اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

22. خرداد 1398 - 11:00   |   کد مطلب: 31125
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان گفت: طبق سند سه ساله استان همدان باید 200 هکتار به گلخانه‌های استان همدان اضافه شود.
ایجاد 200 هکتار گلخانه تا سه سال آینده در همدان

به گزارش صبح الوند، منصور رضوانی‌جلال  در دیدار با نماینده ولی فقیه در استان همدان به مناسبت آغاز هفته جهاد کشاورزی با بیان اینکه استان همدان دارای 117 هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی است اظهار کرد: کشاورزان تلاشگران عرصه تولید و امنیت غذایی هستند.

وی با اشاره به اینکه در سال 58 امام راحل دستور تشکیل جهاد سازندگی را صادر کردند افزود: پیش از پیروزی انقلاب روستا‌ها وضعیت خوبی نداشتند و در بسیاری از عرصه‌ها تولید در روستا‌ها از بین رفته بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه قبل از انقلاب بسیاری از محصولات از دیگر کشور‌ها به ایران وارد می‌شد بیان کرد: تولید، رونق تولید و اشتغال در روستا‌ها به فراموشی سپرده شده بود.

وی با بیان اینکه با تشکیل جهاد سازندگی از همه اقشار جامعه به روستا‌ها و کمک به روستاییان روی آورند و منشا خدمات بسیار زیادی در روستا‌ها شدند ادامه داد: راه‌سازی، بهداشت، فرهنگ، مسجد، کتابخانه‌ها و در مجموع امور فرهنگی و اقتصادی فعالیت‌هایی در روستا‌ها انجام شد.

رضوانی‌جلال با بیان اینکه جهاد سازندگی از سال 58 در دو بعد فرهنگ و اقتصادی وارد شد و دفتر نمایندگی ولی فقیه در جهاد سازندگی شکل گرفت که تاکنون فعال است افزود: بعد از آغاز جنگ تحمیلی جهاد سازندگی با کار در روستا‌ها و تجارب ارزنده و با همبستگی بسیار خوب حمایت خود از روستا‌ها را به جبهه‌ها برد.

وی با اشاره به اینکه سنگرسازی یکی از اقدامات جهاد سازندگی بود افزود: در سال 79 جهاد سازندگی و کشاورزی با هم ادغام شدند و جهاد کشاورزی تاسیس شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه وظیفه مهم تامین امنیت غذایی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است افزود: امنیت غذایی در کنار امنیت عمومی یکی از ارکان امنیت کشور است.

وی با بیان اینکه در بسیاری از عرصه‌ها و اقلام تولیدی ایران به خارج از کشور وابستگی ندارد بیان کرد: در بخش امنیت غذایی در حوزه‌های مختلف فعالیت‌های مختلفی انجام شده است.

رضوانی‌جلال با اشاره به اینکه در ابتدای انقلاب جمعیت کشور حدود 35 میلیون نفر و تولید بخش کشاورزی در سال 57 در کشور 35 میلیون تن بود افزود: سال 97 تولید بخش کشاورزی به 122 میلیون تن رسیده است.

وی با اشاره به اینکه در استان همدان تولید بخش کشاورزی در ابتدای انقلاب حدود یک‌میلیون تن بود بیان کرد: اکنون تولید بخش کشاورزی استان همدان به 4.9 میلیون تن رسیده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه در حوزه تولیدات دامی دامپزشکی با ایجاد کشتارگاه‌ها و محصولات سالم نقش پیدا می‌کند افزود: در حوزه زراعی حفاظت از اراضی آبی امور اراضی نقش ایفا می کنند.

میانگین تولید گندم آبی در همدان 4.5 تن در هکتار است

وی به کشاورزان پیشرو در استان همدان اشاره کرد و با بیان اینکه در همدان میانگین تولید گندم آبی 4.5 تن در هکتار است افزود: تولیدکننده برتر استان 12.5 تن در هکتار گندم تولید می‌کند.

رضوانی‌جلال با اشاره به اینکه میانگین تولید گندم آبی در استان بالای یک‌میلیون و 200 تن است افزود: در واقع وجود کشاورزان پیشرو و برتر استان باعث شده در تولیداتی مثل گندم، چغندر قند، سیب‌زمینی و سیر جلو باشیم.

وی با اشاره به اینکه در تولید سیب زمینی از نظر عملکرد در هکتار و بهره‌وری در کشور برتر هستیم افزود: وجود کشاورزان و باغداران پیش‌رو باعث شده تولید بخش کشاورزی استان همدان رشد چشمگیری داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با بیان اینکه اراضی آبی استان طی سال‌های مختلف حدود 40 هزار هکتار کم شده است تصریح کرد: باید بهره‌وری در بخش کشاورزی افزایش پیدا می‌کرد که در این راستا از کشاورزان، دانشجویان و دانش آموختگان بخش کشاورزی استفاده کردیم.

وی با اشاره به اینکه 8 هزار نفر دانش‌آموخته بخش کشاورزی به 117 هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی استان کمک می‌کنند تصریح کرد: اکنون بیش از 30 هزار تراکتور و کمباین در سطح مزارع وجود دارد.

رضوانی‌جلال با اشاره به اینکه برای استفاده از حداقل آب موجود باید کشت‌ها مکانیزه می‌شد افزود: 148 هزار هکتار از اراضی آبی استان به آبیاری مکانیزه مجهز شدند.

وی با بیان اینکه در ایجاد گلخانه‌ها 110 هکتار گلخانه در استان همدان وجود دارد افزود: طبق سند سه ساله استان همدان باید 200 هکتار به گلخانه‌های استان همدان اضافه شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در استان همدان کشت نشایی به شدت رو به رشد است افزود: زنجیره تولید نهال گردو برای نخستین بار در کشور در تویسرکان مستقر شده است.

ایرنا

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان