اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

14. اسفند 1397 - 2:49   |   کد مطلب: 30725
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به نقش مطبوعات در روند تولید علم اشاره کرد و افزود:  ما در یک جریان شتابنده رشد علم در کشور را داشتیم و این یکی از دستاوردهایی هست که رهبر انقلاب در گام دوم انقلاب مطرح کردند.

به گزارش صبح الوند، سیدعباس صالحی در نشست خبری با اصحاب رسانه همدان با بیان اینکه خبرنگاران خط مقدم اطلاع رسانی ما هستند افزود: رسانه به عنوان پدیده مدرن یک ترکیب چند وجهی پیدا کرده که این ترکیب چند وجهی رسانه را تاثیر گذارتر در حیطه مناسبات اجتماعی کرده است.

 

وی با اشاره به اینکه اکثر نهادهای اجتماعی تک وجهی هستند افزود: هم اکنون رسانه های چند وجهی در دوره مدرن متولد شدند و هر چه زمان میگذرد وجهشون بیشتر میشود و این باعث میشود رسانه جایگاهی قوی تر پیدا کند.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه رسانه ها یک رکنی مشابه مدرسه  هستند افزود: رسانه یک دژ است که اگر فرو بریزد خیلی چیزها بهم میریزد و اگر استوار باشد خیلی چیزها می ماند چرا که هرچه زمان میگذرد رسانه مهمتر میشود.

 

وی اظهار کرد: هر چه فناوری ها هم به کمک رسانه می ایند اهمیت رسانه را بیشتر میکند و روز به روز رسانه مقتدرتر میشود.

 

صالحی با بیان اینکه تحلیل فضای رسانه از شروعش در ایران تا انقلاب اسلامی بحث مفصلی دارد افزود: چند اتفاق عمده در فضای رسانه اتفاق افتاده است که رهاورد چهل سال انقلاب اسلامی است.

 

وی ادامه داد: در این چهل سال رسانه ها از لحاظ کمیت و همچنین در حوزه مطبوعات محلی و استانی پیشرفت قابل توجهی داشته اند و نگاه مرکزگرایی  در همه حوزه های اجتماعی و... کاملا در هم ریخته است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه یک سهم قابل توجهی در استانها در روند چهل سالگی انقلاب داشته ایم افزود: حدود دو هزارو 300  نشریه غیر تهرانی داریم.

 

وی با اشاره به سهم اقلیت های مذهبی در حوزه رسانه گفت: ما یک ترکیب 80 میلیونی از اقوام و مذاهب در یک رنگین کمان داریم و سهمی که نشریات اهل سنت در کشور ما دارند باعث تعجب همگان شده است.

 

صالحی همچنین به تحولات حوزه جنسیتی در رسانه ها پرداخت و افزود: ده ها متغیر مفهمومی وجود دارد که نشان میدهد فضای رسانه ای همزمان با شعارها ی رهبری قدم به قدم در این متغیرات به جلو پیش رفته است.

 

وی به نقش مطبوعات در روند تولید علم اشاره کرد و افزود:  ما در یک جریان شتابنده رشد علم در کشور را داشتیم و این یکی از دستاوردهایی هست که رهبر انقلاب در گام دوم انقلاب مطرح کردند.

 

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: در پشت صحنه یکی از مواردی که به تولید علم کمک کرده است مطبوعات تخصصی می باشد.

 

وی ضمن دادن هشدار در خصوص اینکه باید مراقب باشیم رسانه های رسمی مغلوب رسانه های غیر رسمی نشوند و مرجوعیت خودشان را از دست ندهند افزود: باید دقت کنیم که رسانه های رسمی و حرفه ای در قبال رسانه های غیر رسمی رنگ نبازند و جایگاهشان کمتر نشود.

 

صالحی با انتقاد از پایین بودن سرانه مطالعه روزنامه در کشور گفت: وقتی ما میدان را به غیر رسمی ها واگذاریم نقشی که از مجموعه رسمی انتظار داریم نمیتوانیم داشته باشیم و وقتی اینها خیابان ها را پر کنند کرکره مغازه ها را باید پایین بکشند.

 

 

وی با تاکید بر اینکه فضای رسانه یک نظام حمایتی پایدار را نیاز دارد افزود: این فقط به این معنا نیست که از خبرنگارها حمایت کنیم بلکه به این معنی می باشد که مراقب باشیم کارکردهای رسانه را فرونپاشیم و  چیزهایی که در کنار روییده شده و نمیتوانیم به ان اعتماد کنیم بیایند آن را پر کنند.

 

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه کاملا آگاه از مشکلات خبرنگاران هست افزود: ما یک مساله مشترک داریم و باید یک کار مشترک انجام دهیم یعنی این طرف میز و آن طرف میز نداریم بلکه بیشتر با این نگاه که یک فهم مشترک ایجاد کنیم و با یک احساس مشترک باید کارها را تقسیم کنیم.

 

وی با بیان اینکه در حوزه سیاست ها بازنگری هایی لازم است افزود: اقداماتی هم باید در حوزه فضا انجام دهیم و ماحتما نیاز به رقابتی شدن داریم.

 

صالحی با اشاره به معضل کاغذ برای مطبوعات گفت: در بحث کاعذ شش ماه اول سال اتفاقات مطلوبی نیفتاد, اما هم اکنون کارگروهی تشکیل شده و مبالغی برای کاغذ تصویب کرده است.

 

وی همچنین به مشکل بیمه خبرنگاران پرداخت و گفت: در حوزه بیمه 32 هزار نفر دارای بیمه هستند و در این زمینه پیشرفت داشته ایم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان با بیان اینکه رسانه نمیمیرد بلکه رسانه مقتدرتر میشود افزود: یک زمانی مردم آب آشامیدنی را از آب انبارها تهیه میکردند اما الان پیشرفت اساسی در این زمینه داشته ایم در حوزه رسانه هم دارد اتفافاتی می افتد و اتفاقاتی هم افتاده است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان