اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

21. تير 1398 - 19:15   |   کد مطلب: 31294
درحالی قرار است ماشین هایی که خودروسازان در انبارهای خود به بهانه معیوب بودن احتکار کرده بودند به بازار تزریق شود که حالا خودروسازان بیان می کنند می توانند اگر سازمان استاندارد اجازه دهد این خودروها را به همان صورت معیوب به مردم تحویل دهند!
وقتی خودروسازان داخلی استانداردهای جهانی را جابه جا می‌کنند/ قیمت خودرو کاهش پیدا می‌کند؟

به گزارش صبح الوند،  ماجرای خودروسازان این روزها بسیار عجیب و غریب و به طنز تمام عیار و البته تلخ تبدیل شده است. جالب اینجاست که تمام سیاست هایی که درباره عرضه خودرو انجام می شود که برای بهبود بازار این محصول برنامه ریزی شده است با عملکرد خاص خودروسازان به نفع صاحبان این شرکت ها و بر خلاف اهدافی که در این برنامه ها تعیین شده بی نتیجه می ماند. درواقع خودروسازان به انواع و اقسام ترفندها دست می زنند تا به اهداف خود که البته بیشتر مغایر با منافع جامعه است، دست یابند.

 از یک سو شاهد پیش فروش‌ خودروهایی هستیم که بسیاری هنوز مردم در صف تحویل‍شان هستند. در این خصوص قرار بود این تعداد از خودرو به بازار تزریق شود تا قیمت ها متعادل گردد اما متاسفانه شاهد تزریق قطره چکانی  خودروها به بازار هستیم. حالا شاهد افزایش بی رویه قیمت خودروها هستیم تا جایی که برخی از خودروهای کیفیت پایین مانند پراید با قیمت های سرسام آور بالای 50 میلیون تومان در بازار رکورد شکستند.
 
در همین رابطه، «آلبرت بغزیان» عضو سابق شورای رقابت با بیان اینکه «شرایط فعلی بازار خودرو نتیجه تبانی و تشنه نگه داشتن بازار است»، بیان می کند: «خودروسازان تبانی کرده و بازار را تشنه نگه داشته‌اند و این امر شرایط فعلی بازار را به وجود آورده است. در حال حاضر خودروسازان با دو موضوع، یکی سرمایه در گردش و گرانی تامین مالی و دیگری عدم تناسب قیمت خودرو داخلی با خارجی مواجه هستند که در این بین، آنها رویه‌های غیرمنصفانه تشنه نگه‌داشتن بازار را اتخاذ کرده‌اند.»
 
چندی پیش بود که یکی از خبرگزاری ها عکس هایی از انبار شدن خودروها در پارکینگ های خودروسازی‌ها منتشر کرد که غوغایی در این خصوص بوجود آورد. موضوعی که خودروسازان را متهم به احتکار خودرو برای عدم تزریق محصولات خود به بازار و بالا نگاه داشتن آن می کرد. اما خودروسازان اعلام کردند که این خودروها معیوب هستند و بایستی تعمیر و سپس به بازار عرضه شوند؛ هر چند که درص معیوب بودن آنها بسیار پایین بود.
 
این موضوع باعث واکنش برخی از کارشناسان و نمایندگان مجلس شد که خودروسازان به بهانه های واهی خودروهای خود را احتکار می کنند. این درحالی بود که درصد معیوب بودن این خودروها شدید و زیاد نبود و خودروسازان می توانند این خودروها را به راحتی تعمیر و به بازار عرضه کنند.
 
در همین رابطه، «حسینعلی حاجی‌دلیگانی»، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خودروسازان به بهانه‌های واهی خودروها را در پارکینگ‌ها نگهداری می‌کنند که این خود به ملتهب شدن بازار این صنعت کمک می‌کند، گفت: «انبار هزاران خودرو در پارکینگ شرکت‌های ایران خودرو و سایپا به بهانه کمبود قطعه در حالی که این خودرو‌ها تنها دستمال کاغذی، آئینه و .. ندارند، نشاندهنده  ضعف و نا‌توانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در اعمال نظارت و وظایف قانونی خود است.»
 
حالا «فرشاد مقیمی»، معاون وزیر صمت بیان می کند: « ۲۰ هزار خودرو باقی مانده در کف ۲ کارخانه بزرگ خودروسازی کشور طی ۲ مرحله در روز‌های آینده عرضه می‌شود.»
 
اما خودروسازان حالا درخواست غیر معقولی دارند. « محمدرضا نجفی‌منش»، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی گفت: «یک خودرو از سه هزار و ۳۰۰ قطعه تشکیل شده است و اگر یک قطعه هم روی آن نباشد به عنوان خودروی معیوب شناخته می‌شود و قابل تحویل نیست.»
 
وی افزود: «برخی از این موارد در حیطه استاندارد خودرو است و اگر سازمان ملی استاندارد مجوز دهد که خودروها بدون قطعاتی که مربوط به ایمنی خودرو نمی‌شود در مرحله ترخیص قرار گیرند، قطعا خودروسازان در کمترین زمان این اقدام را انجام خواهند داد.»
 
جالب اینجاست که خودروسازان تا به اینجا نیز بسیاری از تجهیزات خودرو را حذف کرده اند و حالا به فکر عرضه محصولات خود به مشتریان به طور معیوب هستند. موضوعی که قطعا استانداردهای جهانی را به طور کاملا جالبی جابه جا کرده و همه چیز را به نفع خودروسازان و نه بازار و مشتریان تغییر داده است. در این میان وزارت صنعت معدن تجارت که بایستی با مدیریت خود بازار را سرو سامان دهد بیشتر به یک تماشاگر خنثی بدل شده است جولان خودروسازان در بازار حالا تا جایی پیش رفته است که پای مراکز قضائی هم به ماجرا باز شده است . با این حال در صنعت خودرو ایران به صورت جدی چه در کیفیت کالا و چه در قیمت و خدمات پس از فروش و تحویل خودرو به مشتری احجاف صورت می گیرد و معلوم نیست چه کسی باید پاسخگوی این موارد باشد. تا به اینجا که دولت نتوانسته نیاز بازار را تامین و مدیریت صحیحی در این زمینه اعمال کند.
 
انتهای پیام/
 
 
 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان