اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

20. ارديبهشت 1402 - 22:42   |   کد مطلب: 30472
یک متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب از آمار بالای سکته مغزی در استان همدان خبرداد.

به گزارش صبح الوند، دکتر مهردخت مزده در گفت‌وگو با ایسنا منطقه همدان با اشاره به مراجعه روزانه 5 الی 6 نفر به اورژانس بیمارستان سینا به دلیل سکته مغزی، گفت: فاکتورهای گوناگونی برای بروز سکته مغزی از جمله فشارخون بالا، چربی، مصرف دخانیات، آلودگی هوا، تغذیه نامناسب، تبلیغات نادرست محصولات خوراکی با طعم دهنده‌ها در زمینه سازی بروز سکته مغزی موثر هستند. 

وی بابیان اینکه سکته مغزی در آقایان نسبت به بانوان اندکی بیشتر است، مطرح کرد: غالبا افراد بالای 60 سال و جوانان زیر 40 سال عمدتا به دلیل بیماری‌های قلبی و خونی در معرض سکته مغزی قرار دارند.

این متخصص مغزواعصاب سکته مغزی را مخصوص گروه شغلی خاصی نداست و افزود: در تمامی گروه‌های شغلی حتی ورزشکاران نیز شاهد بروز سکته مغزی هستیم، چراکه تغذیه نا مناسب و استفاده از موادغذایی مضر عامل مهم این نوع سکته است.

دکتر مزده انجام آزمایش هر 6 ماه برای افراد بالای 60 سال، دوری از دخانیات و کاهش استرس و هیجان را از عوامل پیشگیرانه و مراقبتی در بروز سکته مغزی دانست و عنوان کرد: استفاده از غذاهای کم نمک، بدون چربی و جایگزین کردن گوشت سفید به جای گوشت قرمز نیز از دیگر عوامل مراقبتی در مقابل سکته مغزی است.

وی ادامه داد: درشهرهای بزرگی مانند تهران، مراکز مراقبتی و پیشگیرانه بیماری‌های مغزی وجود دارد اما متاسفانه این دسته از مراکز هنوز در استان همدان راه‌اندازی نشده است.

این متخصص مغزو اعصاب توصیه کرد: افراد به محض مشاهده اختلال در صورت و بازو مانند فلج شدن صورت،  کم زوری بازوان و اختلال در تکلم باید تا کمتر از 4.5 ساعت بیماران را برای رسیدگی و جلوگیری از بروز سکته مغزی به بیمارستان برسانند.

 وی با اشاره به انجام رایگان فیزیوتراپی، کاردرمانی وتوانبخشی برای بیمارن مغزی، و تزریق آمپول ویژه سکته مغزی، مطرح کرد: افراد می‌توانند با مشاهده بیماران مشکوک به سکته مغزی با شماره 724 تماس بگیرند.

انتهای پیام

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان