اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

22. تير 1398 - 14:13   |   کد مطلب: 31298
مدیرکل محیط زیست استان همدان بابیان اینکه مصرف پلاستیک و کیسه‌های پلاستیکی به چالش جدی جامعه تبدیل شده است، گفت: برخی کشورها مصرف کیسه‌های پلاستیکی را ممنوع کرده اند.
مصرف پلاستیک به چالش جدی جامعه تبدیل شده است

به گزارش صبح الوند، سید عادل عربی پیش از ظهر شنبه در نشست هم اندیشی نقش اصناف در کاهش مصرف پلاستیک خواستار برگزاری یک همایش در این راستا توسط اصناف و ادارات و ارگان‌های مرتبط شد و گفت: تولید پسماند به شیوه زندگی جامعه مرتبط است و با توجه به گستردگی و حجم زیاد اگر روزانه مدیریت نشود چالش‌های عدیده ای به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: موضوع مصرف پلاستیک و کیسه‌های پلاستیکی به چالش جهانی تبدیل شده است به طوری که اکنون تعداد کیسه‌های پلاستیکی رها شده در آب‌های آزاد دنیا با تعداد ماهی‌های اقیانوس‌ها برابری می‌کند و در جای جای طبیعت آثار وجود کیسه‌های پلاستیکی را مشاهده می‌کنیم.

عربی با بیان اینکه کیسه‌های پلاستیکی بسیار سبک بوده و توجیه اقتصادی برای بازیافت ندارند، افزود: این کیسه‌ها به راحتی در طبیعت پراکنده می‌شوند و جمع آوری آنها بسیار سخت است و زیر نور آفتاب فرایند تجزیه را آغاز می‌کنند که سالیان سال و گاهی تا ۴۰۰ سال به طول می‌انجامد.

مدیرکل محیط زیست استان همدان گفت: خرد شدن کیسه‌های پلاستیکی زیر نور آفتاب باعث تولید ماده سمی گاز دی اکسین شده که وارد آب‌های زیر زمینی و آلودگی این آب‌ها و در پی آن بیماری زایی برای انسان‌ها و موجودات زنده می‌شود.

وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها مصرف کیسه‌های پلاستیکی محدودیت داشته و مستلزم پرداخت هزینه و مالیات است، افزود: در تعدادی از کشورهای دنیا نیز مصرف کیسه‌های پلاستیکی ممنوع شده است.

عربی آگاهی مردم را قدم بزرگی در کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی دانست و گفت: جایگزینی کیسه‌های پارچه‌ای و بادوام برای خریدهای روزانه راه حل مناسبی است و یکی از منابع مهم انتشار کیسه‌های پلاستیکی بازار و اصناف است که امیدواریم بتوانیم در استان همدان نقش اصناف در کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی را پر رنگ تر ببینیم.

عربی خواستار برگزاری همایش مشترک اصناف و دستگاه‌های اجرایی مرتبط با تولید و مصرف کیسه‌های پلاستیکی شد.

عضو هیئت رئیسه اتاق اصناف استان همدان نیز گفت: آگاهی دادن به مردم درباره خطرات کیسه‌های پلاستیکی و اخذ مالیات‌های سنگین از مصرف کنندگان کیسه‌ها و نیز تصویب قوانین بازدارنده تولید و مصرف کیسه‌های پلاستیکی در مجلس با همکاری نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی می‌تواند راهگشا باشد.

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان