اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

30. تير 1398 - 8:19   |   کد مطلب: 31340
آیت الله ملاعلی آخوند پایه های مذهبی و علمی را در حوزه علمیه همدان بنا نهادند و بعنوان بزرگترین عالم در غرب کشور شناخته شده هستند و صاحب کرامت نفس و عقل بوده و انسان خود ساخته و زاهد پیشه ای که دنیا آن را نگرفت.
روز تشیع آیت الله آخوند انقلاب همدان کلید خورد/ آیت الله آخوند بزرگترین عالم در غرب کشور که پایه های مذهبی و علمی را در حوزه علمیه همدان بنا کردند

به گزارش صبح الوند، محسن صیفی کار رزمنده دیروز و دبیر امروز در معرفی آیت الله ملاعلی معصومی همدانی گفت؛ آیت الله ملاعلی همدانی در مرجعیت تاریخ همدان بی نظیر است و در چند جای مختلف تحصیل کرده است که با مرحوم آیت الله ثابتی در تهران و ظاهرا یک مدت هم در قزوین و قم تحصیل کرده اند .

وی با اشاره به اینکه آیت الله در مکانهای مختلف تحصیل کرده اند افزود؛ در واقع هجرت علمی بزرگی در داخل کشور انجام داده اند و بزرگان زیادی اساتید و شاگردان وی بوده اند .

این رزمنده همدانی ادامه داد؛ در قم شاگرد حاج شیخ عبدالکریم حایری یزدی است که معروف به آیت الله موسس است از آن جهت که موسس حوزه علمیه قم هستند و وی همچنین از شاگردان حکیم هیزجی در فلسفه بوده اند .

محسن صیفی کار گفت ؛ ویژه نامه ها و کتب زیادی در خصوص زندگی و خصوصیات وی منتشر شده است .

که می توان به کتاب عالم ربانی نوشته حاج آقا اصغری و همچو سلمان نوشته محمد قنبری و ......اشاره کرد.

محسن صیفی کار گفت ؛ آثار مکتوب از آیت الله ملاعلی همدانی چیزی باقی نمانده است و ایشان قطعا نوشته هایی داشته اند که ساواک آنها را از بین برده است و گویا بیش از ده جلد کتاب دست نویس داشته اند که از بین رفته است .

وی با اشاره به بیت معروف وی که به خرابات زدم بهر نگهداری دل تا کنم شکوه زبیماری دل گفت؛ این اشعار نشان می دهد که شاعر نیز بوده اند و مجید رستنده در خصوص شعر و شاعری آیت الله ملاعلی همدانی ره آورد دل را دارند که در مورد اشعار ملاعلی آخوند است .

وی با اشاره به مراسم بزرگداشت وی در مسجد ملاعلی همدانی واقع در میدان عین القضات گفت ؛ یکشنبه شب ۳۱ تیرماه بعد از نماز مغرب و عشا مراسمی در مسجد محل زندگی ایشان برگزار می شود .

صیفی کار گفت؛ کار بزرگ آقای آخوند که انجام دادند که مختص از همه علما بود هجرت به شهر خودش بعد از ان همه جابجایی در شهرهای مختلف بود که به دستور آیت الله یزدی در همدان مستقر شدند و مراجع در خصوص وی گفتند؛ اخوند یک کتابخانه متحرک است و در اصل تدین همدان مدیون آیت الله آخوند است چرا که یک تنه در همدان مجتهد پرورش می دادند .

آیت الله ملاعلی آخوند پایه های مذهبی و علمی را در حوزه علمیه همدان بنا نهادند و بعنوان بزرگترین عالم در غرب کشور شناخته شده هستند و صاحب کرامت نفس و عقل بوده و انسان خود ساخته و زاهد پیشه ای که دنیا آن را نگرفت.

محسن صیفی کار که خود دستی به قلم دارد گفت؛ مطالب زیادی در معرفی شخصیت این عالم ربانی در طول سالیان جمع آوری کرده ام که متاسفانه هنوز فرصت نکرده ام آنها را در قالب یک کتاب منتشر کنم چرا که هنوز هم خیلی غریب هستند و باید رسانه ها این عالم ربانی را معرفی کنند .

رزمنده دفاع مقدس در پایان گفت؛ در واقع انقلاب همدان در روز تشیع آیت الله ملاعلی همدانی کلید خورد و اولین جرقه های آن در مردادماه آغاز شد .

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان