اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

23. مرداد 1398 - 23:43   |   کد مطلب: 31618
استاندار همدان گفت: در جمهوری اسلامی اصلی‌ترین سرمایه، سرمایه اجتماعی یعنی همین مشارکت مردم است که در قالب سمن‌ها و احزاب به صورت هدفمند و موثر پیش می‌رود.
صبح الوند

به گزارش صبح الوند، منطقه همدان، سیدسعید شاهرخی ظهر چهارشنبه ۲۳ مردادماه در نشست با سازمان‌های مردم نهاد استان همدان، عنوان کرد: علت نامگذاری این روز تحت عنوان سازمان‌های مردم نهاد و مشارکت اجتماعی توسط دولت این است که باوری عمیق به کارکرد تشکل‌ها، ضرورت بسترسازی با نقش آفرینی همه آحاد جامعه و اعتقاد راسخ به حضور مردم در بخش های سیاسی و اجتماعی دارد.

 
وی با با بیان اینکه تفکر اهمیت حضور مردم ریشه در تفکر بنیانگذار نظام دارد، ادامه داد: اگر به صورت بی طرفانه تحقیق و بررسی شود متوجه می‌شویم که در هیچ جای دنیا مانند قانون اساسی جمهوری اسلامی چنین نقشی برای مردم مشخص نشده و همه سمت‌ها مستقیم و غیرمستقیم با رأی مردم انتخاب می شوند.
 
استاندار همدان مردم را دولت ساز، نقش آفرین و صاحب اصلی نظام در همه بخش‌ها خواند و افزود: در جمهوری اسلامی اصلی‌ترین سرمایه، سرمایه اجتماعی یعنی همین مشارکت مردم است که در قالب سمن‌ها و احزاب به صورت هدفمند و موثر پیش می‌رود.
 
شاهرخی بیان کرد: برای سامان دادن حرکت مردم و پیشرفت جامعه تشکل‌ها مهمترین سازو‌کار هستند که می‌توانند مردم را ساماندهی و در همه بخش‌ها نقش آفرینی کنند.
 
وی ضمن اشاره به افزایش تعداد سازمان‌های مردم نهاد در استان بیان کرد: رشد کمی با رشد کیفی افتخارآفرین می‌تواند باشد اما باید در این مسیر موانع و مشکلاتی موجود را برطرف کنیم تا شاهد اثرگذاری سمن‌ها باشیم و اگر‌ نیمی از این تعداد سمن حضور موثر داشته باشند استان را می توانیم متحول سازیم.
 
استاندار همدان با بیان اینکه به سمن‌ها به عنوان یک‌ فرصت و نه یک تهدید باید نگاه کرد، گفت: تمام سمن‌ها سرسوزنی نگاه مادی ندارند و جفا در حق مردم است اگر نتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم، امروز سازمان‌های مردم نهاد در همه عرصه‌ها حضور اثربخشی دارند و دستگاه‌ها نیز‌ باید از این ظرفیت بهره بگیرند و انتقادپذیر باشند.
 
شاهرخی افزود: باید در کارهایی که قابل واگذاری به سمن‌ها هستند دستمان نلرزد و با فراغ بال این کار صورت بگیرد و برای بهبود کارکرد سمن‌ها باید راه‌ها را تسهیل کنیم و اگر‌ این‌ تشکل‌ها می‌خواهند اثربخش‌تر عمل‌کنند، باید موانع را بردارند.
 
وی خاطرنشان کرد: در جریان سیل فرورین همدان که دومین استان پربارش کشور بودیم و زلزله کرمانشاه در کنار ما سمن‌ها و اصحاب رسانه بسیار خوب عمل کردند.
 
استاندار همدان با بیان اینکه تشکل‌ها با سیاسی عمل کردن نباید اهداف اجتماعی خود را زیرسوال ببرند، اظهار کرد: اعضای سمن‌ها باید به سه اصل اساسی سازمان‌های مردم نهاد یعنی داوطلبانه بودن، غیرانتفاعی و غیردولتی بودن توجه ویژه داشته باشند و از این مسیر خارج نشوند.
 
شاهرخی اضافه کرد: برای شتاب‌دهی به اهداف بلندی که داریم یعنی رشد توسعه کشور باید میدان را برای جوان‌ها باز کرده و تشکل‌های جوان باوری را تقویت کنیم به طوریکه انرژی بسیار بالای جوانان می‌تواند‌ کمک موثری داشته باشند.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: خانه تشکل‌ها فردا پنج‌شنبه ۲۴ مردادماه افتتاح خواهد شد و این اتفاق فرصت خوبی برای تعامل بیشتر سمن‌ها و دستگاه‌های اجرایی استان است.



انتهای پیام/ایسنا 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان