اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

25. خرداد 1398 - 13:25   |   کد مطلب: 31137
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون 80 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده است که پیش بینی می شود تا پایان سال جاری به 400 حلقه چاه برسد.
انسداد 400 حلقه چاه غیرمجاز در استان همدان

به گزارش صبح الوند، منصور ستوده صبح امروز در جمع خبرنگاران گفت: در سالهای اخیر فشار به منابع آب زیرزمینی کشور جهت تامین آب مورد نیاز بخشهای مختلف(کشاورزی ، شرب و بهداشت ، فضای سبز، صنایع و خدمات و...) فزونی یافته است بطوریکه آب استحصالی از چاهها بسیار بیشتر از ظرفیت آب تجدیدپذیر آبخوانها بوده و همین امر منجر به نزول سطح آب زیرزمینی در بسیاری از دشتهای کشور و بروز اثرات مخرب از جمله خشکیدن قنوات و چشمه ها، پمپاژ آب از اعماق زیاد توسط چاههای عمیق با هزینه برق بالا، شور شدن آب استحصالی از چاهها، بایرشدن زمین های زراعی، فرونشست زمین و ایجاد فروچاله در برخی مناطق و....گردیده است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان افزود: در سال 1393 طرح ملی ” احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور“ در شورای عالی آب تصویب گردید که در آن وزارت نیرو با همکاری سایر ارگانهای ذی ربط(به خصوص جهاد کشاورزی)موظف به  احیاء و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور و حفاظت هر چه بیشتر از آبخوانهای کشور شده است.

 

وی با بیان اینکه شرکت آب منطقه ای همدان نیز در اجرای طرح مذکور پیشگام بوده است، تصریح کرد: با اجرای طرح تعادل بخشی از نیمه دوم سال 93 در استان 3 هزار و 483 حلقه چاه غیرمجاز تا پایان سال 97 مسدود شده است که سبب صرفه‌جویی ۲۵۶ میلیون مترمکعب در مصرف آب‌های زیرزمینی شده است.

 

وی بیان داشت: برداشت بی رویه آب از چاه ها موجب افت متوسط یک متری سطح آب های زیر زمینی استان شده بود.

 

ستوده از پیش بینی انسداد 400 حلقه چاه غیر مجاز تا پایان سال جاری خبرداد و گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد ۸۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان همدان پر و مسلوب المنفعه شد که سبب صرفه‌جویی 5/1 میلیون مترمکعبی در مصرف آب‌های زیرزمینی شده است.

 

وی افزود: با این اقدام از برداشت غیرمجاز بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار متر مکعب آب از آبخوان های استان جلوگیری به عمل آمده و این میزان آب در سفره های آب زیرزمینی ذخیره می شود.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای همدان ادامه داد: از نیمه دوم سال ۹۳ که طرح تعادل بخشی با جدیت آغاز شد که ۳ هزار و ۵۶۲ حلقه چاه غیرمجاز در استان همدان تا کنون مسدود شده و سبب صرفه‌جویی ۲۵۸ میلیون مترمکعبی در مصرف آب‌های زیرزمینی شده است.

 

وی عمق انسداد چاه‌های غیرمجاز را بیش از ۱۲۲ کیلومتر اعلام کرد و گفت: بیشترین چاه‌های غیرمجاز در کبودراهنگ با یک هزار و ۱۲۰ حلقه، رزن با ۶۴۵ حلقه و همدان با ۴۵۰ حلقه مسدود شده است.

 

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال روند انسداد چاه‌های غیرمجاز ادامه دارد، افزود: دادگستری و نیروی انتظامی همکاری بسیار مناسبی با این شرکت در انسداد چاه‌های غیرمجاز در استان دارند که منجر به این عملکرد مطلوب شده است.

 

ستوده بیان داشت: با چاه‌های مجاز استان که برداشت بیشتر از پروانه بهره‌برداری دارند نیز برخورد می‌شود تا در راستای حفاظت از منابع آبی استان همدان گام‌های اساسی و جدی برداشت.

 

وی با اشاره به انسداد چاه های غیرمجاز در شهرستان های تابعه استان نیز گفت: در شهرستان اسدآباد 203 چاه غیرمجاز مسدود شد که موجب صرفه جویی 4/11 میلیون مترمکعب از آب های زیرزمینی شده است.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان همدان با بیان اینکه در شهرستان تویسرکان 308 چاه غیرمجاز مسدود شدند که سبب صرقه جویی 6/5 میلیون مترمکعب از آب های زیر زمینی شده است، خاطرنشان کرد: همچنین در شهرستان فامنین با انسداد 95 چاه غیرمجاز 9 میلیون مترمکعب از آب های زیرزمینی صرفه جویی شده است.

 

وی ادامه داد: در شهرستان های ملایر 310، همدان 450، بهار 319، رزن 645، کبودراهنگ 1120 و نهاوند 112 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شدند که به ترتیب سبب صرفه جویی 7/16 ، 5/19، 10، 8/123، 55/5 و 8/6 میلیون مترمکعب از آب های زیرزمینی شدند.

 

وی با اشاره به اینکه اکیپ‌های گشت و بازرسی به طور شبانه‌روزی دشت‌های استان را بازرسی می‌کنند عنوان کرد: 23 گروه اکیپ گشت و بازرسی در راستای نظارت بر چاه‌های مجاز، جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز و برداشت شن و ماسه از رودخانه‌های استان به طور شبانه‌روز دشت‌ها را کنترل می‌کنند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان