اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

17. آبان 1398 - 7:34   |   کد مطلب: 31693
قوی‌ترین داروی ضد درد دنیا توسط یک داروساز و در همدان ساخته شده است، دارویی که کاملاً گیاهی است و با اثرگذاری فوق‌العاده‌ای که دارد نیازمند حمایت است و تبلیغ.
قوی‌ترین داروی «ضد درد» دنیا در همدان

به گزارش صبح الوند، 

 دارو یکی از مهمترین شاخص‌های نظام سلامت است که چرخه بهداشت و درمان کشور را کامل می‌کند؛ نقش داروسازان در تامین سلامت جامعه و تولید کالای ایرانی غیر قابل انکار است و به واقع باید آنها را مصداق عینی اقتصاد مقاومتی دانست.

جای مباهات است که حوزه دارو در کشور تا این حد توسعه یافته که بیش از 96 درصد داروی مورد نیاز مردم را در داخل کشور تولید می‌کنیم، ادعایی که به هیچ وجه اغراق نیست.

تولید دارو در ایران هر روز با شتاب بیشتری پیش می‌رود از داروهای گیاهی گرفته تا صنعتی، اما با این وجود سهم این تولیدات در سبد صادراتی کشور باید بهبود یابد تا وضعیت بهتری را شاهد باشیم.

پنجم شهریورماه مصادف با زادروز محمد زکریای رازی به عنوان «روز داروساز» نامگذاری شده است به همین مناسبت به سراغ یک داروساز در همدان رفتیم که داروهایی را با اثرگذاری بالا تولید کرده است اما کمتر به معرفی آنها توجه شده است.

کیوان رزاقی، متولد سال 41 شهر آبادان است اما پدر و مادرش همدانی هستند و خود نیز 44 سال در همدان زندگی کرده و در حوزه دارو خدماتی را به مردم استان ارائه کرده است.

رزاقی که مدرک دکترای داروسازی دارد و عضو سازمان نظام پزشکی و انجمن داروسازان همدان است،  یک پماد ضد درد قوی از عصاره گیاه دارویی «افسنتین» تولید کرده که اثر بسیار قوی بر دردهای متعدد دارد حتی تا جایی که در اتاق عمل نیز مورد استفاده قرار گرفته و بسیار مفید بوده است.

«افسنتین» قوی‌ترین داروی ضد درد دنیا

این داروساز که «افسنتین» را در شهر همدان تولید و ثبت کرده است اظها کرد: داروی «افسنتین» قوی‌ترینداروی ضد درد دنیاست که به صورت پماد بوده و تقریباً از مورفین تزریقی نیز قوی‌تر است.

وی با اشاره به اینکه این فرآورده از گیاهان دارویی به دست می‌آید و در همدان کشت می‌شود گفت: این گیاه قدرت ضد درد بسیار خوبی را با فرمولاسیونی که برای آن تعیین کرده‌ایم، دارد.

رزاقی بیان کرد: فرآورده «افسنتین» صد درصد ترکیبات گیاهی دارد که با روش‌های جدید علمی به صورت پماد مصرف می‌شود و اثر بالایی را از خود نشان داده است.

وی با بیان اینکه چندین سال این فرآورده را در استان به صورت بومی تولید می‌کردم که در نهایت در وزارت بهداشت ثبت اختراع شد و پروانه ساخت گرفت خاطرنشان کرد: در حال حاضر داروی «افسنتین» در کارخانه داروسازی استان کشور تولید و در داروخانه‌ها توزیع می‌شود.

این داروساز با اشاره به اینکه در حال حاضر داروی «افسنتین» در استان توزیع گسترده‌ای دارد اما در استان‌های دیگر به صورت محدود توزیع می‌شود گفت: فعلا این دارو در استان همدان و بخشی از خوزستان توزیع می‌شود، در سایر استان‌های دیگر آمادگی توزیع دارو را داریم اما چون ویزیتوری برای اینکه به پزشکان استان‌ها آن را معرفی کنیم، نداریم آن را توزیع نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه 23 سال است دکترای داروسازی دارم خاطرنشان کرد: تقریبا 15 سال پیش این فرآورده را ساختم، اول روی خودم امتحان کردم و دیدم بسیار اثر ضد دردی دارد و بعد بین یک تعداد دیگر استفاده کردم و دیدم از آن راضی هستند.

رزاقی با اشاره به اینکه آزمایش‌های بالینی، حیوانی و انسانی روی این فرآورده صورت گرفته و هیچگونه عوارضی ندارد گفت: این دارو چنان قدرت و اثر بالایی دارد که حتی در جراحی‌های دانشگاه علوم پزشکی مورد استفاده قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه این دارو قبل از عمل جراحی برای یک بیمار استفاده شده و درخواست بیمار برای مسکن بعد از عمل به صفر رسیده است تاکید کرد: در تحقیقات دیگری که در دانشگاه علوم پزشکی همدان انجام شده اثر فرآورده روی حیوان آزمایشی قدرت بسیار بالایی داشته که حتی از مورفین تزریقی بالاتر بوده است.

این داروساز با اشاره به اینکه مصرف یک بار این فرآورده در روز اثر آن تا 24 ساعت باقی است گفت: مکانیسممصرف این دارو در دانشگاه علوم پزشکی همدان بررسی و چهار مکانیسم ضد درد برای آن پیشنهاد شده است.

وی با بیان اینکه تمام دردهای بدن توسط این پماد و فرآورده گیاهی مهار می‌شوند افزود: گیرنده‌های موسکارینی، مرفینی، سروتونین و... توسط این گیاه مهار می‌شوند و قدرت اثر بالایی دارد.

کشت گیاه «افسنتین» در مرکز تحقیقات کشاورزی همدان

رزاقی بیان کرد: این گیاه در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی همدان کشت می‌شود و محصول بسیار سالمی است که توانسته‌ایم به سطح بازار کشور برسانیم‌.

وی با اشاره به اینکه شرکت طب سنتی «نیکا» فرآورده زیتون و عسلی را برای زخم بستر و زخم سوختگی ساخته که فرآورده ضد دردم را در این شرکت تولید می‌کنم خاطرنشان کرد: متاسفانه هنوز دارویم به خارج از کشور صادر نمی‌شود.

مشکل صادرات داریم

این داروساز با بیان اینکه مشکل ما تجار یا وزارت بهداشت کشورهای مقصد هستند که هنوز اعلام موافقت برای ورود این محصول به کشور خود را نداشتند گفت: متاسفانه هنوز نتوانسته‌ایم دارویی که اثر بسیار قوی روی درد دارد را به خارج از کشور صادر کنیم.

وی خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم تجار خارجی را جذب کنیم تا  این فرآورده را به کشور خود ببرند و معرفی کنند، حتماً اتفاقات خوبی رخ خواهد داد.

رزاقی با بیان اینکه این محصول ضد درد به قیمت 13 هزار و 300 تومان به فروش می‌رسد و نسبت به فرآورده‌های مشابهی که اثر ضد دردی دارند قیمت پایین و اثرگذاری بالایی دارد افزود: اگر معرفی این محصول به خوبی صورت گیرد می‌توان این دارو را به بسیاری از کشورها صادر کرد.

«افسنتین» درمان درد دندان، سر، پا، زانو، گردن و...

وی با اشاره به اینکه این دارو تمام دردهای بدن را تسکین می‌دهد و برای درد دندان نیز روی صورت مالیده می‌شود و اثر دارد گفت: برای سردرد، پادرد، زانودرد، گردن درد و ... نیز اثر دارد و می‌توان آن را روی پوست مالید.

این داروساز با بیان اینکه در دردهای سوختگی حتی به نقاط سالم بدن مالیده  شده و درد را مهار کرده است گفت: در جراحی فتق یک فرد در دانشگاه علوم پزشکی همدان استفاده شد که بعد از جراحی بیمار درخواست مسکن نداشت.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت آزمایش‌های متعددی خواست تا این فرآورده پروانه ساخت بگیرد گفت: هفت سال طول کشید تا موافقت صدور پروانه وزارت بهداشت را گرفتیم.

وزارت بهداشت اجازه دهد تبلیغ کنم

رزاقی با اشاره اینکه هنوز مجوز تبلیغات تلویزیونی را از وزارت بهداشت دریافت نکرده‌ایم تا این دارو بیشتر معرفی شود، خواستار توجه به این موضوع شد.

وی با بیان اینکه اگر این فرآورده خوب معرفی شود هزینه‌های توزیع پایین می‌آید افزود: معرفی آن به تمام پزشکان زمان‌بر است ولی اگر تبلیغات تلویزیونی داشته باشیم، عموم مردم به سمت آن خواهند آمد چون فرآورده «OTC» است که نیاز به تجویز صد درصدی پزشک ندارد و می‌توان در داروخانه‌ها بدون نسخه دریافت کرد.

این داروساز ضمن درخواست مجوز تبلیغات برای این دارو بیان کرد: امیدوارم بتوانیم با این اقدام توزیع بیشتر و نیز صادرات داشته باشیم.

پمادی ساختم که خونریزی را بند می‌آورد

وی با اشاره به اینکه فرآورده‌ دیگری مانند پماد بومادران را در حال ثبت دارم گفت: این پماد در کمتر از یک ثانیه خونریزی بینی را بند می‌آورد و یا از خونریزی به دلیل بریدگی در بدن جلوگیری می‌کند.

رزاقی با بیان اینکه این پماد را در خونریزی‌های تصادفات آزمایش کرده‌ایم و خوشبختانه اثر بسیار خوبی داشته است افزود: مراحل ثبت این دارو در وزارت بهداشت طی می‌شود که امیدوارم تا چند ماه آینده به ثبت برسد.

وی با اشاره به اینکه داروی ضد درد «افسنتین» در اداره ثبت مالکیت‌های معنوی ثبت شد و بعد پرونده را به وزارت بهداشت بردیم تا بتوانیم آن را به تولید انبوه برسانیم خاطرنشان کرد: این گیاه در استان همدان کشت و در شرکت استان البرز در شهرستان نظرآباد به تولید نهایی می‌رسد.

جای یک شرکت داروساز در همدان خالی است

این داروساز با بیان اینکه جای یک شرکت داروسازی در استان خالی است زیرا داروهای زیادی در این استان تولید می‌شوند تصریح کرد: اگر وزارت بهداشت و اداره صنایع از ما حمایت کنند می‌توانیم چندین فرآورده هم به فرآورده‌های قبلی اضافه کنیم.

وی بیان کرد: امیدوارم در آینده نزدیک استان همدان در زمینه تولید دارو حرف برای گفتن داشته باشد.

رزاقی با اشاره به اینکه چندین سال است داروخانه‌ای در منطقه محروم حصار امام(ره) دارم و در آنجا فعالیت می‌کنم گفت: به لطف خدا خدمت به مناطق محروم از موضوعاتی که است که به آن توجه ویژه دارم.

وی بیان کرد: در این داروخانه مردم بروشورهای تبلیغاتی دارویم را می‌بینند و درخواست استفاده از آن را دارند که خوشبختانه موثر هم بوده است.

انتهای پیام

 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان