اوقات شرعی

 

آخرین اخبار

21. آبان 1397 - 12:37   |   کد مطلب: 30134
معاون رییس جمهور با تاکید بر اینکه در این میان خوشبختانه شاهد رصد دقیق نهادهای بین المللی گردشگری برای شناخت ظرفیت های بالقوه اما کمتر شناخته شده جهان در عرصه توریسم هستیم، گفت: در این مسیر روشن است که جهان، داشته های گردشگری ایران را به رسمیت می شناسد و توفیق هایی پی در پی نصیب ما می شود که رویداد همدان 2018 و رویداد کنونی یکی از آنهاست.

به گزارش صبح الوند، علی اصغر مونسان پیش از ظهر دوشنبه در افتتاحیه چهلمين نشست اعضاي وابسته سازمان جهاني گردشگري در همدان که با حضور زوراب پولولیکا شویلی دبیر کل سازمان جهانی گردشگری برگزار شد، گفت: همدان پایتخت تاریخ و تمدن ایران و پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی است.

 

وی خطاب به حاضران در اجلاس با بیان اینکه امیدوارم حضور چند روزه شما در این رویداد ضمن بهره مندی از محتوای علمی و فرصت تعامل با یکدیگر، هم چنین با توجه به برنامه ریزی های انجام شده برای گشت های شهری و استانی، مجالی برای سیاحت و تماشای بخشی از جاذبه های کشورمان باشد، گفت: در سال های اخیر شاهد برگزاری رویدادهای ارزنده بین المللی با محوریت گردشگری در کشورمان هستیم و تحرک و پویایی حاصل از این رویدادها انرژی مضاعفی به کالبد صنعت توریسم ایران تزریق کرده و فرصتی برای تعامل، همفکری، هم اندیشی و توسعه همکاری های بین المللی ایجاد کرده است.

 

مونسان گفت: برگزاری رویداد تبریز 2018، جشن های ثبت جهانی آثار ایران، نمایشگاه های فاخر میراث فرهنگی سایر کشورها در ایران ، رویداد فرخنده همدان 2018 و بالاخره رویداد امروز و برنامه های متنوع و پربار این چند روز، نشاطی خاص به چرخه فعال گردشگری ایران می دهد و مجالی برای هم افزایی تجارب میان ما و شما فراهم می سازد تا بیش از پیش ظرفیت های رو به رشد صنعت گردشگری را بشناسیم و گام هایی هدفمند برای بهره مندی از این ظرفیت ها در راستای توسعه پایدار برداریم.

 

مونسان با تاکید بر اینکه امروزه دیگر هیچ تردیدی برای مسئولان و برنامه ریزان توسعه در سراسر جهان باقی نمانده که صنعت گردشگری بهترین ابزار برای توسعه پایدار با کمترین هزینه اقتصادی و اجتماعی و بیشترین بازده است، گفت: با چنین رویکردی شاهد رشد روزافزون و شتابان گردشگری در جهان هستیم.

 

وی اضافه کرد: گردشگری امروزه به عنوان صنعتی پویا اهمیت روزافزونی یافته و کشورهای مختلف جهان به‌ویژه کشورهای در حال توسعه به منظور کاهش نرخ بیکاری، بهبود توزیع درآمد، تعامل سازنده و موثر با جهان و استفاده از منابع سرشار اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، به دنبال گسترش آن به عنوان ابزاری برای توسعه پایدار هستند.

 

مونسان با بیان اینکه گردشگری همچنین موجب ایجاد فضای نشاط در ابعاد اجتماعی و فرهنگی و تحرک سایر بخش های اقتصادی همچون کسب و کارهای شهری، محلی و روستایی می شود و از این منظر عدالت اجتماعی و اقتصادی را بسط می دهد، گفت: دربخش صنعت و بسیاری دیگر از بخش ها وابستگی به تکنولوژی وجود دارد که ممکن است نیاز به ورود فناوری باشد، ولی در بخش گردشگری وابستگی وجود ندارد و برای ارتقا این بخش می توان بر داشته های داخلی تکیه کرد.

 

معاون رئیس جمهور تاکید کرد: در حوزه اشتغال نیز سرعت گردشگری نسبت به سایر بخش ها 2.5 برابر و هزینه ایجاد اشتغال در این بخش بین یک پنجم تا یک دهم سایر حوزه هاست.

 

وی با بیان اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران با درک اهمیت صنعت گردشگری در اقتصاد جهانی و توسعه پایدار، عزم خود را برای ایفای سهم واقعی گردشگری کشورمان در اقتصاد داخلی و بین المللی جزم کرده است، گفت: در این میان برگزاری رویدادهای بین المللی به عنوان یکی از ابزارهای موثر و کارآمد در معرفی مقاصد گردشگری، می تواند نقشی موثر در معرفی ظرفیت های بالقوه و بالفعل این صنعت بزرگ و رو به رشد ایفا کند.

 

مونسان با بیان اینکه تحریم های ظالمانه و یکجانبه آمریکا علیه کشورمان نیز در برابر توانمندی های گردشگری ایران کاری از پیش نبرده و با توجه به ویژگی فرهنگی توریسم در عرصه بین المللی و دیپلماسی عمومی، مانعی در برابر اشتیاق گردشگران جهان برای تماشای این دیار هفت هزار ساله نبوده است، گفت: شمار گردشگر ورودی کشورمان نه تنها کاهش نداشته بلکه افزایش قابل توجهی نیز یافته است، چرا که ما مردمان صلح و دوستی و میهمان نوازی هستیم و در جهانی که در سایه ارتباطات نمی توان واقعیت ها را انکار کرد، تحریم کنندگان نیز نمی توانند خوبی ها و جاذبه های سرزمین ایران را تحریم و گردشگران جهان را از تماشای ایران محروم کنند.

 

وی تاکید کرد: در واقع با وجود هجمه‌های دشمن، ایران‌هراسی و فشارهای سیاسی خارجی که وجود دارد شاهد رشد گردشگری در کشورمان هستیم.

 

مونسان بااشاره به اینکه با مشارکت و سرمایه گذاری فعالان بخش خصوصی و برخی شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی شاهد اجرای ۱۹۰۰ پروژه در حوزه زیرساخت‌های گردشگری با حجم سرمایه گذاری 43هزار میلیارد تومان ( بیش از5.7 میلیارد دلار بر مبنای دلار 7500 تومانی نیما - حدود 6 میلیارد دلار) در کشور هستیم، گفت: تلاش می کنیم تا پایان دولت دوازدهم ، 1200 پروژه در حوزه زیرساخت‌های گردشگری را به اتمام برسانیم که مسلما با بهره برداری از این پروژه‌ها وضعیت زیرساخت‌ها در کشور بهبود پیدا خواهد کرد و شاهد افزوده شدن شمار گردشگران خواهیم بود.

 

وی با بیان اینکه این یک واقعیت محرز است که داشته های تاریخی، فرهنگی و طبیعی ایران، غنای این سرزمین در جاذبه های گردشگری را در جهان به نمایش می گذارد، گفت: وجود یک میلیون اثر تاریخی و فرهنگی، هزاران اثر ثبت شده به عنوان آثار ملی و ثبت 23 اثر به عنوان آثار جهانی، ایران را در زمره یکی از 10 کشور برتر دنیا از نظر جاذبه های گردشگری قرار داده است.

 

وی بابیان اینکه قدمت و غنای تمدنی و تاریخ هفت هزار ساله، کثرت آثار بی بدیل و دیدنی طبیعی وجغرافیایی، آب و هوای چهار فصل، جلوه های متنوع فرهنگی و وجود قومیت های مختلف با آداب و رسوم زیبا و جذاب، ایران را به گنجینه گران بهایی از میراث مادی و معنوی و تابلویی زیبا و چشم نواز از جاذبه های گردشگری تبدیل كرده است، گفت: برخورداری از بالاترین ضریب امنیت، پایین بودن هزینه های سفر، ارایه تسهیلات ویژه به گردشگران و مهمان نوازی متفاوت و صمیمانه اقوام ایرانی، شرایط مناسبی برای میزبانی از گردشگران جهان فراهم ساخته است.

 

وی با تاکید بر اینکه در این میان خوشبختانه شاهد رصد دقیق نهادهای بین المللی گردشگری برای شناخت ظرفیت های بالقوه اما کمتر شناخته شده جهان در عرصه توریسم هستیم، گفت: در این مسیر روشن است که جهان، داشته های گردشگری ایران را به رسمیت می شناسد و توفیق هایی پی در پی نصیب ما می شود که رویداد همدان 2018 و رویداد کنونی یکی از آنهاست.

 

وی اضافه کرد: معرفی استان همدان به عنوان یک مقصد گردشگری جدید و پویا در سطح آسیا و جهان، دستاوردهایی هم چون برنامه ریزی و بهره برداری از رویداد مذکور به منظور جذب گردشگر ورودی، معرفی ظرفیت های گردشگری شهر همدان به وزراء گردشگری، سفرا و نمایندگان کشورهای آسیایی، ایجاد بستر تعامل در حوزه های گردشگری بین کشورهای عضو ACD و جذب سرمایه گذاران بین المللی فعال در حوزه گردشگری را به همراه خواهد داشت.

 

مونسان گفت: انتخاب همدان به عنوان پایتخت گرشگری کشورهای آسیایی، برگزاری کنفرانس بین المللی همدان پایتخت گردشگری آسیایی 2018 و هم چنین برگزاری چهلمین اجلاس اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری UNWTO در همدان، در کنار سایر رویدادهای برگزار شده و درحال اجرا و نیز رویدادهایی که در ماههای آتی برگزار خواهد شد، زمینه مناسبی را برای تبلیغ ظرفیت‌های گردشگری کشورمان و بطور ویژه استان همدان فراهم می آورد.

 

معاون رئیس جمهور گفت: استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران دارای 1800 آثار تاریخی شناسایی شده و جاذبه ای‌ منحصر به فردی همچون غار علیصدر و عناوین بین المللی همچون لالجین شهرجهانی سفال، ملایر و تویسرکان شهرملی مبل و منبت است و تمام بستر های لازم برای تبدیل شدن به یک قطب گردشگری ملی و جهانی را دارد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما

پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری
کنگره ملی8000شهیداستان همدان