریوت دارد، سامانه‌ای که علی‌القاعده باید هواپیمای متخاصم یا موشک‌های کوتاه برد بالستیک را هدف قرار دهند.»
 
تجهیزات آمریکایی که حریف تسلیحات دیگر کشورها نمی شود
 
عدم کارایی تجهیزات آمریکایی و سامانه موشکی پاتریوت در عربستان برای حفظ و حراست از تجهیزات و پایگاه‌های نفتی این کشور تنها شامل همین مورد نمی شود. 
 
در رژه اخیر ارتش جمهوری اسلامی ایران که در سالروز این نیروی مقاومت یعنی 31 شهریورماه برگزار شد سامانه موشکی سوم خرداد رونمایی شد که ‏این تنها سلاح دنیاست که کیل مارک kill mark) ) پهپاد مدرن و پیشرفته‌ی MQ4 روی آن نقش بسته است.
 
سامانه سوم خرداد تنها سلاح دنیاست که کیل مارک (kill mark) پهپاد مدرن و پیشرفته‌ی MQ4 روی آن نقش بسته است
 
البته عدم کارایی سلاح های غربی مختص آمریکا نیست و گنبد آهنین اسرائیل نیز در این چند ساله نشان داده که کارایی چندانی ندارد و حریف موشک های حماس و مردم غزه نمی شود. تا جایی که ترس و وحشت بر سر اشغالگران قدس سایه افکنده است.
 
این موضوع به خوبی نشان می دهد که اولا هیمنه آمریکا در حوزه سلاح ها و تجهیزاتی که همواره در حوزه بین الملل پز آن را می داد به طور عملی در هم شکسته شده است و از سوی دیگر عربستانی ها متضرر اصلی این معامله ننگین هستند. ضرر عربستان آنچنان بزرگ است که نه تنها در منطقه نتوانسته با حمایت آمریکایی ها به قدرت بزرگی تبدیل شود بلکه با سلاح های معیوب این کشور حتی نشان داده توان دفاع از خود را ندارد. از این جهت عربستان در رابطه با آمریکا دچار معامله باخت باخت شده است. 
 
امیر حمزه نژاد 
 
انتهای پیام/
 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان