اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

24. آذر 1397 - 13:06   |   کد مطلب: 30315
کارشناس ايدز و بيماري‌های آميزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: تا پایان شهریورماه سالجاری در استان همدان تعداد 829 نفر مبتلا به HIV/AIDS شناسایی شده که 84 درصد آنان را مردان و مابقی را زنان تشکیل می دهد.

به گزارش صبح الوند، محمد میرزایی درگفت‌وگو با ایسنا، منطقه همدان، از وجود بیش از 36 میلیون نفر مبتلا به ایدز خبر داد و با بیان اینکه روزانه تقریبا 5600 نفر به آمار قبلی اضافه مي‌شود، عنوان کرد: بدون شک بزرگترین معضل جامعه بشری پس از جنگ جهانی دوم پاندمی ایدز بوده و امروزه گسترش روزافزون اچ‌آی‌وی به عنوان يكي از چالش‌هاي بهداشتي، اقتصادي و اجتماعي، پيشرفت و توسعه جوامع بشري را به خطر انداخته است.
وی تعداد فوتی‌های بیماران ایدز به طور متوسط سالانه در حدود 1.2 ميليون نفر شمرد و عنوان کرد: نتيجه این بیماری، ميليون‌ها كودك يتيم و معصومي خواهد بود كه احتمالا 40-30 درصد آنها نیز داراي اچ‌آی‌وی‌ هستند.
وی در تشریح بیماری ایدز، مطرح کرد: ایدز بیماریی است که به صورت سندرم(مجموعه‌ای از علائم و نشانه‌ها) تظاهر یافته و برای نخستین‌بار در سال 1981 میلادی در کشور آمریکا گزارش شد. این سندرم نشان‌دهنده مراحل پایانی آلودگی به HIV است. HIV+ به فردی گفته می‌شود که اچ‌آی‌وی(ویروس) وارد بدن او شده و این عفونت به دیگران قابل انتقال است اما بيمار در اين مرحله فاقد علامت بوده و فقط با آزمایش خون می‌توان به ابتلاي فرد پی برد.
میرزایی با اشاره به اینکه AIDS مرحله علامت‌دار و پایانی بیماری است که معمولا چند سال پس از ورود ویروس به بدن فرد اتفاق می‌افتد، مطرح کرد: اگر بیمار تحت درمان قرار نگیرد معمولا عمر طولانی نخواهد داشت البته در بسیاری از مواقع این دو واژه اچ‌آی‌وی و ایدز به غلط به جای هم استفاده می‌شود.
وی درباره عوامل انتقال ویروس اچ‌آی‌وی به افراد سالم مطرح کرد: در حال حاضر تماس جنسی با فرد اچ‌آی‌وی مثبت شایع‌ترین راه انتقال در جهان است و احتمال انتقال بیماری از این طریق در ابتدای آلودگی که ویروس به تازگی وارد بدن شده و هنوز علیه آن آنتی‌بادی ساخته نشده و همچنین در مرحله‌ بیماری ایدز بسیار بالاتر است.
وی اضافه کرد: استفاده مشترک از سوزن و سرنگ آلوده در مصرف‌کنندگان موادمخدر تزریقی مقام دوم را به خود اختصاص داده همچنین سومین راه انتقال این ویروس از طریق مادر آلوده به جنین و یا نوزاد او است که این عفونت می‌تواند در مراحل حاملگی، هنگام زایمان و یا پس از زایمان و از طریق شیردهی منتقل شود.
کارشناس ایدز دانشگاه علوم‌پزشکی همدان با اشاره به اینکه اين بيماري ویژه هيچ گروه سنی و یا جنسی خاصي نيست، تأکید کرد: مصرف‌كنندگان موادمخدر به ویژه نوع تزریقی آن، افرادي كه روابط جنسي محافظت‌نشده با افراد مختلف هم‌جنس يا جنس مخالف دارند، دريافت‌كنندگان مكرر خون و فرآورده‌های خونی آلوده و همسر يا شركاي جنسي افراد فوق‏الذكر از جمله افرادی هستند که بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.
وی در رابطه با راه‌های عدم انتقال این ویروس در خارج از بدن انسان مطرح کرد: این ویروس در مدت‌کوتاهی از بین می‌رود بنابراین از طريق روابط معمول اجتماعي و تماس‌هاي عادي مثل كار كردن با يكديگر، هم‌صحبت شدن، همسفر بودن، دست دادن، بوسيدن، در آغوش گرفتن، استفاده از حمام عمومي، استخر و توالت، از طريق لباس، پوشاك، پتو و رختخواب، عطسه و سرفه و نيش حشرات باعث انتقال آلودگي به شخص سالم نمی‌شود .
وی با تأکید بر اینکه در روابط معمول و روزمره ويروس HIV منتقل نمي‌شود، تصریح کرد: افرادي كه آلوده به ويروس بوده و يا بيماري ايدز دارند در روابط معمول اجتماعي خطري براي سايرين نداشته و نيازي به قرنطينه و جدا كردن آنها از ديگران نيست. پس بیماران مبتلا به HIV/AIDS را از خود طرد نکنیم.
میرزایی علت نامشخص بودن تعداد زیادی از بیماران را عدم مراجعه به مشاوران و پزشکان، عدم آگاهی افراد به بیماری و یا به علت ترس از انگ و بدنامی ناشی از آن دانست و مطرح کرد: این افراد از مراجعه به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری خودداری کرده و قسمت عمده مبتلایان در کشور ما ناشناخته باقیمانده است. بر اساس تخمین‌های به عمل آمده برآورد می‌شود که در حدود 60 هزار نفر در کشور ما به این ویروس آلوده شده باشند.
وی ادامه داد: تا پایان شهریورماه سالجاری در استان همدان نیز تعداد 829 نفر مبتلا به HIV/AIDS شناسایی شده که 84 درصد آنان را مردان و مابقی را زنان تشکیل می دهد البته در بین موارد جدید در حدود 25 تا 30 درصد موارد را زنان تشکیل داده که نشان‌دهنده افزایش موارد در بین زنان بوده است.
کارشناس ایدز دانشگاه علوم پزشکی همدان شایع‌ترین سن ابتلا به بیماری ایدز را در سنین جوانان دانست و افزود: بیش از 57 درصد موارد در گروه سنی 34-20 سال یعنی جمعیت جوان رخ داده و شایع‌ترین علت ابتلا به بیماری نیز استفاده از سرنگ و سوزن مشترک در بین مصرف‌کنندگان موادمخدر تزریقی است البته بر اساس شواهد اپیدمیولوژیک موج سوم این بیماری در حال شکل‌گیری بوده و آن انتقال عفونت از طریق تماس جنسی به جای اعتیاد تزریقی است و در حال حاضر در حدود 300 نفر از بیماران فوت کرده‌اند البته موارد انتقال از مادر به کودک کمتر از 2 درصد است.
وی مراكز مشاوره بيماري‌هاي رفتاري را يكي از تجربيات موفق كشور و استان معرفی و بیان کرد: این مراکز توانسته‌اند گام‌هاي موثرتري را در كنترل اپيدمي اچ‌آی‌وی بردارد، در اين مراكز كليه خدمات يشگيري، مراقبت و درمان اچ‌آی‌وی به ویژه ارائه درمان‌هاي مناسب برای بيماران، خدمات كاهش آسيب،‌ آموزش، مشاوره و آزمايش اچ‌آی‌وی برای افراد در معرض آسيب به صورت كاملا محرمانه، داوطلبانه و رايگان ارائه مي‌شود.
کارشناس ایدز دانشگاه علوم پزشکی همدان در رابطه با وضعیت پیشگیری این بیماری در استان همدان، اظهار کرد: در حال حاضر در کلیه شهرستان‌های تابعه استان همدان مراكز مذكور با حضور پزشک و کارشناسان مجرب و آموزش‌دیده به صورت کاملا محرمانه و در نهایت رازداری خدمات مرتبط با اچ‌آی‌وی شامل آموزش، مشاوره، مراقبت،‌ درمان تخصصي ضد رتروويروسي، كاهش آسيب و توزيع وسایل كاهش آسيب و ... را به مراجعان ارائه می‌کنند.
وی با اشاره به عملکرد دانشگاه علوم پزشکی همدان برای پیشگیری از این بیماری دربین افراد سالم، مطرح کرد: در حال حاضر به منظور پیشگیری از انتقال عفونت ازمادر به کودک کلیه زنان باردار در سه ماهه اول بارداری تحت آزمایش قرار گرفته و در صورتی که مثبت باشد مادر تحت درمان دارویی قرار گرفته که با این روش احتمال انتقال عفونت به حداقل ممکن خواهد رسید.
وی با تأکید بر الزامی بودن مراجعه به مشاوران پزشکی، اظهار کرد: از آنجایي كه مشاوره صحيح در اين مراكز، اساسي‌ترين نقش را در شناسایی افراد در معرض خطر و نيز پايبندي به دريافت خدمات مراقبتي ايفاد مي‌کند. معاونت بهداشتي دانشگاه همواره ارتقاء كيفي خدمات مشاوره براي ارائه‌دهندگان اين خدمت را مورد تأكيد قرار داده است.
وی با اشاره به وضعیت این بیماری در کشور نیز اظهار کرد: تا پایان سال 96 تعداد 37 هزار و 500 نفر از بیماران مبتلا به  HIV/AIDSشناسایی شده و تعداد 13 هزار و 293 نفر از کل بیماران نیز جان خود را از دست داده‌اند که 83 درصد مبتلایان مرد و مابقی زن هستند و 41.6 درصد موارد مبتلا در گروه سنی 34-25 سال قرار داشته و نشان می‌دهد که این بیماری در جوانان شایع‌تر است. با توجه به ماهیت بیماری که دارای دوره بدون علامت طولانی بوده و در بسیاری از مواقع تا حدود 15-5 سال در فرد آلوده هیچ‌گونه علامتی مشاهده نمی‌شود.
این کارشناس ایدز در رابطه با واکسن درمان این بیماری، گفت: برای پیشگیری از این بیماری در حال حاضر واکسنی وجود نداشته و درمان قطعی نیز به علت تغییر دائمی آنتی ژن سطحی ویروس و وجود دوران عفونت مخفی امکان‌پذیر نیست، اگرچه امروزه با داروهای ضدرتروویروسی می‌توان طول عمر و كيفيت زندگي بيماران را تا حد قابل‌توجهی افزایش داده و درمان بيماران مبتلا به ايدز خود از انتقال اچ‌آی‌وی به ديگران جلوگيري به عمل مي‌آورد.
وی با اشاره به راه‌های ساده و آسان پیشگیرانه از ابتلا بهHIV/AIDS گفت: استفاده از كاندوم در روابط جنسی مشکوک، غربالگری و بررسی خون‌های اهدایی (در حال حاضر کلیه خون‌های موجود در سازمان انتقال خون با اطمینان بسیار بالا عاری از ویروس است) و عدم مصرف موادمخدر به ویژه نوع تزریقی از جمله راه‌های ساده و آسان پیشگیرانه از ابتلا بهHIV/AIDS است.
میرزایی در رابطه با ویروس اچ‌آی‌وی و ویرگی‌های این ویروس، گفت: عامل بیماری ویروسی به نام اچ‌آی‌وی (HIV) از خانواده رتروویروس‌ها است که به نام «ویروس نقص سیستم ایمنی انسان» نیز نامگذاری شده است. اصولا ويروس‏ها داراي اين خصوصيت هستند كه در خارج از سلول زنده قادر به ادامه حيات نیستند وHIV  نیز مانند ساير ويروس‌ها فقط درون سلول زنده قادر به ادامه حيات است.
وی ادامه داد: يكي از سلول‏هايي كه HIV براي ادامه حيات به آن احتياج دارد، گلبول‌هاي سفيد در بدن انسان قرار دارد. اين ويروس خارج از بدن (خارج از سلول‏هاي زنده) در مدت زمان كوتاهي از بين مي‌رود همچنين اين ويروس به راحتي توسط مواد ضدعفوني‌كننده شامل الكل و وايتكس و حرارت از می‌میرد.
وی با اشاره به تاریخچه پیدایش ایدز در جوامع بین‌المللی، اظهار کرد: نخستین موج همه‌گيري در آمريكاي شمالي و اروپاي غربي، دومين موج آن در آفريقا و آمريكاي جنوبي، سومين موج آن در خاور دور و اروپاي شرقي شكل گرفته و چهارمين موج همه‌گيري از حدود سال 1995 در خاورميانه و آسياي مركزي ظاهر شده است.
میرزایی با بیان اینکه در اروپا و آمريكا به علت آگاهي مردم از راه‌هاي سرايت بيماري، از سرعت شيوع آن كاسته شده است، مطرح کرد: متأسفانه بيش از 90 درصد از موارد جدید در کشورهای كمتر توسعه‌يافته و يا در حال توسعه بروز می‌کند.
وی در رابطه با اینکه حدود 70 تا 80 درصد اعتبارات بهداشتي در تعدادي از كشورهاي آفريقايي صرف برنامه مبارزه با ايدز می‌شود، افزود: حدود 50 درصد از تخت‌هاي بيمارستاني در كشور زيمبابوه را بيماران مبتلا به ايدز اشغال کرده و يا اينكه بدانيم تعداد مبتلايان در كشور هندوستان از 20 هزار نفر در سال 1988 به 6 ميليون نفر در سال 2000 رسيده است و برآورد مي‌شود در حال حاضر در حدود 17 ميليون كودك زير 17 سال در دنيا به علت ابتلاي والدين خود به ايدز و مرگ آنها،‌ يتيم شده‌اند.
میرزایی از کاهش امید به زندگی در برخی از کشورهای آفریقایی به علت بیماری ایدز خبر داد و خاطرنشان کرد: اميد به زندگي در بسياري از كشورهاي آفريقایی مثل بوتسوانا و زيمبابوه در اثر گسترش ايدز به كمتر از 40 سال و در برخي موارد حتي به كمتر از 35 سال رسيده است.
وی در رابطه با تخمین بانک جهانی و پیش‌بینی وضعیت انتشار آینده ایدز در سطح جهان، افزود: در حدود 15 هزار نفر از آموزگاران تانزانيائي تا سال 2010 به علت ابتلا به ايدز فوت كرده‌اند و اگر همين روند ادامه يابد تا سال 2020 ميلادي اين تعداد به 27 هزار نفر خواهد رسيد اين در حاليست كه آموزش و جايگزيني آنها نه تنها سال‌ها وقت لازم دارد بلكه در حدود 38 ميليون دلار نيز هزينه در برخواهد داشت.
این کارشناس ایدز ادامه داد: استفاده از وسایل تزریق به صورت استریل و یک بار مصرف و توزیع بسته‌های کاهش آسیب شامل سرنگ و سوزن در بین مصرف‌کنندگان موادمخدر تزریقی به منظور جلوگيري از انتقال ويروس به سايرين، پیشگیری از بارداری زنان HIV مثبت به منظور پیشگیری از انتقال ویروس به نوزاد از دیگر روش‌های معمول برای جلوگیری از انتقال این بیماری است.
وی پایان یادآور شد: مرکز مشاوره بیماری‌های رفتاری مرجع واقع در ابتدای خیابان تختی شهر همدان به عنوان مرکز رفرانس آماده ارائه خدمات آموزشی، مشاوره، مراقبت و درمان است.
انتهای پیام

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان