اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

10. تير 1398 - 12:02   |   کد مطلب: 31224
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر اینکه اروپا با کانال مالی اینستکس ملت ما را به سخره گرفته و شروط بانک مرکزی ما را نقض کرده است، گفت: ایران باید همچنان این مسیری که در مرحله ۶۰ روزه اول طی کرده ادامه دهد و اقدامات شدیدتری را در مرحله دوم انجام دهد، چرا که ملت ما اقدامی از سوی اروپایی در مهلت ۶۰ روزه اول ندیده است.
اروپا با کانال مالی اینستکس ملت ما را به سخره گرفته است

به گزارش صبح الوند، این روزها نقل و نبات برخی محافل سیاسی اینستکس شده است و برخی به دنبال بزک کردن آن هستند تا بلکه از آب گل الودش ماهی بگیرند.

این اینستکس چه می تواند باشد؟ کلمه برگرفته از Instrument in Support of Trade Exchanges به معنای «ابزار پشتیبانی مبادلات تجاری» است، در واقع سیستمی که در پاریس و در چارچوب قوانین کشور فرانسه ثبت شده و کشورهای آلمان و انگلیس نیز جزء سهامداران اصلی آن محسوب می شوند.

رهبر معظم انقلاب درباره اینستکس فرموده اند که؛ «این کانال مالی (اینستکس) بیشتر شبیه یک شوخی تلخ است و هیچ معنایی ندارد».

این دروغ اینستکس و شوخی تلخی که اروپا علیه ملت ما به راه انداخته از سوی نمایندگان با واکنش هایی همراه شده است.

آمریکا کانال های مالی مرسوم بین المللی را برای ایران مسدود کرده است

در این باره «محمدمهدی مفتح» در گفت و گو با خبرنگار عصر همدان؛ گفت: یکی از مسیرهای فعالیت های اقتصادی در دنیا کانال هایی برای تبادل مسائل مالی است، یعنی یک وارد کننده یا واحد صنعتی و یا هر واحد تجاری که می خواهد کالایی را از خارج از کشور وارد کند پولش را باید از یک شیوه مورد اعتماد طرف مقابل پرداخت کرده و کالا را هم با اسناد معتبری تحویل گرفته و یا صادر کند.

وی اظهار کرد: کانال مالی مرسوم بین المللی با تحریم ظالمانه امریکای جنایتکار نسبت به ملت ایران تحت تأثیر قرار گرفت و مسدود شده است، از این رو ایران از روش های تعریف شده در دنیا بعد از تحریم را نمی تواند  نفت و دیگر کالاها را به فروش برساند و یا وارد کند و پول حاصل از آن را در دستان خود داشته باشد، چرا که در این حوزه با تحریم ها مشمول محدودیت در مسائل اقتصادی واردات و صادرات شده است.

اروپا بعد از تحریم آمریکا علیه ایران بر خلاف تعهدش اقدامی انجام نداد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: با توجه به اینکه اروپا اعلام کرده بود که از برجام خارج نمی شوئ و در قبال آن تعهد دارد  که نسبت به ایران اقداماتی را انجام دهد، می بایست بر خلاف تحریمی که امریکا علیه ملت ما انجام داده، وارد عمل می شد و این مسئله را حل و یک کانال مالی مناسبی برای انجام مبادلات مالی تعریف می کرد.

اینستکس از همان ابتدا کارایی و کارآمدی نداشته و نخواهد داشت/کانال اینستکس؛ تأثیری ندارد و مشکلی را حل نمی کند

مفتح تصریح کرد: بعد از مدت ها معطلی اروپا در نهایت کانال مالی اینستکس را تعریف کرد تا با این کال بتواند تبادلات مالی را انجام دهد، اما از ابتدا کانال مالی به گونه ای بود که به هیچ عنوان کارایی و کارآمدی نداشت.

وی تأکید کرد: اروپا کانال مالی اینستکس را به گونه ای تعریف کرده بود که مثل نبودش است و درعمل تأثیری نداشت، به همین ترتیب نتوانست مشکلی را حل کند و تحریمی را که امریکا بر خلاف برجام انجام داده بود نقض کند و در عمل کشور ما همچنان در تحریم است.

اروپا با کانال مالی اینستکس ملت ما را به سخره گرفته است

نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: با فشاری که ایران وارد کرد و و اولتیماتومی که به اروپا داد، در ظاهر تحرکی در اروپایان ایجاد شد و شانزدهم تیرماه این مهلت ۶۰ روزه رو به پایان می رسد در حالی که نه تنها اقدامی از سوی اروپاییدیده نشده بلکه آنان با کانال مالی اینستکس ملت ما را به سخره گرفته اند.

اینستکس؛ شروط بانک مرکزی برای اجرایی شدن این کانال را نقض می کند

مفتح با بیان اینکه اروپایی مدتی هستند این کانال مالی در دست فعال شدن است، ادامه داد: رئیس کل بانک مرکزی شرایطی را برای اجرایی شدن این کانال اعلام کرد و در صورتی که این کانال شرایط تعریف شده ایران را داشته باشد می تواند بخشی از مسائل پیش رور را حل کند.

وی تصریح کرد: یکی از آن شروط این بود که کانال اینستکس منبع درآمدی حاصل از صادرات نفت ایران به اروپا باشد، در حقیقت این شرط اگر اتفاق بیافتد اروپا باید از ایران نفت را خریداری کند و تحریم نفت آمریکا علیه نفت را نقض کند.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تأکید بر اینکه اگر اروپا در ادعایش صادق است که نقض برجام از سوی امریکایی ها را قبول ندارد شروط بانک مرکزی ایران را انجام دهد، تشریح کرد: شرط دیگر ایران این بود که این کانال منحصر به دارو و غذا نشود و تمام کالاهایی که بین ایران و اروپا صادر و وارد می شود از این مسیر بتواند تبادل مالی اش را انجام شود که حداقلی کاری است که اروپا باید در قبال تعهداتش انجام دهد.

اروپا باید پول حاصل از فروش نفت ایران را مستقیم بدهد و مبادلات منحصر به غذا و دارو نشود

مفتح تصریح کرد: اروپا باید نفت را از ایران خریداری کند، صادرات نفت ایران به اروپا آزاد شود و پولش را تحویل تا از این طریق اقتصاد ایران رونق بگیرد و اگر غیر از این باشد، در عمل کانال مالی اینستکس ظاهری است و همان مسئله ای که تاکنون بوده و در واقع تبادلاتی انجام نمی شود و اتفاقی نیافته است.

اقدامات ایران در برجام و مهلت ۶۰ روزه دوم به اروپا شدیدتر می شود

وی تأکید کرد: به نظر ایران باید همچنان این مسیری که در مرحله ۶۰ روزه اول طی کرده ادامه دهد و اقدامات شدیدتری را در مرحله دوم انجام دهد، چرا که ملت ما اقدامی از سوی اروپایی در مهلت ۶۰ روزه اول ندیده است.

زنگنه

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان